Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX49-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juhani Ahlajoki
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Raili Honkanen-Korhonen
- Sanna Syrjänen
- Asta Levy
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Marko Liski
- Okko Kivikataja
- Juha Karvonen
- Susanna Mesiä
- Antti Rissanen
- Jenni Honkaluoma
- Seppo Suhonen
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
Vastuuopettaja
Kimmo Salonen
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ryhmäopetuksen menetelmiä ja kykenee opettamaan omaa instrumenttiaan ryhmämuotoisessa opetuksessa. Opiskelija osaa rakentaa ryhmään positiivisen vuorovaikutuksen kulttuurin ja tunnistaa oppimisprosesseja sekä yksilöissä että ryhmässä. Opiskelija osaa käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä erilaisissa opetustilanteissa. Opiskelija osaa valita musiikillista ja pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen. Opiskelija tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin ja osaa soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä ryhmän improvisointitaitojen kehittämisessä.
Sisältö
Ryhmän kehitys, vuorovaikutus, yhteistyötaidot ja ryhmädynamiikka, opetuksen eriyttäminen, improvisoinnin pedagogiikka, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, ryhmäopetuksen opetusharjoittelu.
Oppimateriaalit
Metropolian kirjaston sivuilta hakusanoilla "musiikki", "ryhmäopetus" löytyy useita AMK- ja YAMK -opinnäytetöitä jotka käsittelevät ryhmäopetusta eri instrumenteissa.
Myös hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus"
Hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus" löytää useita aihetta valaisevia sivustoja.
- Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg (2019)
- Rakenna oppiva ryhmä, Haapaniemi, Raina (2014)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
Instrumenttikohtaiset opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla
Opetusmenetelmät
Työelämäharjoittelun ohjaus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiset seminaarit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilasparin tai -pienryhmän kanssa lukukauden ajan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Opiskelija tuntee ryhmäopetuksen menetelmiä ja kykenee opettamaan omaa instrumenttiaan ryhmämuotoisessa opetuksessa.
- Opiskelija osaa rakentaa ryhmään positiivisen vuorovaikutuksen kulttuurin ja tunnistaa oppimisprosesseja sekä yksilöissä että ryhmässä.
- Opiskelija osaa käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä erilaisissa opetustilanteissa.
- Opiskelija osaa valita musiikillista ja pedagogista materiaalia ryhmänsä tarpeisiin.
- Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ryhmässä yksilöiden vahvuuksia tukien ja kunnioittaen.
- Opiskelija tunnistaa ryhmän valmiudet improvisointiin ja osaa soveltaa erilaisia opetusmenetelmiä ryhmän improvisointitaitojen kehittämisessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina oman instrumentin kahden oppilasryhmän tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) pedagogisissa seminaareissa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia opetuksellisia kokonaisuuksia. Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.