Siirry suoraan sisältöön

Johtamisen psykologia ja vuorovaikutus johtamisessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EA38-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 65

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Satu Mattila
  • Helena Miettunen
  • Petra Heino

Vastuuopettaja

Helena Miettunen

Ryhmät

  • L0921S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2021S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija pystyy integroimaan johtamisen psykologian tietoperustan organisaatioiden ja työyhteisöjen toimintaan ja siinä tapahtuvaan vuorovaikutukseen.
Opiskelija hallitsee johtamistehtävissä tarvittavan yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän perusteet ja esimiesviestinnän osa-alueet.
Hän on sisäistänyt roolinsa organisaation strategisen viestinnän ja päivittäisviestinnän suunnittelijana, toteuttajana ja kehittäjänä.
Hän omaksuu malleja ja toimintatapoja, joilla viestintää ja vaikuttamista voi tehostaa ja yhteisön vuorovaikutusta edistää.
Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalisia medioita ja muita digitaalisen viestinnän välineitä ja kanavia.
Hän osaa viestiä myös monialaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa.

Sisältö

• johtamisen psykologian perusteet
• organisaation strategisen viestinnän suunnittelu ja toteutus
• esimiesviestinnän malleja
• esimiesviestinnän osa-alueita ja tapausesimerkkejä: päivittäisviestintä, johtamisviestintä, muutosviestintä, kriisiviestintä, vaikuttajaviestintä, eri sukupolvien välinen viestintä
• digitaaliset työkalut ja viestintä sosiaalisissa medioissa
• viestintä ja vaikuttaminen verkossa ja verkostoissa

Aika ja paikka

Johtamisen psykologian osuus: Helena Miettunen, läsnäololuennot ja harjoitukset: 6.9. klo 13-16 ja 1.11. klo 9-12. (päivitetty syyskuussa; aiemmassa aikataulussa oli 10.11.2022). Viestinnän osuus: Satu Mattila 14.9., 4.10., 3.11. ja 1.12.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritustapoja

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssiavain joh123

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään.
Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön.
Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen.
Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita.
Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin arvosanaksi tulee 5, kun:
Opiskelija pystyy integroimaan johtamisen psykologian tietoperustan organisaatioiden ja työyhteisöjen
toimintaan ja siinä tapahtuvaan vuorovaikutukseen.
Opiskelija hallitsee johtamistehtävissä tarvittavan yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän perusteet ja
esimiesviestinnän osa-alueet.
Hän on sisäistänyt roolinsa organisaation strategisen viestinnän ja päivittäisviestinnän suunnittelijana,
toteuttajana ja kehittäjänä.
Hän omaksuu malleja ja toimintatapoja, joilla viestintää ja vaikuttamista voi tehostaa ja yhteisön
vuorovaikutusta edistää.
Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalisia medioita ja muita digitaalisen viestinnän välineitä ja kanavia.
Hän osaa viestiä myös monialaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa.

Lisätiedot

AHOT
Opiskelija on suorittanut vastaavan sisältöiset YAMK- tai yliopisto-opinnot ja/tai hän on toiminut organisaation vastuullisissa viestintätehtävissä.