Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP05-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jyrki Konkka
  • Taina Valkeapää
  • Janika Kosonen

Ryhmät

  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisen perustan merkityksen sosiaalialan työssä ja osaa soveltaa eettisiä käsitteitä ja periaatteita ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisten näkökulmien moninaisuuden ja osaa arvioida kriittisesti erilaisten eettisten ratkaisujen oikeutusta sosiaalialan työssä. Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen sosiaalialan työssä, sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja osaa toimia niiden mukaisesti.
Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa arvioida kriittisesti erilaisia mediatekstejä ja niiden merkityksiä. Hän ymmärtää median roolin yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentajana ja osaa hyödyntää mediaa ja mediataitoja sosiaalialan kontekstissa.
Opiskelija tuntee erilaisia empowerment-käsityksiä. Hän osaa suunnitella ja käyttää yksilöiden ja yhteisöjen voimaantumista ja valtaistumista tukevia sosiaalipedagogisia työmenetelmiä asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää asiakastyön kirjaamisen eettisyyteen liittyvät kysymykset. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia haasteellisissa ja uhkaavissa asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiakasturvallisuuden merkityksen. Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa ja työhyvinvointiaan.

Sisältö

Sosiaalialan ammattietiikka, sosiaalialan ammattietiikan eettinen perusta (arvoteoria, keskeiset normatiivisen etiikan teoriat, oikeudenmukaisuusteoria), eettinen ajattelu ja ongelmanratkaisu.
Empowerment-käsitykset ja käyttö sosiaalialalla. Voimaantumista ja valtaistumista tukevat käytännön työmenetelmät.
Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Mediakasvatus, kriittinen medialukutaito ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli. Eettisyys asiakastyön kirjaamisessa. Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja rajoittaminen. Haasteelliset ja uhkaavat asiakastilanteet. Asiakasturvallisuus. Tunteiden merkitys ja käsittely sosiaalialan työssä. Työhyvinvointi.

Aika ja paikka

Muutokset mahdollisia.

JK=Jyrki Konkka TV=Taina Valkeapää vo=virtuaali opettaja (tarkentuu myöhemmin)

Lähiopetus kampuksella.

18.8.22 9.00-11.45 Opintojakson aloitus
19.8.22 8.30-11.45 (Taina)
22.8.22 8.30-11.45 (Jyrki)
22.8.22 12.45-16.00 (Janika)
23.8.22 12.45-16.00 (Jyrki)
24.8.22. 8.30-11.45 (Taina)
25.8.22 12.00-15.00 (Janika)
26.8.22 8.30-11.45 (Janika)
29.8.22 12.45-16.00 (Taina) Työn haasteet -luento
31.8.22 8.30-11.45 (Jyrki)
2.9.22 9-12 TENTTI

29.9.22 9.00-14.00 Projektiseminaari
14.10.22 Projektiraporttien palautus

Lisäksi projektiohjausaikoja, jotka ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimateriaalit

Muutokset mahdollisia

Mediakasvatus:

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf

Empowerment-kirjallisuus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

Mäntyneva, P. 2019. Toimijuuden vahvistumisen edellytykset kuntouttavassa työtoiminnassa. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vuosikirja 2019, vol. 20. Linkki artikkeliin: https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/70243/47758

Etiikka: (Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus):

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Shelly Kagan: Normative Ethics, Part I: Factors: Ch. 2 - 5

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Kirjallisuus ja tentti
Ohjaus ja projekti (sis. projektin valmistelu, toteutus, suullinen ja kirjallinen raportointi)
Itseohjautuva oppiminen
Ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

2.9.22 8.30-11.45 Tentti
I uusinta xx
II uusinta xx

Hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)

Lisätietoja opiskelijoille

Muutokset mahdollisia.

JK=Jyrki Konkka TV=Taina Valkeapää vo=virtuaali opettaja (tarkentuu myöhemmin)

Lähiopetus kampuksella.

18.8.22 9.00-11.45 Opintojakson aloitus
19.8.22 8.30-11.45 (Taina)
22.8.22 8.30-11.45 (Jyrki)
22.8.22 12.45-16.00 (Janika)
23.8.22 12.45-16.00 (Jyrki)
24.8.22. 8.30-11.45 (Taina)
25.8.22 12.00-15.00 (Janika)
26.8.22 8.30-11.45 (Janika)
29.8.22 12.45-16.00 (Taina) Työn haasteet -luento
31.8.22 8.30-11.45 (Jyrki)
2.9.22 8.30-11.45 TENTTI

29.9.22 9.00-14.00 Projektiseminaari
14.10.22 Projektiraporttien palautus

Lisäksi projektiohjausaikoja, jotka ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 80 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on suoritettuna seuraavat opintojaksot:
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan, Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen, Harjoittelu 1 – sosionomin työ ja asiakkaan arki

Lisätiedot

Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.