Vanhenemisen monimuotoisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP94-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.05.2021 - 30.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.08.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 26
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Satu Vahaluoto
- Opintojakso
- SX00EP94
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää monitieteistä gerontologista tietoa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää toimijuuden lähtökohdat
- osaa kuvailla iäkkäiden voimavaroja
- osaa kuvailla osallisuuden ja sen merkityksen iäkkäälle ihmiselle
- osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
- tunnistaa esimerkiksi muistisairauden vaikutukset vuorovaikutukseen
Sisältö
- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- holistinen vanhuskuva ja -käsitys
- ikääntymisen keskeiset teoriat kuten toimijuus
- iäkkään ihmisen voimavarat ja osallisuus
- geronomin eettinen toiminta, vastuu ja ammatillisuuden kasvu vanhustyössä
- muistiasiakkaan kohtaamisen lähtökohdat
Työmuodot
Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Työpaja
Essee
Työelämäharjoittelu (kummivanhus)
Työelämäharjoittelun ohjaus (kummivanhus)
Aika ja paikka
31.08.2021 14.45 - 16.00 Ennakkotehtävä ja kummivanhustyöskentelyn info
13.09.2021 08.30 - 11.45 Orientaatio opintojaksoon ja terveysgerontologia
13.09.2021 14.15 - 16.00 Muistiasiakkaan kohtaaminen
29.09.2021 08.30 - 11.45 Sosiaaligerontologia
29.09.2021 12.45 - 16.00 Psyykkinen ikääntyminen
04.10.2021 10.00 - 11.45 Kummivanhustyöskentelyn välipurku
01.11.2021 08.30 - 11.45 Synteesi
10.12.2021 08.30 - 11.45 Kummivanhustyöskentelyn purku
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.
Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kummivanhustoiminta työelämäyhteistyössä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikataulu:
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäopetusmahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon monitieteisyyden
tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa kuvailla iäkkään ihmisen voimavaroja
tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet
tunnistaa kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyössä
Hyvä (3-4)
osaa soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa
osaa selittää toimijuuden ja osallisuuden lähtökohdat
osaa nimetä iäkkään ihmisen voimavaroja
osaa selittää vanhustyön eettisten periaatteet
osaa selittää kohtaamisosaamisen merkityksen asiakastyön keskeisenä lähtökohtana
Kiitettävä (5)
osaa tulkita monitieteistä gerontologista tietoa
osaa soveltaa toimijuuden ja osallisuuden teoriaa
osaa arvioida iäkkään ihmisen voimavarojen merkitystä
osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä vanhustyössä
osaa arvioida kohtaamisosaamisen merkitystä asiakastyössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.