Toiminnallisuuden arviointi 1Laajuus (2 op)
Opintojakson tunnus: SX00FN93
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja monialaista kuntoutusta. Opiskelija tietää luotettavan toimintaterapia-arvioinnin periaatteet ja hyvän arvioinnin käytännöt. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian merkityksen arviointiprosessissa. Opiskelija ymmärtää, että arvioinnin lähtökohtana on yksilön arki ja osallistumisen mahdollisuudet. Opiskelija osaa käyttää toimintaterapian mallia asiakkaan toiminnallisuuden arvioinnin lähtökohtana ja harkinnan tukena. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa toiminnallisen arviointitilanteen suunnittelussa ja dokumentoida arviointitulokset.
Sisältö
- Toimintaterapia-arviointi osana monialaista kuntoutusta (ICF)
- Arvioinnin lähtökohdat ja perusteet
- Toiminnan tasot ja hierarkia
- Toimintakeskeinen arviointi
- Havainnointi, haastattelu, itsearviointi ja mittaaminen arviointitiedon keräämisessä
- Tehtäväanalyysi arvioinnissa
- Toimintaterapian teoria arviointiprosessin suunnittelussa ja arviointimenetelmät
- Arviointitulosten dokumentointi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi hyväksytty/hylätty.
Lisätiedot
Mitä toiminnallisuuden arvioinnilla tarkoitetaan? Mitä arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitava, että arviointi on luotettavaa, eettisesti kestävää ja tuottaa tietoa, joka edistää asiakkaan kuntoutumista toimintaterapian keinoin? Tällä virtuaalikurssilla opit lisää ihmisen kuntoutuksesta ja kuntoutumisesta sekä arvioinnin menetelmistä, joilla voimme päästä lähemmäs ihmisen arkea hänen kuntoutumisensa tueksi. Kurssi on osa toimintaterapeuttien opintoja Metropolia Ammattikorkeakoulussa.