Skip to main content

Jazz Workshop and Ensemble (5 ECTS)

Code: KX00DX95-3002

General information


Enrollment
29.11.2021 - 10.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Music
Teachers
Jarmo Hynninen
Pekka Luukka
Marko Liski
Tomi Salesvuo
Antti Rissanen
Teacher in charge
Marko Liski
Groups
KXF21S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Course
KX00DX95
No reservations found for implementation KX00DX95-3002!

Objective

The student is able to act as a member of an ensemble. The student knows different jazz genres and perceives their role in an ensemble as both accompanist and soloist. The student is able to play/sing traditional jazz repertoire of different periods by heart. The student is capable of taking on the responsibilities related to working in a group. The student develops their interaction skills and can reflect on their own work and that of others, as well as express themselves both verbally and in writing. The student is able to produce and interpret musical notation and knows the basics of jazz improvisation.

Content

- Essential repertoire of jazz music
- Ensemble work
- Professional practicing processes
- Performance

Teaching methods

Jazz-Projekti k 2022



WS OSUUS: 3 op.



Ohjelmisto:

- Blues ja molliblues

- Rhythm changes

- Balladi

- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)

- Jazzvalssi ja poikkeustahtilajit

- Jazzstandardeja

- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)

Sävellyksiä ja sävellajit:

BLUES

Billie's Bounce (F)

Blue Monk (Bb)

Mr. P.C. (Cm)

All Blues (G)

RHYTHM CHANGES

Oleo (Bb)

I got rhythm (any key)

Anthropology (Bb)

BALLAD

Body and Soul (Db)

Lover Man (F mies, C nainen)

In a sentimental Mood (F)

STANDARD

Take the A Train (C mies, F naiset)

How high the Moon (G mies, C nainen)

All The Things You Are (Ab)

There will never be another you (Eb)

Stella By Starlight (Bb)

MODAL/LATIN/GROOVE

Corcovado (C)

So What (Dm)

Sidewinder (C/Eb)

Song For My Father (Fm)

Cantaloupe Island (Fm)



Opettajakierto:

Viikkoja jolloin WS toiminnassa opettajat kiertävät ja opiskelijat saavat

Ohjausta muiltakin kuin omalta ohjaavalta opettajalta.



Jazz-projektin hahmoaine, Jazz-historia sekä rytmiikka 2 tukevat samanaikaisesti jakson kokonaisuutta.

KE 19.1. aloitusjameissa muodostetaan viisi (5) bändiä

Opetus ke 10.45-12.15

Yhteensä 12 kokoontumiskertaa (sis. jamin ja päätöskonsertin)

Workshopin tentti 20.4. tunnin aikana

Jamien 19.1. biisit, songs at the Jam Session:

Now's the time (F)

Softly As In A Morning Sunrise (Gm ja Cm) voc

There will never be another you (Bb ja Eb) voc

Cantaloupe Island (Fm)



Opetuskerrat:

1 19.1. Jamit

2 26.1.

3 2.2.

4 9.2.

5 16.2.

6 2.3

7 9.3.

8 23.3.

9 30.3.

10 6.4

11 13.4.

12 20.4. tentti





Ilmiöt ja sisältöä

Harmonia:

-Sävellyksien tyypillisien harmonisten ilmiöiden, muodon ja mahdollisten vaihtoehtoisten harmonioiden tunteminen.

Rytmiikka:

-Jazzrytmiikan tyypilliset rytmiharjoitukset (synkopointi, charleston, polyrytmiikka, kahdeksasosan tulkinta ,even-muunteinen, sävellyksiin moudostuneet tyypilliset riffit jne.)

-Rytmisektiosoiton komppaus harjoitteet

Melodia:

-Melodian tulkinta (Esim.sävy, dynamiikka, rytmiikka ja jne.)

-improvisaatiomelodioiden pääasiallinen opiskelu juonteena soitto- ja teoriatunneilla ja improvisaation perusteet opintojaksolla

Estetiikka:

-musiikin kuuntelu(merkittävimmät versiot)

-esitettävien sävellysten tyypillisimmät käytänteet (Esim. introt, lopetukset, harmoniat, tempot, dynamiikka, orkestraatio)

- WS harjoitteiden taltiointi ja analysointi







ENSEMBLE OSUUS: 2 op.

- Opettaja valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden

- lyhytperiodi työskentelyä 20h kontaktia kaikkineen

- noin 5 harjoituskertaa (pidempiä)

- opettajamuusikko soittaa yhtyeessä mukana Jazzjamboree konsertissa

konsertit: 16. ja 17. 5

- Pirjo Aittomäki kerää ohjelmistot, muusikot ja bändien nimet etc. markkinointimateriaalit opettajilta suoraan

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

In order to receive an approved grade, the student:
- Has completed the set assignments according to schedule
- Is able to work independently in practicing the repertoire
- Has learned the performed repertoire to a satisfactory level, for example is able to perform it from memory, if necessary
- Is able to act as part of an ensemble and communicate their own musical views
- Is able to use the means of expression typical of their instrument and typical of the selected repertoire
- Can perform and communicate with the ensemble and the audience
- Understands their role in an ensemble and can communicate their own musical views.

Qualifications

No prerequisites.

Go back to top of page