Projekti 10 Yhdyskuntasuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00BZ50-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2022 - 28.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
29.08.2022 - 18.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarkko Könönen
- Kaisa Hyyti
- Kaisa Kanerva
- Vastuuopettaja
- Kaisa Hyyti
- Ryhmät
-
TXR19S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00BZ50
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee yhdyskuntasuunnittelun perusteet.
Opiskelija tuntee kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun historiaa.
Opiskelija tuntee yhdyskuntasuunnitteluun ja kaavoitukseen liittyvät määräykset ja ohjeet.
Opiskelija ymmärtää ja osaa käyttää kaavoituksessa käytettyjä merkintöjä.
Opiskelija ymmärtää yhdyskuntasuunnittelun vaikutuksen kaupunkikuvaan.
Opiskelija pystyy tekemään yksinkertaista kaavoitusta ja tuottamaan siihen liittyvät suunnitelmat ja asiakirjat.
Opiskelija osaa ottaa huomioon yhdyskuntien tekniset järjestelmät suunnittelussa.
Opiskelija ymmärtää kaavoituksen kustannusvaikutukset.
Sisältö
Yhdyskuntasuunnittelu käytännössä.
Kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun historiaa.
Yhdyskuntasuunnitteluun kohdistuvien lakien, asetusten ja määräysten vaikutus suunnitteluun.
Kaavoitusmerkinnät ja määräykset.
Käytännön kaavoitustyö.
Kaavoitus ja yhdyskuntien tekniset järjestelmät.
Kaavoitus ja sen kustannusvaikutukset.
Oppimateriaalit
• Jalkanen, Riitta; Kajaste, Tapani; Kauppinen, Timo; Pakkala, Pekka; Rosengren, Camilla: Kaupunkisuunnittelu ja asuminen. Rakennustieto. 2017.
• Pysäköintialueet RT 98-11235
• Ajoneuvojen mittoja RT 98-11213
• Ajoväylät, hitaasti liikennöivät RT 98-11214
• Jalankulku- ja pyöräilyväylät RT 98-11180
• Pientaloalueen täydennysrakentaminen RT 99-10886
• Kaavoituksen kulku ja osallistuminen RT 99-10861
• Tiiviin puutaloalueen suunnittelu RT 99-10779
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Opintomatka
Kurssityö
Tentti/koe
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista.
Kaikki aikaisemmat projektikurssit pitää olla suoritettu ennen kuin opiskelija voidaan hyväksyä seuraavalle projektikurssille.
Lisätietoja opiskelijoille
Suorituksen edellytyksenä on luennoille ja ohjauksiin osallistuminen.
Kurssivaatimuksena on opintosuunnitelman edellisten kurssien suoritus.
Kaikki aikaisemmat projektikurssit pitää olla suoritettu ennen kuin opiskelija voidaan hyväksyä seuraavalle projektikurssille.
Katso tarvittaessa etäopetustoteutukseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja henkilötietojen käsittelyssä käytettävistä järjestelmistä, ohjelmistoista, IT-sovelluksista ja sähköisistä työvälineistä Metropolian laajasta opiskelija- ja opintorekisterin tietosuojaselostuksesta (joka löytyy Omasta: Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Opiskelija toimii tyydyttävästi tutkivana oppijana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija toimii itsenäisesti tutkivana oppijana.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät ja harjoitustyö
Aktiivisuus luennolla ja ohjaustilanteissa
Tentti
Esitietovaatimukset
Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin projektikurssit.
Perustiedot yhdyskuntasuunnittelusta ja yhdyskuntien teknisistä järjestelmistä.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.