Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (itsenäisen työskentelyn toteutus) (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO25-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 13.03.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jyrki Konkka
  • Taina Valkeapää

Ryhmät

  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.

Sisältö

Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Aika ja paikka

Opettajat Jyrki Konkka (JK) ja Taina Valkeapää (TV)

Aloitus. ke 19.1. klo 12.45 MPA2019 (JK ja TV)
Työn haasteet -luento to 27.1. klo 8.45–12.00 (TV) yhdessä lähitoteutuksen kanssa (tila tarkentuu myöhemmin)

to 3.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment MPA6009
to 17.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus MPA6009
ke 2.3. klo 10 – 13.00 Tentti: Etiikka MPC4012

1. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 15.3.-5.4.)
2. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202206 ti 7.6. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 28.4.-15.5.)

Oppimateriaalit

MUUTOKSET MAHDOLLISIA

MEDIAKASVATUS

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.

Niemi, Mari K. & Houni, Topi. 2018. Viettelevä, vastakkainasetteleva, vihainen: Kuinka populismi haastaa journalismia? Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. sivut 10-30.

Niemi, Mari K. & Perälä, Annu 2018. Keiden ääni kuului, keiden ”kriisistä” puhuttiin? Ylen journalistiset valinnat turvapaikanhakijoita käsittelevissä ohjelmissa. Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. sivut 146 - 172.



EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 pääkohdittain; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka)


VAHVISTAMINEN

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337. Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)

Ryynänen, S & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from Finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Kangas & Saurama. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1, sivut 93-143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

Opetusmenetelmät

Tentti
lukupiirityöskentely
esseemuotoinen oppimispäiväkirja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kolme tenttiä:
to 3.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment
to 17.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus
ke 2.3. klo 10 – 13.00 Tentti: Etiikka

1. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 15.3.-5.4.)
2. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202206 ti 7.6. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 28.4.-15.5.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h

Mediakasvatuksen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Vahvistamisen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Etiikan tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Oppimispäiväkirja 2,5 op
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, koosteen tekeminen, tekstin editointi: 60 h
Toisen ryhmän projekteihin tutustuminen 6.10.: 5 h
Ammatillisen kasvun ohjaus: työn haasteet -luento ja kirjallinen tehtävä: 10 h

Lisätietoja opiskelijoille

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.