Promotion of Sexual and Reproductive Health – Clinical Practice (10 ECTS)
Code: SX00BO40-3015
General information
- Enrollment
- 22.03.2022 - 05.04.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.11.2022 - 23.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 ECTS
- Virtual portion
- 1 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Midwifery
- Teacher in charge
- Maarit Sinisaari-Eskelinen
- Groups
-
SXL20K1Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- SX00BO40
Learning outcomes
Students
- can apply the theoretical and clinical competence required by the clinical practice environment to the nursing care of clients/patients.
- can maintain and promote the health of clients/patients and their significant others in a client-oriented way in nursing care.
- follow the ethical guidelines and principles of nursing.
- work responsibly as members of work groups and work community.
- can assess their professional competence and develop it further.
Content
Clinical practice includes simulation and learning laboratory studies 2,5 ECTS
- Bringing up sexuality
- Gynecological examination
- Family planning and contraceptive counselling
Prerequisites
Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen 5 op
Teaching methods
Työelämäharjoittelu ajanjaksolla syksyllä 2022 Naistentautien toimintaymäristöistä saaduissa harjoittelupaikoissa. Harjoitteluviikot: (46) 47 - 51.
TYÖPAJAVIIKKO koululla: viikko 45. Läsnäolo pakollinen pajapäivinä.
TYÖPAJAVIIKON ORIENTAATIO: ma 7.11.2022 klo 9.00-12.00
Learning materials and recommended literature
Opintojaksoon Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen sisältyneet luennot ja luentodiat
Suositeltava kirjallisuus
Brusila, Kero, Piha & Räsänen (toim.) 2020 Seksuaalilääketiede. Duodecim.
Apter, Kaimola (toim) Väisälä. 2007 Seksuaalisuus. Duodecim
Botha, Elina & Korhonen-Ryttyläinen, Katri 2016 Naisen hoitotyö. Sanoma Pro.
Ihme, Anu & Rainto, Satu 2014. 2. uudistettu painos. Naisen terveys. Seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistävä hoitotyö. Edita
Klemetti, Reija & Raussi -Lehto, Eija Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014- 2020. Opas 33. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos.
Ryttyläinen, Katri & Valkama, Sirpa. 2010 Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita
Artikkelit: Sinisaari-Eskelinen, Maarit, Jouhki, Maija-Riitta & Tervo, Pirjo Väisälä, Leena Työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen: Plissitistä Betteriin. Sosiaalilääketieteen aikakausilehti 2016:53: 286–293.
Hyviä verkkosivuja
Seksuaaliterveysasema (päivittämättä, osa sivuista ei enää avaudu)
Seta Ry, Väestöliitto, Trasek. fi
Sateenkaariperheet
Tyttöjen talo
Poikien talo
Alternative completion methods of implementation
Harjoittelun voi korvata eli hyväksilukea tehdyllä palkallisella työllä naistentautien toimintaympäristössä.
Jos suunnittelet harjoittelun suorittamista harjoittelun sijasta palkallisena työnä, ole yhteydessä omaan tutoriin / uraohjaajaan ennen palkallisen työn alkua.
Tehdyn palkallisen työn tulee olla harjoittelun laajuinen. Työtodistus tulee esittää ja olla liitteenä hyväksilukemisen hakemuslomakkeessa.
Exam dates and retake possibilities
ei tenttiä
Student workload
Harjoittelun laajuus on 5 kalenteriviikkoa.
Harjoittelun aikana käytetään Moodle alustaa, josta löytyvät kaikki harjoittelua ohjaavat ohjeistukset.
Further information for students
Harjoitteluun liittyy kirjallinen tehtävä.
Assessment methods and criteria
Harjoittelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty /täydennettävä
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
See a separate framework for evaluation.
Evaluation criteria expert level is used.
Assessment criteria, approved/failed
Student
- can search for knowledge resourcefully utilizing sources of the field and uses the knowledge base of the field
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- has adequate professional skills to work in the profession
- can work in a client-oriented way
- solves professional tasks and problems
- works safely and in accordance with the ethical principles of the field
- displays competence benefitting groups or projects
- is able to evaluate personal strengths and weaknesses and development needs