Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ00-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.03.2022 - 30.04.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Miia Rolamo
Eeva Tawast
Vastuuopettaja
Eeva Tawast
Opintojakso
SX00EQ00
Toteutukselle SX00EQ00-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä

Sisältö

- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät

Työmuodot

aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti

Aika ja paikka

Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
14.3. 8.30 - 16 MPA6021 ORIENTAATIO yhdessä (ET ja muut opettajat)
16.3. 8.30 - 11.45 MPA6021 (tai ainakin klo 10 saakka - loppupäivän kv-seminaaripäivä)
30.3. 8.30 - 16 MPA6021
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
• Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävä
• (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti
• Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintokäynti, työelämäläheinen opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

- (Mahdollisesti teemaan liittyvää ohjelmaa on tarjolla kv-seminaaripäivänä.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
14.3. 8.30 - 16 MPA6021 ORIENTAATIO yhdessä (ET ja muut opettajat)
16.3. 8.30 - 11.45 MPA6021 (tai ainakin klo 10 saakka - loppupäivän kv-seminaaripäivä)
30.3. 8.30 - 16 MPA6021
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!)
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
´

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun