Siirry suoraan sisältöön

Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CP24-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Varpu Perämäki
  • Leena Suojanen
  • Sandra Rinne

Vastuuopettaja

Sandra Rinne

Ryhmät

  • SXF20S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä kallon ja selkäytimen rakenteet. Opiskelija osaa selittää kraniaalisten tekniikoiden perusteet. Opiskelija selittää ja luettelee kraniaalisten tekniikoiden indikaatiot ja kontraindikaatiot. Opiskelija osaa arvioida kallon rakenteiden motiliteettia.
Opiskelija osaa nimetä sisäelinten osat ja rakenteet. Opiskelija paikallistaa ja tunnustelee vatsaontelon alueen elimet. Opiskelija selittää ja luettelee viskeraalisen hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot ja pystyy suorittamaan tekniikat tehokkaasti ja turvallisesti. Opiskelija yhdistää viskeraalisen hoidon mahdollisuudet omaan hoitokäytäntöönsä.

Sisältö

Kraniaaliosteopatian käsite, historia ja tekniikat. Kallon luut ja pään alueen rakenne ja toiminta. Aivo- ja selkäydinnesteen kierto. Kraniaalisten tekniikoiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.
Viskeraaliosteopatian käsite, historia ja tekniikat. Hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot. Elinten anatomia, faskiaaliset yhteydet, sekä mobiliteetin ja motiliteetin arviointi ja hoitotekniikat. Erotusdiagnostiset testit viskeraalisen hoidon tarpeellisuuden arvioinnissa. Kurssi sisältää 4 op harjoittelua.

Aika ja paikka

Viskeraaliosteopatian osuus
23.8. Aloitus (etä)
29.8. Testit
5.9. Maksa
14.9. Sappirakko
3.10. Mahalaukku
13.10. Ruokatorvi
31.10. Viskeraalisten rakenteiden sonopalpaatio
2.11. Duodenum ja ohutsuoli
16.11. Paksusuoli

Kraniaaliosteopatian osuus
2.9.
12.9.
21.9.
12.10.
19.10.
26.10.
8.11.

Käytännön OSPE-tentti 30.11.

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslista
Schünke, Michael et al. 2006: Atlas of Human Anatomy. Neck and Internal Organs. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
Hebgen, Erich 2011: Visceral Manipulation in Osteopathy. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
Barral, Jean-Pierre & Mercier, Pierre 2005 [1983]: Visceral Manipulation (revised edition). Seattle: Eastland Press.
Barral, Jean-Pierre & Mercier, Pierre 2005 [1983]: Visceral Manipulation II (revised edition). Seattle: Eastland Press.
Stone, Caroline 2007: Visceral and Obstetric Osteopathy. Edinburgh: Elsevier.
Oheiskirjallisuus
Furness, John Barton 2005: The Enteric Nervous System. Wiley-Blackwell Publishing.
Paoletti, Serge 2006: The Fasciae. Anatomy, Dysfunction and Treatment. Seattle: Eastland Press.
Barral, Jean-Pierre 2007: Understanding the messages of your body. Berkeley: Atlantic Books.
Schleip, Robert et al. 2012: Fascia – The Tensional Network of The Human Body. Edinburgh: Elsevier.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Käytännön tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

OSPE tentti 30.11.
1. uusinta: 12.12.
2. uusinta: 19.12.

Käytännön opetuksessa läsänolovelvoite on vähintään 80%, jotta voi osallistua käytännön OSPE-tenttiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Käytännön opetuksessa on oltava vähintään 80% läsnä. Mikäli läsnäolot jäävät alle 80% esimerkiksi sairastumisen takia, opiskelija keskustelee mahdollisista lisätehtävistä opettajan kanssa, jotta voisi osallistua käytännön tenttiin. Jokaisesta poissaolosta tehdään osaamista täydentävä suoritus.

Kummassakin osiosta poissaoloja saa kertyä eniten 2, jotta pystyy osallistumaan käytännön tenttiin. Mahdollisten littävien poissaolojen korvauksesta tulee sopia opettajan kanssa.

Opetus on joko lähiopetus tai etäopetus. Etäopetus merkitään ETÄ -liitteenä lukujärjestykseen. Muussa tapauksessa varaus on lähitoteutus. Opiskelijat eivät ylläpidä lähitunneilla toisilleen etäyhteyttä. Tällä mahdollisestaan kaikille läsnä oleville tasainen ja rauhallinen osallistuminen. Opetusta ei videoida.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moodle-alustan tehtävät ja eteneminen
Tehtävät, itse- ja vertaisarviointi
OSPE-tentti

Esitietovaatimukset

Syventävä anatomia ja osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3