Lasten ja lapsiperheiden arki (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP02-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
12.09.2022 - 11.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sylvia Hakari
- Päivi Eskelinen-Roos
Vastuuopettaja
Sylvia Hakari
Ryhmät
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH22K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.
Sisältö
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Aika ja paikka
Muutokset aikatauluun mahdollisia.
13.09.2022 12.45 - 16.00 MPA2019 Orientaatio, kahvilatoiminnan suunnittelu MPB1045
20.09.2022 08.00 - 11.45 Perhekahvila
20.09.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
27.09.2022 08.30 - 11.45 MPA4018
04.10.2022 08.30 - 11.45 Perhekahvila
04.10.2022 12.45 - 14.15 MPA6011
07.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
11.10.2022 08.30 - 16.00 MPA6011 Ryhmätentti ja oppimistehtävien esittely
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali/Exam material:
Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi
Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.
Luentomuistiinpanot ja materiaalit
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Seminaari
Yhteistoiminnallinen oppiminen, toiminnan suunnittelu ja ohjaus perhekahvilassa
Kenttätehtävä/oppimistehtävä
HUOM! Kaikkien tutkinto-opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, reflektiotehtäviä poissaoloista. Monimuoto-opiskelijoille oma läsnäolovelvoite ja laajennettu kenttätehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
MLL Perhekahvila
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
11.10.2022 08.30 - 16.00 Ryhmätentti
Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27h =135h
Lisätietoja opiskelijoille
Muutokset aikatauluun mahdollisia. Monimuoto-opiskelijoiden pakolliset läsnäolopäivät ilmoitettujen päivien mukaisesti
.
13.09.2022 12.45 - 16.00 MPA2019 Orientaatio, kahvilatoiminnan suunnittelu MPB1045
20.09.2022 08.00 - 11.45 Perhekahvila
20.09.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
27.09.2022 08.30 - 11.45 MPA4018
04.10.2022 08.30 - 11.45 Perhekahvila
04.10.2022 12.45 - 14.15 MPA6011
07.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
11.10.2022 08.30 - 16.00 MPA6011 Ryhmätentti ja Oppimistehtävien esittely
Opetuskieli suomi
Itsenäiseen työskentelyyn on varattava aikaa.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätentti 0-5
Henkilökohtainen Oppimistehtävä voi korottaa arvosanaa. Monimuoto-opiskelijoille laajennettu oppimistehtävä.