Jalkaterapeuttinen toimintakyvyn arviointi 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP51-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Matti Kantola
Vastuuopettaja
Matti Kantola
Ryhmät
-
SXD22K2Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan peruskäsitteet ja osaa yhdistää biomekaniikan osaksi toimintakykyä ja alaraajojen toimintoja. Opiskelija osaa kuvata kävelyn vaiheet ja aika-matkamuuttujat. Opiskelija osaa kuvata alaraajojen nivelten ja lihasten toimintaa kävelyssä sekä ymmärtää vartalon ja yläraajan liikkeiden merkityksen kävelyssä. Opiskelija ymmärtää nilkan ja jalkaterän toiminnallista anatomiaa ja biomekaniikkaa kävelyn eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa kävelyn biomekaanisia perusteita tutkiessaan asiakkaan liikkumista. Opiskelija tuntee arviointimenetelmiä, joilla arvioidaan liikettä, liikkumista ja liikkeenhallintaa sekä osaa käyttää arvioinnin tuloksia kliinisessä päätöksenteossa.
Sisältö
- Liikkumisen arviointi
- Biomekaniikan periaatteet
- Nilkan ja jalkaterän toiminnallinen anatomia ja biomekaniikka
- Liikeanalyysijärjestelmät
- Kävelyn perusteet
- Nivelten toiminta ja lihastyö kävellessä
- Kävelyn poikkeavuudet
- Kävelyn visuaalinen havainnointi
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa suositeltu ja jaettu materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Laboraatiot
Työpaja
Oppimistehtävä
Tentti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖJA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Osaamistehtävä 50%
Tentti 50%
Esitietovaatimukset
- Anatomia ja fysiologia 1 (5op)
- Jalkaterapeuttinen toimintakyvyn arviointi 1 (5op)
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.