Siirry suoraan sisältöön

Innovaatioprojekti (Optometrian oma) (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3475

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Nokipii
Satu Autio
Kajsa Sten
Vastuuopettaja
Kajsa Sten
Ryhmät
SXE19S1
Optometrian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
XX00BH18
Toteutukselle XX00BH18-3475 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso ajoittuu koko lukukaudelle

Oppimateriaalit

Luentojen materiaalit
Opintojen aikana osoitetut lähteet:
- Käypähoito- suositukset
- AREDS, ETDRS, EGS
Itsenäiset tiedonhaut
Oppimistehtäviin tarvittavat lähteet (osoiteut ja itsenäinen haku)

Opetusmenetelmät

Projektimainen oppiminen
Aktivoivat verkkoluennot
Oppimistehtävät
Työpajat
Itsenäiset tehtävät
Pari - tai pienryhmätehtävät
Osaamispassi
Käytännönjakso KyläOPTIKKO-liikkeessä (HyMy-kylä)

Opiskelija osaa kertoa yleisemmistä silmän epänormaaleista tiloista, riskitekijöistä, hoitovaihtoehdoista ja optometristin roolista moniammatillisen hoidon osana: glaukooma, makulan ikärappeuma, kaihi ja diabeettinen retinopatia. Hän syventää näiden silmäsairauksien osalta osaamistaan farmakologian, yleisen ja silmän patologian, tutkimustekniikoiden, seulontaosaamisen ja kuvantamisen alueella. Opiskelija työskentelee projektimaisesti, kehittää työtään ja käyttää asiantuntemustaan asiakkaan parhaaksi.
SISÄLTÖ
Glaukooma
Kaihi
Diabeettinen retinopatia
Makulan ikärappeuma
Moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
Terveyden edistäminen
o Terveyden edistämisen lajit (paikalliset vs. kansalliset)
o Standardoidut seulontaprotokollat taudin toteamiseksi (sis anamneesin ja tutkimusten valinnan)
o Kansalliset ohjeistukset eri silmäsairauksien hoidossa - Käypähoito
o Tiedottaminen asiakkaalle eri medioissa (esitteet, elokuvat, esitykset)
o Optometristen tutkimusten tarve asiakkaan iän mukaan
o Ohjaus elintapojen vaikutuksesta silmäsairauksiin ja terveyteen
o Terveyden edistäminen ja esteiden tunnistaminen
o Käypähoito- suositukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännön harjoitukset KyläOPTIKOSSA
Monialaisuus HyMy-kylässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä.
Arviointi perustuu kirjalliseen tapaustutkimus- oppimistehtävään:
- haastattelurungon suunnittelu ICF:n perusteella (yksilötyö)
- haastattelu (yksilötyö)
- ICD-10- tehtävä
- suullinen presentaatio, jossa yhteenveto haastatteluista (ryhmätyö)
- suullinen presentaatio ryhmätyön aiheesta
- tapaustutkimuksen kirjoittaminen (ryhmätyö) mm.kansalliset käypähoito suositukset huomioiden

Kansainvälisyys

ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op. vastaa n. 270 h opiskeljan työtä, työ ajottuu koko lukukaudelle

Sisällön jaksotus

Lukujärjestyksen mukaan sekä opiskelijakohtaiset vuorot (56h) KyläOPTIKKO-liikkeessä.
Asiantuntijaluennot ja workshopit.
- KickOFF-aloituspäivä
- Workshop 1
o Käypähoito
o Haastattelurunko, ICF
o Seulonta

- Workshop 2
o haastattelujen ryhmätyöesitykset
o diabeteskuvatehtävä ja monialaisuus luento

-Workshop 3
o Disc Damage Likelihood Scale (DDLS) ja alfa- sekä beta-atrofiat
o fluoreseiiniangiografia (FAG)

-Workshop 4
o case study portfolio
o Imusolmukkeiden palpointi ja kaulavaltimon auskultointi
o palvelumuotoilu

-Semiaanriesitykset (aiheina 4 keskeisintä silmäsairautta)
o case-tutkimusten esittely, asiakasrajapinta ja vaikutus toimintakykyyn
o nuorempi optometristiopiskelijaryhmä kuuntelemassa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annetut oppimistehtävät tehtyinä hyväksytysti
Osaamispassi
Projektin julkaisu
Reflektio
Palaute KyläOPTIKKO ajasta

Arvioinnin perustana on kaikkien tehtävien hyväksytty suoritus ja osallistuminen workshoppeihin.
Lopullinen arvosana määräytyy tapaustutkimuksen arvosanasta.

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.

Siirry alkuun