Skip to main content

Distinctive aspects and current themes in emergency care, intensive care and high-dependency nursing (optional) (5 cr)

Code: S000EO17-3001

General information


Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 14.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care

Teachers

  • Tiina Varamäki
  • Tiia Saastamoinen

Teacher in charge

Tiia Saastamoinen

Groups

  • S2221S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk

Objective

The student is able to recognize and analyze contemporary challenges related to emergency, intensive and high-dependency care units in various ways and is able to apply them as a basis of developing practices. The student acquires skills to develop versatile emergency, intensive and high-dependency care nursing competencies and knows how to evaluate and use different current care guidelines as a basis for own practice. The student is proficient in the use of different management strategies and procedures in improving patient safety and is able to apply them to practice. The student gains competence in special features of management and leadership styles in acute care nursing.

Content

- Developing emergency-, intensive- and high-dependency care nursing processes and situational leadership
- Management of special and challenging situations in emergency-, intensive- and high dependency nursing
- Daily management and team leadership in emergency-, intensive- and high dependency care units
- Multi-professional teamwork and networking in emergency, intensive and high-dependency nursing

Location and time

2. periodi Syksy 2022

Materials

Oppimateriaali ohjeistetaan opintojakson Orientaatiossa

Teaching methods

Aktivoiva luento/-t

Toiminnallisten tilanteiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä (4 hlö) työskentelynä

Kirjallinen tehtävä (ryhmätehtävä)

Opintojaksolla käytetään OMA:n työtilaa, ei Moodle-alustaa.

Employer connections

Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 20t läsnäoloa vaativaa opetusta
noin 115 t itsenäistä työskentelyä

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan kokonaan 2.periodilla, syksy 2022

Further information

Toiminnallisten harjoitteiden (esimerkiksi simulaatio) avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1-2):

The student demonstrates competence in the basic content of the unit, but there are deficiencies in his/her individual ability to find and interpret information and to integrate the learned content with the context of the workplace.

Assessment criteria, good (3)

Good (3-4):

The student demonstrates good competence in the content of the unit. She/he is able to find information actively and interpret it in relation to the work environment. The student is able to analyze the learned content and apply it to the context of the workplace.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):

The student demonstrates great and wide-ranging competence in the content of the unit. She/he displays outstanding competence in finding relevant information. The student’s decision-making skills demonstrate independence, responsibility and the ability to guide others. His/her ability to apply the learned content to the context of the workplace is creative and comprehensive.

Assessment criteria, approved/failed

Approved/Failed:

Pass: The student demonstrates competence in the basic content of the unit (in reference to the assessment criteria). However, independent search for information, interpretation and the ability to integrate the learned content with the context of the workplace prove inadequate.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen toiminnalliseen päivään ja kirjallinen ryhmätehtävä

Further information

Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.