Siirry suoraan sisältöön

Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EA55-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

23.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

87 % Lähiopetus, 13 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mari Koski
  • Tuomas Vuokko
  • Julia Dolk
  • Ulla Nikupaavo

Vastuuopettaja

Ulla Nikupaavo

Ryhmät

  • SXM22S2
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla
-pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä ja osaa käyttää ammattialan englanninkielistä lähdeaineistoa.
-ymmärtää potilasturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää tekoälyn perusteet ja tuntee tekoälypohjaisten sovellusten käyttökohteita radiografiassa
-osaa toimia oman alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia turvallisesti koulun röntgenlaboraatiotiloissa
-hallitsee matematiikan ja lääketieteellisen fysiikan perustan
-tuntee röntgenlaitteen toiminnan perusteet ja saa valmiudet röntgenlaitteen käyttöön
-ymmärtää kuvantamistutkimusten perusteet
-sisäistää aseptisen toiminnan merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää kuvanlaatuun ja potilasannokseen liittyvät keskeiset periaatteet
-oppii arvioimaan omaa ammatillista osaamistaan ja kehittymistä
-ymmärtää työyhteisön moninaisuuden ja oppii toimimaan työyhteisön jäsenenä

Sisältö

Englanti
Matematiikka ja fysiikka
Röntgenlaite ja kuvantamisen perusteet
Potilasturvallisuus ja turvallisuuskulttuuri
Tekoälyn perusteet
Röntgenhoitajan ammatin historia ja tulevaisuus
Potilastietojärjestelmät ja potilastietojen dokumentointi
Aseptiikka ja infektioiden torjunta
Työyhteisöosaaminen ja monikulttuurinen työyhteisö
Harjoittelu koululla 3,5 op
Työelämään tutustuminen 1,5 op

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2022
Lähi- ja etäopetus tilanteen mukaan

Oppimateriaalit

Luentomateriaali Moodlessa
Opettajien antama muu materiaali
Kliininen Radiologia (Sequeiros ym. 2016), saatavilla Oppiportista
Oppiportin materiaali
Kuvantamisen ja laiteopin työkirjat

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ryhmäohjaus
Harjoittelu koululla röntgenluokissa ja hoitotyönluokissa.
Työelämäharjoittelu 1.5 op
Tentit
Ryhmätehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutuksesta osa tapahtuu työelämäharjoitteluna 1,5 op
Toteutuksesta osa tapahtuu harjoitteluna koululla intergroituna teoriaopetukseen 3,5 op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Laiteopin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin
Englannin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Matematiikan ja fysiikan osiot alkavat kertauksella koulussa opitusta ja päätyvät lopulta röntgenlaitteen suhteellisen perusteelliseen opiskeluun.
Röntgenlaitteesta ja säteilyfysiikasta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5

Ammatillisen englannin osuudessa on pakollinen läsnäolo. Englannin osuudesta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5.

Oppimistehtävän (ryhmätehtävä) arviointi on 0-5. Arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.

Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävän arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.