Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen hoitotyö (in English) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ94-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Degree Programme in Nursing

Opettaja

  • Jenna Kukkonen
  • Anna Sievers

Vastuuopettaja

Anna Sievers

Ryhmät

  • SXN22S1EX
    Vaihto-opiskelijat, Terveys
  • SXN21S1A
    Degree Programme in Nursing päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen sosiaalisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä sekä ikäpolitiikan vaikutuksen ikääntyneiden elämään
- ymmärtää ikääntymisen elämänvaiheena ja osaa kuvata ikääntymisen aiheuttamia
muutoksia ja niiden merkityksiä ikäihmisen elämässä
- tuntee yleisimmät ikääntyneillä ihmisillä esiintyvät sairaudet ja terveysriskit
- osaa soveltaa monitieteistä, näyttöön perustuvaa, tietoperustaa gerontologisessa hoitotyössä
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja arvioi niiden merkitystä ikääntyneen hyvän elämän edistämisessä sekä oman työnsä arvoperustana
-osaa soveltaa eettistä päätöksentekoprosessia ikääntyneiden hoitotyössä
-ymmärtää, miten muistisairaus vaikuttaa ihmisen elämään ja tunnistaa ne erityistarpeet, joita liittyy muistisairaan ihmisen kohtaamiseen
-tunnistaa ja osaa tukea muistisairaan ihmisen voimavaroja
-ymmärtää ikääntyneen ihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisen kokonaisvaltaisesti ja niiden yhteyden toimintaympäristöön
- osaa arvioida potilaan ravitsemustilan ja tunnistaa vajaaravitsemustilassa olevan potilaan

Sisältö

- ikääntyminen yksilöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä
- ikääntyneiden hoitotyötä ohjaavat säädökset, suositukset ja lainsäädäntö
- eettisyys gerontologisessa hoitotyössä
- ikääntyneiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
- ikääntyneen yleisimmät terveysriskit, sairaudet ja niiden hoito
- yhteistyö omaisten ja läheisten kanssa
- ikääntyneen voimavarojen ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja arviointi
- ikääntyneen hoidon ja palvelujen suunnittelu
- ikääntyminen ja toimintaympäristöt
- ravitsemustilaa mittaavat testit ja niiden tulkinta ja soveltaminen hoidossa
- geroteknologian hyödyntäminen

Aika ja paikka

- Aikataulu OMAssa
- Seuraa aktiivisesti lukujärjestystä ja tiedotteita (sähköpostia), muutokset voivat olla mahdollisia..

Oppimateriaalit

Moodle -ympäristössä oleva materiaali.
Basic Geriatric Nursing, 5th Edition. 2012. By Gloria Hoffman Wold, RN, BSN, MS (e-book)

HUOM! Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Orientaatio ja lähiopetus 1,5 op
Opiskelu virtuaaliympäristössä (Moodle) 1,5 op
Projektioppiminen 2 op - Toteutuu Hymykylässä (sekä itsenäistä että lähiopiskelua pienryhmissä)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kotitentin ajankohta, prokektitehtävän palautus, Moodle tehtävien ja lääkelaskutenttien ajankohdat ilmoitetaan Orientaatiotunnilla.

Kansainvälisyys

Opiskelija voi suorittaa koko toteutuksen suomenkielisen ryhmän mukana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Opiskelijalle 1 op tarkoittaa 27 tuntia työtä, eli 5 opintopistettä vartentulee käyttää 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opetus syksyn 2022 1. periodissa,
Huom! Viikoilla 45 ja 49 torstaisin klo 12-14; Kohtaamispaikka vieraskielisille ikäihmisille, Hymykylä

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunti on läsnäolovelvoitteinen

Teoriatunteihin sisältyy oppimistehtäviä, joiden suorittaminen on välttämätöntä ja edellyttävät läsnäoloa. Pakottavassa poissaolotilanteessa sovi poissaolon korvaamisesta opettajan kanssa.

Osallistuminen Hymykylä-projektin toteutuspäivään ja seminaariin läsnäolovelvoitteinen.
Osallistuminen Learning cafe (Terveyden edistäminen) läsnäolovelvoitteinen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kotitentti yksilötehtävänä 0-5
Projektisuunnitelma & -raportti & seminaariesitys (Hymykylän suunnitelma) pienryhmissä, Hyv-Hyl
Hyväksytty lähiopetukseen osallistuminen
Hyväksytty lääkelaskujen suoritus (100%)
Hyväksytyt verkkotehtävät Moodlessa
Hyväksytty suoritus Hymykylän tapahtumassa

Esitietovaatimukset

Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen.
Lääkehoidon perusteiden osaaminen.