Skip to main content

Advanced Research and Development (5 cr)

Code: SX00BU38-3083

General information


Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

15.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • Miia Ojanen

Teacher in charge

Miia Ojanen

Groups

  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students will know how to evaluate and select suitable and justifiable approaches and methods to develop their field of study and work community. They will identify the premises and concepts of the principal methods and service design used in their fields of study. Students will know how to search for appropriate R&D data and demonstrate basic competence in processing, analysing, disputing and reporting data and results.

Content

•Principal R&D methods in one’s own field of study (e.g. evaluation research, action research, product development and research-oriented approaches, qualitative and quantitative research)
•Data acquisition and processing
•Reporting, presenting and utilising results

Location and time

Opintojakson aloitusorientaatio Zoom -etäyhteydellä pe 23.9 klo 10.15-11.45.
Zoom:
https://metropolia.zoom.us/j/67206139874
Meeting ID: 672 0613 9874

Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa ja se tukee opiskelun aloittamista. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen 23.9 alkaen kun työtila aukeaa sekä opiskelun aloitus perehtymisen jälkeen.

Lisäksi tarjotaan yksi vapaaehtoinen, kaikille opintojakson opiskelijoille yhteinen ohjauspaja, joka järjestetään zoomissa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Ohjauskerta on opiskelijoiden kysymyksiä varten, ei opetusta.

TÄRKEÄ INFO: Opintojakso on opinnäytetyöopintoja edeltävä opintojakso. Keväällä 2023 opinnäytetyönsä aloittaville on erillinen opinnäytetyöinfo 23.11 klo 10-11.30 (etäinfo), jossa tärkeää tietoa opinnäytetyön aloittamisesta ja opinnäytetyöopinnoista sosiaalialan tutkinnossa. Infosta tarvittaessa lisätietoja vastaavalta opettajalta: niina.pietila@metropolia.fi.

Materials

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson moodle -työskentelyalustalla.

Suositeltavaa oppimista tukevaa täydentävää kirjallisuutta/materiaalia:
- Erityisesti suositeltava: Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: . Luettu 24.5.2018.
-Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa: . Luettu 24.5.1018.
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
-Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet

Teaching methods

Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus. Orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Opintojakso alkaa etäorientaatiolla zoomissa pe 23.9.2022 klo 10.15-11.45

Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/67206139874
Meeting ID: 672 0613 9874

Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila. Moodleen pääsy vaatii kirjautumisen. Kirjautumisavain ilmoitetaan orientaation yhteydessä. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta suositeltava ja tukee opiskelun aloittamista. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen sekä opiskelun aloitus perehtymisen jälkeen.

Opintojakson suoritus koostuu seuraavista osista, joiden aikataulut ja tarkemmat ohjeet ilmoitetaan Moodlessa ja käydään lisäksi läpi orientaatiossa.
1. Annetun oppimateriaalin itseopiskelusta Moodle -alustalla. Opiskelu tulee itsenäisesti aikatauluttaa siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu.
2. Oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta annetussa aikataulussa

Exam schedules

Opintojakson suoritus koostuu annetuista oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta ohjeiden mukaisesti, tehtävät arvioidaan joko 0-5 tai hyväksytty/hylätty(täydennettävä).

Student workload

Itsenäinen opiskelu ja tehtävät, 5 op=135h.
Itsenäisen työskentelyn toteutuksella opiskelu edellyttää oman ajankäytön suunnittelua ja viikoittain tapahtuvaa itsenäistä opiskelua sekä itsenäistä ongelmanratkaisua. Kyseessä ei ole etäopetustoteutus.

Further information

Toteutus on itsenäisen työskentelyn etätoteutus. Opintojakso alkaa etäorientaatiolla, joka järjestetään Zoom -yhteydellä pe 23.9 klo 10.15-11.45. Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila, johon pääsee kirjautumaan viimeistään orientaation yhteydessä. Kirjautumisavain ilmoitetaan. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta erittäin suositeltava. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen ja opiskelun aloitus 23.9 alkaen.

Opintojaksolla tehdään itsenäisesti oppimistehtäviä, jotka edellyttävät huolellista paneutumista opintojakson oppisisältöön sekä kykyä itsenäiseen viikoittaiseen työskentelyyn ja oman aikataulussuunnitelman laadintaan. Osassa tehtäviä voi olla mahdollisuus parityöskentelyyn. Oppimistehtäviin ohjeistetaan ja palautusaikataulu ilmoitetaan orientaation yhteydessä sekä on nähtävillä Moodle -työtilassa.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti orientaatiossa annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelussa käytetään Moodle -alustaa. Huom! Opintojakso ei ole etäopetustoteutus (ei etäluentoja)
- Osallistuminen edellyttää tutkimus- ja kehittämistyön perusteiden hallintaa (Opintojakso Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet suoritettu tai suoritetaan yhtäaikaisesti) sekä kykyä ja sitoutumista itsenäiseen opiskeluun ja työskentelyyn, oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön sekä tiedonhakuun.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä ja lähiopetusta, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.
- Opintojaksolle otetaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Jos opintojaksolle ilmoittautuneita on enemmän kuin mitä maksimimäärä osoittaa, noudatetaan seuraavia valintaperusteita järjestyksessä:
1. pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys
-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 35 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2022 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä kyseiselle opintototeutukselle.
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: miia.ojanen@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen
miia.ojanen@metropolia.fi

TÄRKEÄ INFO: Opintojakso on opinnäytetyöopintoja edeltävä opintojakso. Keväällä 2023 opinnäytetyönsä aloittaville on erillinen opinnäytetyöinfo 23.11 klo 10-11.30 (etäinfo), jossa tärkeää tietoa opinnäytetyön aloittamisesta ja opinnäytetyöopinnoista sosiaalialan tutkinnossa. Infosta tarvittaessa lisätietoja vastaavalta opettajalta: niina.pietila@metropolia.fi.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Student is able to:
- Display learning in professional knowledge and core content in the field
- Search information from a variety of sources
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Display learning in the key safety practices in the field
- Act according to ethical principles
- To contribute his learning for the benefit of a group or project

Assessment criteria, good (3)

Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field systematically
- Find information and assess and use information sources with a critical eye
- Apply professional information in professional assignments
- Apply professional expertise in various work assignments
- Act independently and responsibly in professional contexts
- Plan operations with safety in mind
- Act according to professional ethics
- Act purposefully in working groups and projects

Assessment criteria, excellent (5)

Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field professionally
- Argue the use of his sources
- Argue a course of action on the basis of research information or findings
- Operate in a range of duties and work situations, also in international contexts
- To act in a way that is customeroriented and displays entrepreneurial spirit
- To act responsibly, taking safety issues into consideration
- Argue his choices on the basis of professional ethics
- Organise and manage the operation of a group and project

Assessment criteria, approved/failed

Student is able to:
- Display learning in professional knowledge and core content in the field
- Search information from a variety of sources
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Display learning in the key safety practices in the field
- Act according to ethical principles
- To contribute his learning for the benefit of a group or project

Assessment methods and criteria

Tehtävät 0-5 tai hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Further information

Students and their teachers/tutors will go through other recommended courses in their individual study plan (ISP) discussions.