Pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessa (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL81-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.09.2020 - 30.09.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
9 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Seija Mäenpää
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
- Jouni Piekkari
Ryhmät
-
VAKA21Varhaiskasvatuksen polku
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida lapsen oppimista sekä hyvinvointia tukevaa laaja-alaista ja tavoitteellista, pedagogisesti painottunutta toimintaa. Opiskelija tunnistaa lasten kulttuurin ja yhteisön ominaispiirteitä ja käyttää niitä ammatillisessa toiminnassaan. Hän osaa kytkeä lasten toiminnan lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Hän osaa arvioida ja kehittää pedagogista ja tavoitteellista toimintaa kasvatusyhteisössä.
Sisältö
Varhaiskasvatuksen oppimisen alueet: kieli, ilmaisu, taiteellinen kokeminen, yhteisöllisyys, tutkiminen, monilukutaito, liikkuminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. Lasten projektit ja tarinallinen leikki. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 18.
Luennot tukevat ja innostavat oppimista.
19.1.2022 8.30-11.45 Zoom Orientaatio opintojakson aiheisiin ja Moodle-työtilaan, myös johdatus tarinalliseen leikkiin. Saila, Satu, Jouni
02.02.2022 Varhaiskasvatuksen aiheita: kestävä kehitys, monilukutaito, Ilmaisun monet muodot, liikkumisen ilo! MPA2022, Satu
02.02.2022 Johdatus kuvataiteeseen MPA2022, Seija
04.05.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
05.05.2022 12.45 - 16.00
MPA6018 "Kevätkatselmus", opintojakson päätös, Saila, Satu, Jouni, Seija
Oppimateriaalit
materiaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa eri tehtävien (modulien) kohdalla.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot
itsenäinen opiskelu
oppimistehtäviä
lasten kanssa tehtäviä oppimistehtäviä
Vertaisoppiminen ja vertaispalaute
Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti oppimistehtäviä suorittamalla. Työskentelyn alustana toimii Moodle, jossa työskentely on jaettu eri moduleihin.
Jokaisessa moduulissa on erilainen, yhteen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaiseen oppimisen alueeseen liittyvä tehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtäviä lasten kanssa, toteutuetaan työelämässä, varhaiskasvatuksessa.
Opintojakso on Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun varhaiskasvatuksen 60 op kokonaisuutta suorittaville.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 x 27 t = 270 t
Sisällön jaksotus
Opintojakson työtila Moodlessa avataan 19.1. orientaation jälkeen.
Opintojakson moduulit tulee olla valmiina 1.4.2022.
opintojakso jakaantuu 6 tehtävään (moduuliin)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat opintojaksolla:
Satu Hakanen
Seija Mäenpää
Saila Nevanen
Jouni Piekkari
Opintojakso alkaa viikolla 3 ja päättyy viikolla 18.
Opintojaksolla käytetään Moodle-työtilaa, sekä tehdään tehtäviä lapsiryhmän kanssa.
Opintojakson tehtävät tulee olla tehtynä 1.4.2022 mennessä.
Luennot tukevat ja innostavat oppimista.
19.1.2022 8.30-11.45 Zoom Orientaatio opintojakson aiheisiin ja Moodle-työtilaan, myös johdatus tarinalliseen leikkiin. Saila, Satu, Jouni
02.02.2022 Varhaiskasvatuksen aiheita: kestävä kehitys, monilukutaito, SatuMPA2022
02.02.2022 Johdatus kuvataiteeseen MPA2022, Seija
04.05.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
05.05.2022 12.45 - 16.00
MPA6018 "Kevätkatselmus", opintojakson päätös, Saila, Satu, Jouni, Seija
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen vaadituille luennoille.
Tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Jokaisen moduulin tehtävään liittyvät hyväksytyn suorituksen kriteerit on kirjattu tehtävän ohjeistukseen.
Moduuli Minä ja meidän yhteisömme arvioidaan numeerisesti.
Arvosana opintojaksosta tulee arvioidun moduulin perusteella.
Myös muut moduulit tulee suorittaa hyväksytysti, ennen kuin kokonaisarvio annetaan.