Jazz Workshop and Ensemble (5 ECTS)
Code: KX00DX95-3002
General information
- Enrollment
- 29.11.2021 - 10.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) Music
- Campus
- Musiikki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Music
Objective
The student is able to act as a member of an ensemble. The student knows different jazz genres and perceives their role in an ensemble as both accompanist and soloist. The student is able to play/sing traditional jazz repertoire of different periods by heart. The student is capable of taking on the responsibilities related to working in a group. The student develops their interaction skills and can reflect on their own work and that of others, as well as express themselves both verbally and in writing. The student is able to produce and interpret musical notation and knows the basics of jazz improvisation.
Content
- Essential repertoire of jazz music
- Ensemble work
- Professional practicing processes
- Performance
Teaching methods
Jazz-Projekti k 2022
WS OSUUS: 3 op.
Ohjelmisto:
- Blues ja molliblues
- Rhythm changes
- Balladi
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Jazzvalssi ja poikkeustahtilajit
- Jazzstandardeja
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)
Sävellyksiä ja sävellajit:
BLUES
Billie's Bounce (F)
Blue Monk (Bb)
Mr. P.C. (Cm)
All Blues (G)
RHYTHM CHANGES
Oleo (Bb)
I got rhythm (any key)
Anthropology (Bb)
BALLAD
Body and Soul (Db)
Lover Man (F mies, C nainen)
In a sentimental Mood (F)
STANDARD
Take the A Train (C mies, F naiset)
How high the Moon (G mies, C nainen)
All The Things You Are (Ab)
There will never be another you (Eb)
Stella By Starlight (Bb)
MODAL/LATIN/GROOVE
Corcovado (C)
So What (Dm)
Sidewinder (C/Eb)
Song For My Father (Fm)
Cantaloupe Island (Fm)
Opettajakierto:
Viikkoja jolloin WS toiminnassa opettajat kiertävät ja opiskelijat saavat
Ohjausta muiltakin kuin omalta ohjaavalta opettajalta.
Jazz-projektin hahmoaine, Jazz-historia sekä rytmiikka 2 tukevat samanaikaisesti jakson kokonaisuutta.
KE 19.1. aloitusjameissa muodostetaan viisi (5) bändiä
Opetus ke 10.45-12.15
Yhteensä 12 kokoontumiskertaa (sis. jamin ja päätöskonsertin)
Workshopin tentti 20.4. tunnin aikana
Jamien 19.1. biisit, songs at the Jam Session:
Now's the time (F)
Softly As In A Morning Sunrise (Gm ja Cm) voc
There will never be another you (Bb ja Eb) voc
Cantaloupe Island (Fm)
Opetuskerrat:
1 19.1. Jamit
2 26.1.
3 2.2.
4 9.2.
5 16.2.
6 2.3
7 9.3.
8 23.3.
9 30.3.
10 6.4
11 13.4.
12 20.4. tentti
Ilmiöt ja sisältöä
Harmonia:
-Sävellyksien tyypillisien harmonisten ilmiöiden, muodon ja mahdollisten vaihtoehtoisten harmonioiden tunteminen.
Rytmiikka:
-Jazzrytmiikan tyypilliset rytmiharjoitukset (synkopointi, charleston, polyrytmiikka, kahdeksasosan tulkinta ,even-muunteinen, sävellyksiin moudostuneet tyypilliset riffit jne.)
-Rytmisektiosoiton komppaus harjoitteet
Melodia:
-Melodian tulkinta (Esim.sävy, dynamiikka, rytmiikka ja jne.)
-improvisaatiomelodioiden pääasiallinen opiskelu juonteena soitto- ja teoriatunneilla ja improvisaation perusteet opintojaksolla
Estetiikka:
-musiikin kuuntelu(merkittävimmät versiot)
-esitettävien sävellysten tyypillisimmät käytänteet (Esim. introt, lopetukset, harmoniat, tempot, dynamiikka, orkestraatio)
- WS harjoitteiden taltiointi ja analysointi
ENSEMBLE OSUUS: 2 op.
- Opettaja valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden
- lyhytperiodi työskentelyä 20h kontaktia kaikkineen
- noin 5 harjoituskertaa (pidempiä)
- opettajamuusikko soittaa yhtyeessä mukana Jazzjamboree konsertissa
konsertit: 16. ja 17. 5
- Pirjo Aittomäki kerää ohjelmistot, muusikot ja bändien nimet etc. markkinointimateriaalit opettajilta suoraan
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
In order to receive an approved grade, the student:
- Has completed the set assignments according to schedule
- Is able to work independently in practicing the repertoire
- Has learned the performed repertoire to a satisfactory level, for example is able to perform it from memory, if necessary
- Is able to act as part of an ensemble and communicate their own musical views
- Is able to use the means of expression typical of their instrument and typical of the selected repertoire
- Can perform and communicate with the ensemble and the audience
- Understands their role in an ensemble and can communicate their own musical views.
Qualifications
No prerequisites.