Ammatillinen ruotsi ja englanti RYHMÄ B (5 op)
Toteutuksen tunnus: 0300DA93-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2018 - 19.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2016-2018) Kulttuurituotanto, tiimi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- ruotsi
- englanti
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anu Pekkarinen
- Gunilla Blom
- Vastuuopettaja
- Leena Björkqvist
- Ryhmät
-
KXB17S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- 0300DA93
Tavoitteet
Ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Englanti:
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.
Sisältö
Ruotsi:
- Ruotsin kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Ammattialan tekstejä ruotsiksi ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
- Ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita ruotsiksi: yksilö- ja ryhmäviestintää
Englanti:
Opintojakson sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin:
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan tekstikäytänteet ja asiakirjat
- Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Oppimateriaalit
Ruotsi: opettajan oma
Englanti: opettajan oma
Opetusmenetelmät
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset
Englanti: sanastoharjoitukset; pari- ja pienryhmäharjoitukset; esitelmät; kirjalliset tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: viimeisillä tunneilla, kaksi uusintaa mahdolllista
Palautetut tehtävät korvaavat tentin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi:läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella
Englanti: läsnäolo 80%, useat kirjalliset ja suulliset tehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi: arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali saatavilla e-muodossa ennen kurssin alkua.
Englanti: Hyväksytty/ Hylätty, materiaali sähköisessä muodossa ennen kurssia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Englanti:
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
- luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
- ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
- ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
- laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy.
- Osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
- Osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.
- Ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.
Englanti:
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
- luottaa viestintätaitoonsa niin, että selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti
- vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa
- viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset
- ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti
- käyttää ammattisanastoa täsmällisesti
- ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy
- tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.
- Osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.
- Käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi.
- Ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva.
Englanti:
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
- luottaa viestintätaitoonsa niin, että pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen
- vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa
- viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat
- ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti
- käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti
- ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu
- tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Englanti:
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
- luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
- ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
- ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
- laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi:jatkuva arviointi, suullinen esitelmä, kirjallinen lopputentti kurssin viimeisellä kerralla.
Englanti: jatkuva arviointi; aktiivinen osallistuminen, kirjalliset ja suulliset tehtävät
Esitietovaatimukset
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.
Englannin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B2.
Lisätiedot
Ruotsin osuus 3 opintopistettä
Englannin osuus 2 opintopistettä
Lisätiedot
Ruotsin osuus 3 opintopistettä
Englannin osuus 2 opintopistettä