Skip to main content

Promotion of Sexual and Reproductive Health – Clinical Practice (10 ECTS)

Code: SX00BO40-3015

General information


Enrollment
22.03.2022 - 05.04.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.11.2022 - 23.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 ECTS
Virtual portion
1 ECTS
Mode of delivery
On-campus and online
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Midwifery
Teachers
Riitta Vilkko
Maija-Riitta Jouhki
Sanna-Mari Manninen
Maarit Sinisaari-Eskelinen
Teacher in charge
Maarit Sinisaari-Eskelinen
Groups
SXL20K1
Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
Course
SX00BO40
No reservations found for implementation SX00BO40-3015!

Learning outcomes

Students
- can apply the theoretical and clinical competence required by the clinical practice environment to the nursing care of clients/patients.
- can maintain and promote the health of clients/patients and their significant others in a client-oriented way in nursing care.
- follow the ethical guidelines and principles of nursing.
- work responsibly as members of work groups and work community.
- can assess their professional competence and develop it further.

Content

Clinical practice includes simulation and learning laboratory studies 2,5 ECTS
- Bringing up sexuality
- Gynecological examination
- Family planning and contraceptive counselling

Prerequisites

Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen 5 op

Teaching methods

Työelämäharjoittelu ajanjaksolla syksyllä 2022 Naistentautien toimintaymäristöistä saaduissa harjoittelupaikoissa. Harjoitteluviikot: (46) 47 - 51.

TYÖPAJAVIIKKO koululla: viikko 45. Läsnäolo pakollinen pajapäivinä.

TYÖPAJAVIIKON ORIENTAATIO: ma 7.11.2022 klo 9.00-12.00

Learning materials and recommended literature

Opintojaksoon Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen sisältyneet luennot ja luentodiat
Suositeltava kirjallisuus
Brusila, Kero, Piha & Räsänen (toim.) 2020 Seksuaalilääketiede. Duodecim.
Apter, Kaimola (toim) Väisälä. 2007 Seksuaalisuus. Duodecim
Botha, Elina & Korhonen-Ryttyläinen, Katri 2016 Naisen hoitotyö. Sanoma Pro.
Ihme, Anu & Rainto, Satu 2014. 2. uudistettu painos. Naisen terveys. Seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistävä hoitotyö. Edita
Klemetti, Reija & Raussi -Lehto, Eija Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014- 2020. Opas 33. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos.
Ryttyläinen, Katri & Valkama, Sirpa. 2010 Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita
Artikkelit: Sinisaari-Eskelinen, Maarit, Jouhki, Maija-Riitta & Tervo, Pirjo Väisälä, Leena Työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen: Plissitistä Betteriin. Sosiaalilääketieteen aikakausilehti 2016:53: 286–293.
Hyviä verkkosivuja
Seksuaaliterveysasema (päivittämättä, osa sivuista ei enää avaudu)
Seta Ry, Väestöliitto, Trasek. fi
Sateenkaariperheet
Tyttöjen talo
Poikien talo

Alternative completion methods of implementation

Harjoittelun voi korvata eli hyväksilukea tehdyllä palkallisella työllä naistentautien toimintaympäristössä.
Jos suunnittelet harjoittelun suorittamista harjoittelun sijasta palkallisena työnä, ole yhteydessä omaan tutoriin / uraohjaajaan ennen palkallisen työn alkua.
Tehdyn palkallisen työn tulee olla harjoittelun laajuinen. Työtodistus tulee esittää ja olla liitteenä hyväksilukemisen hakemuslomakkeessa.

Exam dates and retake possibilities

ei tenttiä

Student workload

Harjoittelun laajuus on 5 kalenteriviikkoa.
Harjoittelun aikana käytetään Moodle alustaa, josta löytyvät kaikki harjoittelua ohjaavat ohjeistukset.

Further information for students

Harjoitteluun liittyy kirjallinen tehtävä.

Assessment methods and criteria

Harjoittelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty /täydennettävä

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

See a separate framework for evaluation.
Evaluation criteria expert level is used.

Assessment criteria, approved/failed

Student
- can search for knowledge resourcefully utilizing sources of the field and uses the knowledge base of the field
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- has adequate professional skills to work in the profession
- can work in a client-oriented way
- solves professional tasks and problems
- works safely and in accordance with the ethical principles of the field
- displays competence benefitting groups or projects
- is able to evaluate personal strengths and weaknesses and development needs

Go back to top of page