Siirry suoraan sisältöön

Jatkuva laadun parantaminen kliinisessä laboratoriossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CP02-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

10.10.2022 - 14.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics

Opettaja

  • Riitta Lumme

Vastuuopettaja

Riitta Lumme

Ryhmät

  • S2522S6A
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services

Tavoitteet

Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Sisältö

Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
Auditointi ja akkreditointi
Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen

Aika ja paikka

Course timetable
7 Oct at 4 pm (2 h) Orientation to the course
13 Nov at 4 pm (2 h) Lecture, Giselle Nick-Mäenpää Finas
14 Nov at 4 pm (2 h) Lecture, Sari Väisänen ISLAB
30 Oct at 4 pm (2 h) Tutoring
20 Nov at 4 pm (2 h)Tutoring
5 Dec Submission date for development task
2 Dec 4 pm (3 h) Presentation of the developmental tasks and reflective activity
3 Dec 4 pm (3 h) Presentation of the developmental tasks and relective activity

Oppimateriaalit

Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu linkki Moodlessa

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari

The course language is English. All material are in English, but assessment tasks can be also written in Finnish. Most of the course is self-directed and allows flexibility in when and where it is done. The orientation, two lectures and the presentation of development task will be in real time. It is essential for everyone to adhere to the deadlines.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään omalla työpaikalla tai muulla sovittavalla tavalla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op kehittämistehtävä
2 op luennot ja kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %

Sisällön jaksotus

• National and international quality guidelines and standards of clinical laboratory work, and evidence based knowledge.
• Quality management system requirements and quality management models
• Requirements for the quality and competence of medical laboratories
• Methods of quality control in clinical laboratory work
• Audit and accreditation
• Quality development of work and processes

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus yhteistyössä Tampereen ja Savonia ammattikorkeakoulun kanssa
Jakso sisältää itsearvioinnin, kirjallisuuteen perehtymisen sekä kehittämistehtävän omalla työpaikalla, joka esitetään jakson lopuksi.
Jakso alkaa yhteisellä orientaatiolla verkossa (zoom)
7.10.2024 klo 16.00-18.00
ja sisältää kaksi luentokertaa verkossa
13.11.2024 & 14.11.2024 klo 16.00-18.00
sekä kehittämistehtävän esittämisen seminaarissa & kaksi tutor-tapaamista
Seminaarit 2-3.12.2024 klo 16.00-19.00

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vertaisarviointi
Itsearviointi
Arviointikriteerit:
Hylätty
Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa käyttää standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Hyvä 3-4
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Kiitettävä 5
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Esitietovaatimukset

Bioanalyytikko (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun laboratoriohoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.

Lisätiedot

Bioanalytiikan syventävät opinnot toteutetaan yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Yrkehögskolan Novian ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.