Skip to main content

Management Promoting Well-Being at Work (5 cr)

Code: SX00DK42-3004

General information


Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

06.09.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 26

Degree programmes

  • Master's Degree Programme in Rehabilitation

Teachers

  • Sari Helenius
  • Salla Sipari

Teacher in charge

Salla Sipari

Groups

  • S0821S6
    Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Students are able to:
- promote activities strengthening well-being at work in the changes of working life
- promote and strengthen the actions of individuals, communities, and organisations that support learning at work
- assess the activities promoting well-being from the perspectives of rehabilitee and productivity.

Content

Management of actions aiming to promote well-being at work in the changes of working life
Possibilities of learning in reinforcing well-being at work
Diversity management and competence as factors of well-being at work
Outcomes and well-being at work

Materials

Ennakkotehtävä

Tarkoituksena on, että tehtävän avulla opiskelijan kyky soveltaa työhyvinvointia edistävän johtamisen periaatteita vahvistuu sekä opiskelija kehittyy edistämään ja vahvistamaan työhyvinvointia tukevaa yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa omalla työpaikallaan.

1. Perehdy kirjallisuuden avulla erilaisiin tapoihin edistää työhyvinvointia työpaikalla
2. Valitse näistä yksi tapa, jolla muuttuvassa ja moninaistuvassa työelämässä voidaan vahvistaa työhyvinvointia.
3. Arvioi valitsemaasi tapaa SWOT-analyysin avulla suhteessa siihen, mitkä ovat sen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat työhyvinvoinnin vahvistamiseksi moninaistuvassa ja muuttuvassa työelämässä.

Vinkki: Määrittele ensin, mitä muuttuva ja moninaistuva työelämä tarkoittaa käytännössä ja tuo se myös esille raportissa.

Kirjallinen työ palautetaan sari.helenius@metropolia.fi 23.8.2022 mennessä.

Ennakkotehtävän arviointi: hyv /hyl (erinomaisella tuotoksella nostava vaikutus koko opintojakson arvosanaan).

Ohjaus ja kysymykset: Sari Helenius, p. 0505187333, sari.helenius@metropolia.fi


Tässä esimerkinomaisesti muutamia lähteitä, joita voi hyödyntää oppimistehtävän tekemisessä. Käytä myös muita, työhösi sopivia lähteitä.

Filander, Karin 2006. Työ, koulutus ja katoavat ammatti-identiteetit. Teoksessa Mäkinen, Jarkko, Olkinuora, Erkki, Rinne, Risto & Suikkanen, Asko (toim.) Elinkautisesta työstä elinikäiseen oppimiseen. Keuruu: PS-kustannus.

Forma & Kaartinen & Pekka 2013. Strateginen työhyvinvointijohtaminen ja henkilöstöjohdon rooli kunta-alallla, Kevan tutkimuksia 1/2013. https://www.keva.fi/globalassets/2-tiedostot/ta-tiedostot/tyoelamapalvelut/tutkimus_strateginen_tyohyvinvointijohtaminen.pdf

KT Kuntatyönantajat 2011. Työhyvinvointia johtamaan! Kunta-alan strategisen
hyvinvoinnin kehittämisohjelma. http://shop.kuntatyonantajat.fi/uploads/tyohyvinvointia_johtamaan.pdf

Larjovuori & Manka &Nuutinen 2015. Inhimillinen pääoma: Työhyvinvointia, tuloksellisuutta, pidempiä työuria? Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2015:5. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3580-8

Manka & Heikkilä & Tammi 2012. Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Tampereen yliopisto. http://www.uta.fi/jkk/synergos/tyohyvinvointi/hakuopas_netti.pdf

Suutarinen, M. & Vesterinen, P-L. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Helsinki: Otava.

Tarkkonen, Juhani 2012. Työhyvinvointi johtamistehtävänä : Periaatteet, rakenteet ja käytännöt.

Terävä ja Mäkelä-Pusa 2011. Esimies työhyvinvointia rakentamassa. Helsinki: Kuntoutussäätiö. http://www.kuntoutussaatio.fi/files/575/punk_esimiesopas_www.pdf

Valtiokonttori 2007. Työhyvinvointi muutoksessa. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/%7B1771B9C7-7644-4155-97D5-5CBDF3BC9AAC%7D/73025

Virkkunen, J. & Ahonen, H. 2007. Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Vantaa: Infor Oy.


Linkkejä:

Ilmarinen n.d. Työkykyjohtaminen. https://www.ilmarinen.fi/tyokyky/tyokykyjohtaminen/

Keva n.d. Tutkimukset työurien tueksi. https://www.keva.fi/tyonantajalle/tyoelamapalvelut/tutkittua-tietoa-tyourien-tueksi

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat n.d. Työelämän kehittäminen. https://www.kt.fi/henkilostojohtaminen/tyoelaman-kehittaminen

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Understanding a client:
The client’s voice is heard.
Common ethical values guide activities.
Activities forming a coherent whole are produced combining complex issues in a one-faceted way.
Managing change:
The common aim and functioning are agreed on and implemented side by side.
Good present practices are analysed and applied.
Existing networks are utilised.
Change is merely stated when assessed.
An encouraging atmosphere is built up.

Assessment criteria, good (3)

Understanding a client:
The client’s participation is enabled.
Ethicalness is shown in client interaction.
Activities forming a coherent whole are produced together with the client in a multi-faceted way, crossing boundaries.
The aim is set together, and it guides the collaboration.
Managing change:
Change processes are implemented in a controlled way, renewing present practices.
Activities involve boundary crossing in networks.
Prerequisites for functioning, the process and outcomes are assessed in a way that guides functioning.
An open and confidential atmosphere is built up.

Assessment criteria, excellent (5)

Understanding a client:
The client is considered an active actor and developing partner. The client’s needs guide common development.
The common value base is defined in relation to activities.
Professionals and clients together build up meaningful activities forming a whole, to strengthen the clients’ well-being and functional ability.
Managing change:
The aim is set in a joint process, and functioning is based on partnership and shared understanding.
The future is predicted, and innovations are made.
Crossing boundaries renews networks.
Assessment is implemented predictably, developing activities.
A creative and innovative atmosphere is built up.

Assessment criteria, approved/failed

Understanding a client:
The client’s voice is heard.
Common ethical values guide activities.
Activities forming a coherent whole are produced combining complex issues in a one-faceted way.
Managing change:
The common aim and functioning are agreed on and implemented side by side.
Good present practices are analysed and applied.
Existing networks are utilised.
Change is merely stated when assessed.
An encouraging atmosphere is built up.