Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja lapsiperheiden arki (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP02-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

12.09.2022 - 11.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sylvia Hakari
  • Päivi Eskelinen-Roos

Vastuuopettaja

Sylvia Hakari

Ryhmät

  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Aika ja paikka

Muutokset aikatauluun mahdollisia.
13.09.2022 12.45 - 16.00 MPA2019 Orientaatio, kahvilatoiminnan suunnittelu MPB1045
20.09.2022 08.00 - 11.45 Perhekahvila
20.09.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
27.09.2022 08.30 - 11.45 MPA4018
04.10.2022 08.30 - 11.45 Perhekahvila
04.10.2022 12.45 - 14.15 MPA6011
07.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
11.10.2022 08.30 - 16.00 MPA6011 Ryhmätentti ja oppimistehtävien esittely

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali/Exam material:

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Luentomuistiinpanot ja materiaalit

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Seminaari
Yhteistoiminnallinen oppiminen, toiminnan suunnittelu ja ohjaus perhekahvilassa
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien tutkinto-opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, reflektiotehtäviä poissaoloista. Monimuoto-opiskelijoille oma läsnäolovelvoite ja laajennettu kenttätehtävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

MLL Perhekahvila

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

11.10.2022 08.30 - 16.00 Ryhmätentti

Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27h =135h

Lisätietoja opiskelijoille

Muutokset aikatauluun mahdollisia. Monimuoto-opiskelijoiden pakolliset läsnäolopäivät ilmoitettujen päivien mukaisesti
.
13.09.2022 12.45 - 16.00 MPA2019 Orientaatio, kahvilatoiminnan suunnittelu MPB1045
20.09.2022 08.00 - 11.45 Perhekahvila
20.09.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
27.09.2022 08.30 - 11.45 MPA4018
04.10.2022 08.30 - 11.45 Perhekahvila
04.10.2022 12.45 - 14.15 MPA6011
07.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
11.10.2022 08.30 - 16.00 MPA6011 Ryhmätentti ja Oppimistehtävien esittely

Opetuskieli suomi
Itsenäiseen työskentelyyn on varattava aikaa.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätentti 0-5

Henkilökohtainen Oppimistehtävä voi korottaa arvosanaa. Monimuoto-opiskelijoille laajennettu oppimistehtävä.