Tekoäly- ja robotiikkaperustaisten diagnostisten palveluiden johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000EV39-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Päivi Haho
- Juha Havukumpu
Vastuuopettaja
Juha Havukumpu
Ryhmät
-
S2522S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija tekoäly- ja robotiikkaperustaisiin terveydenhuollon diagnostisiin palveluihin.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
- ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
- ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
- osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
- osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tekoälyn ja robotiikan liittyvät peruskäsitteet ja -periaatteet.
- Tekoälyn ja robotiikan vaikutukset röntgenhoitajan ja bioanalyytikon työhön.
- Tekoäly ja robotiikka terveydenhuollon diagnostisissa palveluissa ja yhteiskunnassa
- Tekoälyn ja robotiikan käyttö terveydenhuollon diagnostisissa palveluissa etiikan näkökulmasta.
- Tekoälyn ja robotiikan käyttö tulevaisuuden diagnostiikassa.
Oppimateriaalit
Luennot
Opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Työmuodot:
- verkko-opiskelu, hybridiluentoja/tallenteita, oppimistehtävät
- osallistavat menetelmät, projektioppiminen
Kansainvälisyys
Kansainväliset opiskelijat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus 5 opintopistettä
1 opintopiste = 27 tuntia opiskelijan työtä
Yhteensä 135 tuntia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten merkityksen yleisellä tasolla.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita useista eri näkökulmista.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet ja niiden sovellusalueita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa useista eri näkökulmista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Katso opintojakson kuvaus
Lisätiedot
Pakollinen kaikille tutkinto-ohjelman opiskelijoille