Skip to main content

Empowering, Ethics and Work Challenges (10 cr)

Code: SX00BO25-3035

General information


Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • Jyrki Konkka
  • Taina Valkeapää

Groups

  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students will know the theoretical foundations of empowerment and influence. In their work with clients, they will know how to use culturally sensitive socio-pedagogical means to strengthen the social inclusion of individuals and communities. Students will be able to use the tools of social influence and create citizenship-reinforcing inclusion and community. They will be able to express themselves in many ways and participate in social debate. Students will be aware of the impact of their own values on client work. They will recognise the significance of the exercise of power and ethical value conflicts in their work in the social services.
The students will understand the importance of professional and work ethics in social work, and be committed to the ethical principles of social work and act accordingly. They will be able to reflect on ethical challenges in light of their own values and for the development of their activities. Students will understand the importance of emotions in professional work and learn to deal with their own feelings reflectively. They will internalise the importance of professionalism in their interactions. Students will be able to anticipate and act in threatening client situations.

Content

Theories of Empowerment. Power and the exercise of power. The different channels of social influence. Civic ac-tion. Challenges to socio-pedagogical work in an increasingly multi-value society. Tension between the individual and society. Media education, media skills and social media. Language for a client-empowering approach.
Professional ethics in social services. Work ethics. International and national conventions and guidelines. Ethics of reporting in client work. Self-reflection of activities and choices from an ethical point of view. The significance and handling emotions in ethically challenging situations.
Limiting of the right to self-determination. Interaction in threatening customer situations. Anticipating threatening situations, and examination of one’s own courses of action. Aggressive client situations.
Responsibility in taking care of one’s own workplace wellbeing.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.

Location and time

Opettajat JK (Jyrki Konkka) ja TV (Taina Valkeapää)
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
HUOM. OPETUS SIIRRETTY ZOOMIIN. LINKKI LÄHETETÄÄN OMAN TIEDOTTEEN KAUTTA.

Ke 19.1. klo 9–12, Aloitus ZOOM
Pe 21.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV) yhdessä monimuodon kanssa, tila päivitetään myöhemmin
Ma 24.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV)
Ti 25.1. klo 12.30–15.45 ZOOM (JK)
Ke 26.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV)
Ke 26.1. klo 12.45–16.00 ZOOM (JK)
To 27.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV) Työn haasteet -luento, yhdessä itsenäisen toteutuksen kanssa.
To 27.1. klo 12.30–15.45 ZOOM (JK)
Ti 1.2. klo 8.45 - 12.00 ZOOM (JK)

Pe 4.2. klo 9–12 TENTTI MOODLESSA
Pe 25.2. klo 9-12 1.UUSINTATENTTI MOODLESSA

Ti 1.3. klo 13 -16 MPA4009 PROJEKTISEMINAARI (HUOM. TILANTEEN SALLIESSA, SEMINAARI PIDETÄÄN KAMPUKSELLA)
Pe 11.3. PROJEKTIRAPORTTIEN PALAUTUS

Lisäksi projektiohjauksia seuraavasti (ZOOMISSA):
MA 7.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (TV)
PE 11.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (JK)
KE 16.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (TV)
KE 23.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (JK)

Materials

Tenttimateriaali

MUUTOKSET MAHDOLLISIA

Empowerment
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf


Mediakasvatus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf


Etiikka
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF) (kursorisesti)

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 kursorisesti; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka) (Kyseisiä teorioita koskevan materiaalin voi hakea myös muista lähteistä. Shafer-Landau on kuitenkin kaikkein helpoiten lähestyttävissä.)

Teaching methods

Lähiopetus
Kirjallisuus
Ohjaus ja projekti
Itseohjautuva oppiminen
Seminaari

Exam schedules

TENTTI to 4.2 klo 9–12 yksilötentti (MOODLE)
1. uusinta to 24.2. klo 9.00–12.00 yksilötentti (MOODLE)
2. uusinta Sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4.22 klo 16.30-20.00 (ilmottautuminen 15.3.-5.4.22)

-Tentin laajuus: 4 op. Tentissä suoritetaan tenttimateriaali kokonaisuutena.

Student workload

10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 80 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.