Siirry suoraan sisältöön

Suun terveydenhoitotyö III (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EB78-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hannele Tiira
  • Marianne Granlund

Vastuuopettaja

Hannele Tiira

Ryhmät

  • SXP20S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

-analysoi ja toteuttaa eri-ikäisten potilaiden suun terveydenhoitotyön Metropolian Suunhoidon opetusklinikalla
-kykenee huomioimaan potilaan psykologiset ja sosiaaliset tekijät tehdessään hoitosuunnitelman, toteuttaessaan hoitoa ja suunnitellessaan ylläpitohoidon
-huomioi potilaskohtaisesti kivunlievityksen tarpeen ja osaa käyttää pinta- ja paikallispuudutteita
-osaa dokumentoida potilaan hoidon kulun potilastietojärjestelmään

Sisältö

Työelämäharjoittelu:
Eri-ikäisten potilaiden suun terveydenhoitotyö Suunhoidon opetusklinikalla

Aika ja paikka

Kliininen harjoittelu Suunhoidon opetusklinikalla
Tiedot lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmateriaali Moodlessa
Ajankohtainen materiaali ja tutkimukset

Opetusmenetelmät

Kliininen työelämäharjoittelu
Yksilöohjaus
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsearviointi ja osaamisen reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Hyvinvointi- ja terveyskylässä toteutuu pareittain ja edellyttää, että edelliset harjoittelua sisältävät opinnot sekä Hammaslääketiede II on arvioitu hyväksytysti.

Opintojen mahdollinen nopeuttaminen edellyttää kaikista aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.
Opintojen nopeuttamisesta tulee ensin keskustella oman uraohjaajan kanssa, henkilökohtaisesta opintopolusta tehdään sopimus sopimuspankkiin. Lisäksi opiskelija on neuvotellut harjoittelustaan opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

N/A

Kansainvälisyys

Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työelämäharjoittelun voi hyväksilukea työelämässä opintojakson aikana ohjattuna suoritetulla kliinisellä työelämäharjoittelulla vastuuopettajan kanssa käydyn neuvottelun kautta.
Opiskelija on tekee ahot-hakemuksen tutorille harjoittelun loputtua. Hyväksiluvun edellytyksenä on ohjaajan ja vastuuopettajan kanssa käyty arviointikeskustelu ja opiskelijan oma reflektio. Ahotin tulee täyttää harjoittelun kriteerit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitusinfo
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Hyvinvointi- ja terveyskylässä
Arviointikeskustelut

Lisätietoja opiskelijoille

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Työelämäharjoittelu suunhoidon opetusklinikalla sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolle olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

KLIINISEN HARJOITTELUN ARVIOINTIKRITEERIT, ARVOIDAAN ASTEIKOLLA HYV/HYL
HYVÄKSYTTY
Hyväksytyn suorituksen saamiseksi seuraavien asioiden tulee toteutua:
-Aktiivinen läsnäolo opetusklinikalla toteutuvassa työelämäharjoittelussa
-Aseptinen toiminta
-Potilasasiakirjamerkintöjen huolellinen kirjaaminen
-Riittävä määrä potilaskäyntejä (minimikäyntimäärä 80 %, opiskelija aktiivisesti huolehtinut, että hänellä tarpeeksi potilaita)
-Potilaiden hoitojaksot suoritettuna loppuun. Paranemistarkastuksia tai potilaan hoitoa muutoin ei siirretä muille kuin erityisissä tilanteissa sovitusti opettajan kanssa.
-Yhteisvastuullinen toiminta (mm. annettujen asiakaspalvelu- ja välinevastaavavuorojen hoitaminen, klinikan sujuvan toiminnan edistäminen aina klinikalla ollessa)
-Läsnäolo hammaslääketieteen kandidaattien yhteistyöpäivissä (mikäli niitä sattuu harjoittelujaksolle)
-Reflektioihin osallistuminen
-Reflektiolomakkeen täyttäminen ja palauttaminen määräaikaan mennessä
-Arviointikeskusteluun osallistuminen
-Poissaolojen korvaaminen sovitusti

-Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisuuden sekä aseptiikan huomioiden (mm. siisti työvaatetus, lyhyet kynnet, ei tule sairaana klinikalle, rokotteet on otettu, noudattaa aseptisia ohjeita ja laitteiden käyttöohjeita).
-Opiskelija hallitsee kiitettävästi hoitotyössä tarvittavat arvot ja periaatteet sekä tiedot ja taidot.
-Opiskelija ymmärtää anamnestisten tietojen merkityksen ja huomioi ne potilaan hoidossa.
-Hän huolehtii hyvin potilas- ja hoitotilanteen esittelyn.
-Opiskelija tunnistaa ikäihmisen ja muistisairaan asiakkaan erityispiirteet suun terveyteen ja sen ylläpitämiseen liittyen.
-Hän haluaa kehittää itseään, vertaistutorointia ja oppimisyhteisöä jatkuvasti.
-Hän osoittaa joustavuutta, luovuutta ja priorisointikykyä toiminnassaan ja hallitsee hyvin ongelmanratkaisun.
-Hän hallitsee suun terveystarkastuksen sekä instrumentointitaidot ja muistaa keskustella ateriarytmistä, tupakasta ja alkoholista.
-Opiskelijalla on jo monipuolinen kokemus potilashoidoista ja hän selviytyy haasteellisista hoidoista osittain itsenäisesti. Hän osoittaa vastuullisuutta, reflektiivisyyttä ja intuitiivisuutta harjoittelussaan.
-Opiskelija huolehtii oma-aloitteisesti konsultoinnista ja potilaiden jatkohoidosta ja hoidon dokumentointi on selkeää.
-Opiskelija osaa valita oikeat välineet esim. anti-infektiiviseen hoitoon ja omahoitoon sekä ymmärtää hoidon kokonaisuuden.
-Hoidon vaikuttavuus on kiitettävää ja mm. parodontologisten indeksien avulla havaittavaa.
-Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti (kunnioittaa potilaan itsemääräämisoikeutta, ei puhu epäkunnioittavasti, käyttäytyy asiallisesti ja ammatillisesti klinikalla).
-Opiskelija huomioi hoitokäynnin sujuvuuden: mm. käynnin kesto, tarvittavat välineet ja laitteet.
-Opiskelija harjoittelee itselle haastavaa toimenpidettä esim. puuduttamista, rtg-kuvien ottamista, uä: ja imun käyttöä torsolla tai vertaisopiskelijalla tai auttaa/sijaistaa välinevastaavaa/ hallintovastaavaa mikäli klinikka-aikana ei tapahdu potilashoitoa.
-Hän kykenee arvioimaan omaa osaamisen kehittymistään ja antamaan palautetta vertaisparilleen.
-Hän toimii vastuullisesti ja oma-aloitteisesti myös hallintovastaavan ja välinevastaavan tehtävässä.
-Opiskelijan toiminta on innovatiivista ja näyttöön perustuvaa, tiedonlähteiden haku ja käytön soveltaminen erinomaista.
-Opiskelija noudattaa harjoitteluaikoja ja toimii vastuullisesti.
-Opiskelija huomioi opetusklinikalle varatun ajan käyttämisen: läsnäolo 90-100%, potilaiden hoitoajat noin 80%:sti täynnä.
-Kirjallinen oppimispäiväkirja on palautettu ja siinä on reflektoitu oppimistavoitteiden saavuttamista ja kehittymiskohteita.
HYLÄTTY/
TÄYDENNETTÄVÄ
-Opiskelija toimii epäeettisesti ja vaarantaa potilasturvallisuuden.
-Hänellä on olennaisia puutteita suun terveydenhoitotyön tiedoissa ja taidoissa.
-Opiskelijalla on hoitotietojen kirjaamisessa olennaisia puutteita.
-Opiskelija käyttää laitteita ja välineitä huolimattomasti, eikä noudata aseptisia ohjeita.
-Hän ei pysty perustelemaan toimintaansa, eikä sitoudu hoitosuhteisiin.
-Häneltä puuttuu yhteistyötaidot, eikä kykene vastaamaan toiminnastaan.
-Häneltä puuttuu motivaatio ja oma-aloitteisuus.
-Hän ei pysty suunnittelemaan hoitoaikoja, eikä noudata harjoitteluaikoja.
-Hän ei ilmoita poissaoloistaan eikä tee korvaavia vuoroja poissaolojen korvaamiseksi.
-Kirjallinen oppimispäiväkirja on puutteellinen tai sitä ei ole palautettu.
-Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa yksipuolisesti, eikä hyödynnä näyttöön perustuvaa tietoa omahoidon ohjauksessa.
-Opiskelija ei toimi ohjeistuksen mukaisesti.