Accompaniment Skills and Improvisation for Music Educator 2 (5 ECTS)
Code: KX00DX81-3002
General information
- Enrollment
- 29.11.2021 - 12.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 27.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Music
- Teachers
- Kimmo Salonen
- Sanna Vuolteenaho
- Teacher in charge
- Kimmo Salonen
- Groups
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- KX00DX81
Learning outcomes
The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is capable of practising appropriately and ergonomically, and is able to comprehend quickly the musical contents essential for professional musicians.
The student can express and produce harmonies polyphonically and appropriately during teaching and rehearsals, thus advancing the learner’s learning process.
The student is competent in implementing various improvisation exercises which train interaction skills such as reaction speed, observational abilities and controlling of musical time. The student can utilize improvisation to develop musical memory, rapidity of musical thinking, musical visualization and sense of drama. The student is able to use different elements and phenomena of music in improvisation and teaching.
Content
Surveying the needs of a group. Based on the student’s specialization in pop/jazz or classical music, the production of accompaniment in various styles for the purposes of teaching music from the score, chord symbols or by ear. Perceiving and implementation of harmony. Understanding improvisation and rhythmic elements. Composing accompaniments. Versatile improvisation exercises and techniques in different styles according to specialization.
Prerequisites
The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is able to produce the most common harmonic phenomena with a harmony instrument. The student is capable of practising appropriately and ergonomically.
The student is familiar with producing sounding score through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation. The student is capable of practising appropriately and able to express and produce harmonies in styles that have clear accompaniment patterns.
The student knows how to utilize different musical elements and phenomena in improvisation and teaching.
Teaching methods
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Location and time
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Learning materials and recommended literature
Opettajan tuoma materiaali
Alternative completion methods of implementation
SÄESTYSTAIDOT:
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Content scheduling
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Further information for students
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Assessment methods and criteria
jatkuva arviointi
itsearviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
The student can complete and submit the set exercises and assignments according to schedule. The student is able to identify their strengths and areas of development and work towards their learning goals with determination. The student presents and argues their own contribution to the group as agreed and is able to receive feedback and reflect on their own work.