Introduction to Social PedagogyLaajuus (2 cr)
Code: SX00FK68
Credits
2 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student knows the theoretical bases of social pedagogy, different trends and recognizes the goals of social pedagogy work.
Content
In this course, you`ll learn how social pedagogy can relate to the everyday life of individuals and communities. You will get to know the bases and goals of social pedagogy work, the development of social pedagogy in different social models and in present-day Finland.
- Social pedagogy as a field of science and practice
- Development of social pedagogy
Materials
Elina Nivala & Sanna Ryynänen 2019: Sosiaalipedagogiikka Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Also available as an e-book and from several audiobook applications. As study material where applicable.
Other material is distributed in the beginning the study period in Moodle.
Enrollment
17.10.2023 - 15.11.2023
Timing
16.11.2023 - 08.12.2023
Number of ECTS credits allocated
2 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Heli Määttänen
Teacher in charge
Heli Määttänen
Objective
Opiskelija tuntee sosiaalipedagogiikan teoreettiset perusteet, erilaiset suuntaukset ja tunnistaa sosiaalipedagogisen työn tavoitteet.
Content
Tällä opintojaksolla kiinnostuksen kohteena on, miten sosiaalipedagogiikka voi liittyä yksilöiden ja yhteisöjen arkielämään. Tutustut sosiaalipedagogisen työn lähtökohtiin ja tavoitteisiin, sosiaalipedagogiikan kehittymiseen erilaisissa yhteiskuntamalleissa sekä nykypäivän Suomessa.
- Sosiaalipedagogiikka tieteen- ja käytännön alana
- Sosiaalipedagogiikan kehitys
Location and time
Verkko-opinto 16.11.-8.12.2023
Tehtävät palautetaan kirjallisena Moodle-työtilaan opintojakson loppuun 8.12.2023 mennessä.
Materials
Elina Nivala & Sanna Ryynänen 2019: Sosiaalipedagogiikka Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Saatavana myös e-kirjana sekä useista äänikirjasovelluksista. Opiskelumateriaalina soveltuvin osin.
Muu materiaali jaetaan moodlessa opintojaksolla.
Teaching methods
Tällä opintojaksolla kiinnostuksen kohteena on, miten sosiaalipedagogiikka voi liittyä yksilöiden ja yhteisöjen arkielämään. Tutustut sosiaalipedagogisen työn lähtökohtiin ja tavoitteisiin, sosiaalipedagogiikan kehittymiseen erilaisissa yhteiskuntamalleissa sekä nykypäivän Suomessa.
Opiskelija osallistuu verkkoluennoille. Opiskelija tutustuu kahteen Moodlessa jaettavaan artikkeliin ja tekee niihin liittyvät oppimistehtävät.
Opiskelija tutustuu sosiaalipedagogista työotetta hyödyntäviin toimintaympäristöihin opettajan valitsemien blogitekstien ja verkkosivujen kautta. Tutustumisen perusteella opiskelija osallistuu verkkokeskusteluun muiden opintojaksoa käyvien opiskelijoiden kanssa.
Osa tehtävistä suoritetaan Moodlen työkaluja käyttäen, luentoihin ja artikkeleihin liittyvä kirjallinen tehtävä palautetaan pdf. tiedostona 8.12.2023 mennessä moodleen.
Employer connections
-
Exam schedules
Ei tenttiä
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
2op=54h
Further information
Suoritustapa:
Opiskelija osallistuu verkkoluennoille. Opiskelija tutustuu kahteen Moodlessa jaettuun artikkeliin ja suorittaa niihin liittyvät oppimistehtävät.
Opiskelija tutustuu sosiaalipedagogista lähestymistapaa hyödyntäviin toimintaympäristöihin opettajan valitsemien blogikirjoitusten ja verkkosivujen kautta. Artikkelien perusteella opiskelija osallistuu verkkokeskusteluun muiden kurssin suorittavien opiskelijoiden kanssa.
Osa tehtävistä suoritetaan Moodlen työkaluilla, artikkeleihin liittyvä kirjallinen tehtävä pdf-tiedostona. Moodleen 8.12.2023 mennessä.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment methods and criteria
Opiskelija tietää sosiaalipedagogiikan yleisen ja erityisen tehtävän ja ymmärtää niiden piirteitä ihmisten arkielämässä ja ympäristöissä sekä yhteiskunnallisen merkityksen.
Opiskelija käyttää annettua materiaalia, osallistuu tehtävien kaikkiin osioihin ja palauttaa tehtävät aikataulun mukaisesti.