Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ00-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.11.2021 - 12.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.03.2022 - 30.04.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 26
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Työmuodot
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
14.3. 8.30 - 16 MPA6021 ORIENTAATIO yhdessä (ET ja muut opettajat)
16.3. 8.30 - 11.45 MPA6021 (tai ainakin klo 10 saakka - loppupäivän kv-seminaaripäivä)
30.3. 8.30 - 16 MPA6021
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
• Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävä
• (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti
• Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
- (Mahdollisesti teemaan liittyvää ohjelmaa on tarjolla kv-seminaaripäivänä.)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
14.3. 8.30 - 16 MPA6021 ORIENTAATIO yhdessä (ET ja muut opettajat)
16.3. 8.30 - 11.45 MPA6021 (tai ainakin klo 10 saakka - loppupäivän kv-seminaaripäivä)
30.3. 8.30 - 16 MPA6021
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!)
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
´
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.