Skip to main content

Turbiini From Idea To BusinessLaajuus (5 cr)

Code: S000FM84

Credits

5 op

Objective

The student knows the different ways of arrangement and production in her or his industry as well as the directional legislation and regulation.
The student can assess and develop business ideas and their chances of success.
The student has basic preparedness to start his or her own business and utilize public services.
The student can build relevant networks for his or her business.

Content

Development of the student's own or group's business idea.
Choice of business form according to the activity.
Business operating environments.
Legislation that regulates and guides business activities, permits, notifications and supervision.
Marketing, customer-oriented productization, basics of service design.
Business plan
Partnership networks

Assessment criteria, satisfactory (1)

The assessment focuses on participating in working in a group during implementation, the approved completion of learning tasks on time and the written and oral presentation of one's own business plan.

Evaluation criteria - satisfactory (1-2)
The student has participated in the activity according to the implementation plan. The student has outlined the business idea in a business plan and presented it orally. The student has returned the learning assignments on time and approved.

Assessment criteria, good (3)

The assessment focuses on participating in working in a group during implementation, the approved completion of learning tasks on time and the written and oral presentation of one's own business plan.

Evaluation criteria - good (3-4)
The student has actively participated in teaching and small group work. The student has produced a business plan and presented it orally. The student has returned the learning assignments on time and approved.

Assessment criteria, excellent (5)

The assessment focuses on participating in working in a group during implementation, the approved completion of learning tasks on time and the written and oral presentation of one's own business plan.

Evaluation criteria - laudaple (5)
The student has participated independently and innovatively in teaching and small group work. The student has acquired information on his own initiative and developed his own business idea into a functioning business and prepared an extensive business plan and presented it orally. The student has returned all learning tasks on time and with approval.

Enrollment

06.05.2024 - 31.08.2024

Timing

02.09.2024 - 01.11.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 30

Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Juha Havukumpu
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Objective

Opiskelija tuntee oman toimialansa järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia.
Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja.
Opiskelija osaa rakentaa yritystoiminnan kannalta olennaisia verkostoja.

Content

Opiskelijan oman tai ryhmän yritysidean kehittäminen.
Eri yritysmuodot.
Yritystoiminnan toimintaympäristöt.
Yritystoimintaa säätelevä ja ohjaava lainsäädäntö, luvat, ilmoitukset ja valvonta. .
Markkinointi, asiakaslähtöinen tuotteistaminen, palvelumuotoilun perusteita.
Liiketoimintasuunnitelman perusteet
Kumppanuusverkostot

Location and time

Verkkototeutus Moodle

Materials

Jaetaan Moodle oppimisympäristössä.

Teaching methods

Opetus tapahtuu Moodle-opetusalustan välityksellä.
Opiskelijat tekevät itsenäisesti kurssin tehtävät, jotka opettaja tarkastaa ja hyväksyy suorituksen. Tehtävät suoritetaan numerojärjestyksessä. Kun kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti, on kurssi suoritettu.


Teorialuento
Itsenäinen työskentely Moodlessa
Pienryhmätyöskentely
Vierailevia luennoitsijoita
Oppimistehtäviä
Kirjallinen oppimistehtävä omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Suullinen esitys omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Yksilöllinen ohjaus pienryhmissä

Employer connections

Asiantuntialuennot

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työskentelyä. Opinnoissa voi tehdä oppimistehtäviä yksin, pareina tai pienryhmissä.

Content scheduling

Opinnot toteutuvat 2.9.-1.11..2024
Saatavilla Moodle-oppimisalustalla syykuu 2024.

Further information

Toteutus on suunnattu Metropolian YAMK opiskelijoille.
Toteutuksen tarkempi sisältö esitellään orientaatiossa.
Opintojakso on EQF -7 tason opintoja.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment methods and criteria

Arviointi kohdistuu aktiiviseen työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opintojakson suorittamiseen. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Enrollment

27.11.2023 - 21.01.2024

Timing

29.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 30

Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Juha Havukumpu
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Objective

Opiskelija tuntee oman toimialansa järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia.
Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja.
Opiskelija osaa rakentaa yritystoiminnan kannalta olennaisia verkostoja.

Content

Opiskelijan oman tai ryhmän yritysidean kehittäminen.
Eri yritysmuodot.
Yritystoiminnan toimintaympäristöt.
Yritystoimintaa säätelevä ja ohjaava lainsäädäntö, luvat, ilmoitukset ja valvonta. .
Markkinointi, asiakaslähtöinen tuotteistaminen, palvelumuotoilun perusteita.
Liiketoimintasuunnitelman perusteet
Kumppanuusverkostot

Location and time

Verkkototeutus Moodle

Materials

Jaetaan Moodle oppimisympäristössä.

Teaching methods

Opetus tapahtuu Moodle-opetusalustan välityksellä.
Opiskelijat tekevät itsenäisesti kurssin tehtävät, jotka opettaja tarkastaa ja hyväksyy suorituksen. Tehtävät suoritetaan numerojärjestyksessä. Kun kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti, on kurssi suoritettu.


Teorialuento
Itsenäinen työskentely Moodlessa
Pienryhmätyöskentely
Vierailevia luennoitsijoita
Oppimistehtäviä
Kirjallinen oppimistehtävä omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Suullinen esitys omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Yksilöllinen ohjaus pienryhmissä

Employer connections

Asiantuntialuennot

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työskentelyä. Opinnoissa voi tehdä oppimistehtäviä yksin, pareina tai pienryhmissä.

Content scheduling

Opinnot toteutuvat 29.1-31.5.2024
Saatavilla Moodle-oppimisalustalla tammikuussa 2024.

Further information

Toteutus on suunnattu Metropolian YAMK opiskelijoille.
Toteutuksen tarkempi sisältö esitellään orientaatiossa.
Opintojakso on EQF -7 tason opintoja.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment methods and criteria

Arviointi kohdistuu aktiiviseen työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opintojakson suorittamiseen. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.