Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO99-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 23.09.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maria Kauppinen
  • Merja Lahdenperä
  • Luennoitsija Terveysala
  • Anna O'Sullivan

Vastuuopettaja

Maria Kauppinen

Ryhmät

  • SXQ19K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXQ22K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa toteuttaa kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia nuoren eri ikäkausina
- osaa tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen ja tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa soveltaa terveyttä edistäviä työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa kulttuurista osaamista ja etsivää työtä kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristössä
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- osaa toimia kouluyhteisön kriisitilanteissa
- osaa toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluyhteisöissä
- osaa tapaturmien ehkäisyn ja ensiavun koulu- ja opiskeluyhteisössä
- ymmärtää sosiaalisen median merkityksen terveyden edistämisessä ja sen merkityksen voimavaroja vahvistavana ja niitä kuluttavana tekijänä.

Sisältö

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset ja seulontatutkimukset eri ikäkausina
Kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveellisen ravitsemuksen edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistäminen
Ehkäisevä päihdetyö
Tapaturmien ehkäisy, ensiapu ja hoito
Tartuntatautien ehkäisy ja rokottaminen
Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Kulttuuritaustaltaan erilaisten koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö
Kriisitilanteiden ehkäisy, tunnistaminen ja toiminta kriisitilanteissa
Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
Etsivä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Sosiaalinen media ja terveys ja hyvinvointi
Lääketieteelliset opinnot: Tartuntataudit, sukupuolitaudit

Aika ja paikka

Aktivoivat luennot ja vierailijoiden luennot ovat lukujärjestyksessä.

Opintojakson orientaatio.
Laboraatio, läsnäolovelvoite.
Simulaatio, läsnäolo.
Luennot.

Näkökulmia terveydenhoitajan uramahdollisuuksiin -webinaari terveydenhoitajaopiskelijoille 7.9.2022, klo 9-12

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali:
- Luennot
- Moodle- materiaali
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.)2019: Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Ohjaus 2/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Opiskeluterveydenhuollon opas 2020, s 11-100
- Neuko- tietokanta
- Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a/2015. STM.
- Lääkelaskut Moodlessa

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, kampuksella ja Zoomissa
Moodle-työskentely
Laboraatio, läsnäolo kampuksella
Simulaatio, läsnäolo kampuksella
Lääkelaskut, kampuksella
Tenttinä oppimispäiväkirja ryhmätyönä
Ravitsemustieteen luennot: Merja Lahdenperä
Mahdolliset vierailevat luennoitsijat
Näkökulmia terveydenhoitajan uramahdollisuuksiin -webinaari terveydenhoitajaopiskelijoille 7.9.2022, klo 9-12, Zoom.


Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit:
-Oppimispäiväkirja, joka tehdään ryhmätyönä. Tenttimateriaali on Moodlessa.
-Lääkelaskut:
Opintojakson lääkelaskutentti (45min) toteutetaan joko kampuksella tai etätenttinä (Zoom) kameravalvottuna vilpin estämiseksi. Osallistuminen etätenttiin katsotaan suostumukseksi kameravalvontaan, jolloin opettaja edellyttää kamera- ja ääniyhteyttä.
Etätenttiä ei tallenneta. Etävalvotun etätentin sijaan opiskelija voi suorittaa tentin kampuksella
opettajan ohjeiden mukaisesti.
Etätenttiin osallistuja voi säätää verkkokokoustyövälineen asetuksista itselleen
taustakuvan ja/tai poistaa kotoaan kameravalvonnan näköpiiristä yksityiselämänsä piiriin kuuluvia asioita. Etätentin valvojan on nähtävä tenttiin osallistuva selkeästi koko tentin teon ajan.
Henkilötietojen käsittelytavasta: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin
tietosuojaseloste. Dokumentissa määritellään henkilötietojen käsittelytavat.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-Ei valinnaisia suorituksia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetus 31 t (teoria, laboraatio, simulaatio, luennot), itsenäinen opiskelu 104 t

Sisällön jaksotus

Lähiopetus kampuksella ja etänä
Orientaatioluento, läsnäolovelvoite!
Laboraatio mm. ryhdin seulonta ja skolioosi, näkö ja kuulo, läsnäolovelvoite kampuksella
Lääkelaskut ja mahdollinen uusintakoe
Simulaatio, läsnäolo
Moodlet -tehtävät
Vierailevat luennoitsijat, läsnäolovelvoite

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla on suorittanut hyväksytysti ennen opintojakson alkua:
- Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakso

Lisäksi suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyön -opintojakson, jossa on suoritettu seulonnat.

HUOM: opintojaksoon liittyvät lääkelaskut tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja laboraatiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelua

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan
kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei
sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tenttinä opppimispäiväkirja tai tehtävä, joka tehdään pari-/ryhmätyönä ja jonka arvosanasta tulee opintojakson arvosana (0-5)
Lääkelaskut, hyväksytty
Moodle-tehtävät, hyväksytty
Orientaatio ja laboraatio, läsnäolovelvoite

Läsnäolo luennoilla:
Osallistuminen luennoille (min 70%). Lisäksi tunnilla käsiteltävistä toiminnallisista menetelmistä poissaolijat tekevät tehtävät Moodlessa, sovitaan erikseen
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.