The Geriatric and Specially Dependent Patient (5 ECTS)
Code: SX00EC69-3001
General information
- Enrollment
- 29.11.2021 - 12.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.03.2022 - 22.04.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 2 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Health Care
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Annika Björn
- Anna Sievers
- Teacher in charge
- Anna Sievers
- Groups
-
SXK20S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
- Course
- SX00EC69
Objective
The student:
- understands the meaning of ageing
- is able to plan, execute and evaluate the health promoting and performance supporting nursing care of the elderly
- is able to evaluate the risks related to the health, environment and life of the elderly and can direct the patient to relevant services
- is able to co-operate with the elderly and his next of kin in order to make informed decisions related to his health promotion and to support his dignified life
- is able to provide health care in the patients home
- is able to provide symptom-related and humane nursing care for the terminally ill and for those suffering from long-term illness, as well as to support his next of kin
Content
Contents:
- ageing as a community phenomenon and the ethical questions in geriatric care
- the multifaced changes related to ageing
- the special needs related to acute and log-term nursing care of the elderly
- pharmacological specialties related to the elderly
- the evaluation and support of the strengths and performance of the elderly and the rehabilitating work
- health checks, preventive home visits and the special needs related to health promotion, i.e. nutrition, exercise, sleep, drugs, sexuality, moods
- the possibilities of health technology
- multiagency co-operation, the inclusion of the family and next of kin, nursing and service planning
- the nursing care of the oncological patient
- palliative nursing
- geriatry and oncology
Materials
Gerontologinen hoitotyö:
1. Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
2. Lisäksi Geriatrian verkkotenttiin materiaali: Tilvis, R., ym. (toim.) 2010. Geriatria. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo. Saatavilla verkkokirjana. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
Syöpätaudit:
Joensuu H ym. 2003. Syöpätaudit. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti.
Palliatiivinen hoito:
Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti.
Muu opettajien osoittama materiaali.
Teaching methods
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Exam schedules
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen)
Verkkotenttien (geriatria, gerontologinen hoitotyö) aikataulut ilmoitetaan orientaatiossa.
Tenttien uusintaa saa yrittää kaksi kertaa määriteltyinä uusintakertoina, sen jälkeen opintojakso suoritetaan uudelleen. Korotusta saa yrittää kerran seuraavassa mahdollisessa uusintakerrassa. Uusinnat ilmoitetaan orientaatiossa.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Student workload
Gerontologinen hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
Erityistukea tarvitsevan hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä
- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 30t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 105t.
Further information
Opintojakson orientaatiotunnille osallistuminen on pakollista
Teoriatunteihin sisältyy oppimistehtäviä, joiden suorittaminen on välttämätöntä ja edellyttävät läsnäoloa. Poissaolotilanteessa sovi poissaolon korvaamisesta opettajan kanssa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluating competences evaluation criteria competent/intermediate level is used.
Assessment methods and criteria
1. Gerontologisen hoitotyön verkkotentti: 0-5
2. Geriatrian verkkotentti hyv-hyl
3. Syöpäpotilaan hoitotyö, kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
4. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
7. Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn tai vastaavien tehtävien itsenäinen tekeminen: hyv-hyl
Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 3 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.
Qualifications
The student and tutor teacher go through other recommended studies in HOPS discussions