Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveystyö terveyden edistämisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EM68-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 25

Koulutus

  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Opettaja

  • Marianne Sipilä
  • Pihla Markkanen

Vastuuopettaja

Marianne Sipilä

Ryhmät

  • S1521S6C
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• tunnistaa prevention ja promootion
• soveltaa näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
• tunnistaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärtää stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
• ymmärtää osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
• ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)

Sisältö

• mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• preventio ja promootio
• näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
• eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
• stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
• osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle
• varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
• varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etä- ja lähiopetus
Verkko-opetus
Työpaja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Opetus Kevät 2022
Teoriaopetus 26-27.1.2022 (hybridi),
Lähiopetus
Työpaja 22.-23.2.2022

Opiskeluun sisältyy itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integroidaan työelämään.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävä
Osallistuminen
Lähiopetuspäivänn toteuts Metropoliassa tai Xamkissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.