Skip to main content

Myllypuro Turbiini IncubatorLaajuus (10 cr)

Code: SX00FJ17

Credits

10 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student knows the different ways of arrangement and production in her or his industry as well as the directional legislation and regulation. The student can assess and develop business ideas and their chances of success. The student can develop customer driven and cost-effective services and products. The student has basic preparedness to start his or her own business and utilize public services. The student can create calculations for his or her own company’s profitability. The student is aware of the different forms of funding. The student can create the clear business plan for his or her business idea. The student can build relevant networks for his or her business.

Content

Development of the student's own or group's business idea.
Choice of business form according to the activity.
Business operating environments.
Future thinking.
Legislation that regulates and guides business activities, permits, notifications and supervision.
The company's business calculations and pricing.
Business model (Business Canvas Model).
Marketing, customer-oriented productization, basics of service design.
Business plan.
Diverse management.
Business insurances.
Sustainable development and responsibility in business operations.
Partnership networks

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has participated in teaching and small group work according to the implementation plan. The student has outlined the business idea in a written business plan and presented it orally. The student has returned the learning tasks on time and completed them with approval.

Assessment criteria, good (3)

The student has actively participated in teaching and small group work. The student has produced a realistic business plan and presented it orally. The student has returned the learning tasks on time and completed them with approval.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has participated independently and innovatively in teaching and small group work. The student has acquired knowledge on his own initiative and has developed his own business idea into a functioning business and prepared an extensive business plan and presented it orally. The student has returned all learning tasks on time and completed them with approval.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

19.08.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 30

Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Mirka Peththahandi
  • Juha Havukumpu
Teacher in charge

Mirka Peththahandi

Objective

Opiskelija tuntee oman toimialansa järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia. Opiskelija pystyy kehittämään asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja tuotteita. Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja. Opiskelija pystyy tekemään laskelmia oman yritystoiminnan kannattavuudesta. Opiskelija on selvillä yritysrahoituksen eri muodoista. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeän liiketoimintasuunnitelman omalle yritysidealleen. Opiskelija osaa rakentaa yritystoiminnan kannalta olennaisia verkostoja.

Content

Opiskelijan oman tai ryhmän yritysidean kehittäminen.
Yritysmuodon valinta toiminnan mukaisesti.
Yritystoiminnan toimintaympäristöt.
Tulevaisuusajattelu.
Yritystoimintaa säätelevä ja ohjaava lainsäädäntö, luvat, ilmoitukset ja valvonta.
Yrityksen liiketoimintalaskelmat ja hinnoittelu.
Liiketoimintamalli (bisnes canvas model).
Markkinointi, asiakaslähtöinen tuotteistaminen, palvelumuotoilun perusteita.
Liiketoimintasuunnitelma.
Monimuotoinen johtaminen.
Yritystoiminnan vakuutukset.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus yritystoiminnassa.
Kumppanuusverkostot

Location and time

Myllypuron kampus, Myllypurontie 1, 00920 Helsinki.

Opintojakso toteutuu 5.9. - 21.11.2024 välillä.
Lähitunnit:
to 5.9. klo 9-12
ti 10.9. klo 9-12
to 12.9. klo 9-12
ti 17.9. klo 9-12
to 19.9. klo 9-12
to 26.9. klo 9-12
to 3.10. klo 9-12
to 10.10. klo 9-12
(to 19.10. Vko 42 lomaviikko – ei opetusta)
to 24.10. klo 9-12
to 31.10. klo 9-12
to 7.11. klo 9-12
ti 12.11. klo 9-12
to 14.11. klo 9-12
ti 19.11. klo 9-12
to 21.11. Finaali klo 15–18

Materials

Jaetaan aloituksessa ja Moodle oppimisympäristössä.

Teaching methods

Teorialuento
Itsenäinen työskentely Moodlessa
Pienryhmätyöskentely
Vierailevia luennoitsijoita
Oppimistehtäviä
Kirjallinen oppimistehtävä omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Suullinen esitys omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Yksilöllinen ohjaus pienryhmissä

Employer connections

Opiskelija käy haastattelemassa työelämänedustajaa ja laajentaa yhteistyöverkostoaan.

Yritysluennoitsijoissa on myös Metropolian alumneja, jotka tulevat kertomaan omasta yrityspolustaan.

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

10 op vastaa 270 tuntia opiskelijan työskentelyä. Opinnoissa voi tehdä oppimistehtäviä yksin, pareina tai pienryhmissä. Ennakkotehtävän ja liiketoimintasuunnitelman jokainen palauttaa yksilötyönä. Määräaikaan mennessä palautetut oppimistehtävät voidaan palauttaa kerran täydennettäväksi.

Content scheduling

Opinnot toteutuvat 1.ja 2.peridodin aikana

Further information

Toteutuksen tarkempi sisältö ja tehtävät esitellään orientaatiopäivänä. Opiskelijalta odotetaan vähintään 50% osallistumista lähipäiviin.

Opiskelijat valitaan huomioiden opiskelijan opintopisteet, ilmoittautumisjärjestys ja koulutusala.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa kirjalliseen liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja tehnyt ne hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut realistisen liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja tehnyt ne hyväksytysti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja on kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatinut laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja tehnyt ne hyväksytysti.

Assessment methods and criteria

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Enrollment

27.11.2023 - 22.12.2023

Timing

15.01.2024 - 24.05.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Jari-Pekka Mustonen
  • Mirka Peththahandi
  • Juha Havukumpu
Teacher in charge

Mirka Peththahandi

Objective

Opiskelija tuntee oman toimialansa järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia. Opiskelija pystyy kehittämään asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja tuotteita. Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja. Opiskelija pystyy tekemään laskelmia oman yritystoiminnan kannattavuudesta. Opiskelija on selvillä yritysrahoituksen eri muodoista. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeän liiketoimintasuunnitelman omalle yritysidealleen. Opiskelija osaa rakentaa yritystoiminnan kannalta olennaisia verkostoja.

Content

Opiskelijan oman tai ryhmän yritysidean kehittäminen.
Yritysmuodon valinta toiminnan mukaisesti.
Yritystoiminnan toimintaympäristöt.
Tulevaisuusajattelu.
Yritystoimintaa säätelevä ja ohjaava lainsäädäntö, luvat, ilmoitukset ja valvonta.
Yrityksen liiketoimintalaskelmat ja hinnoittelu.
Liiketoimintamalli (bisnes canvas model).
Markkinointi, asiakaslähtöinen tuotteistaminen, palvelumuotoilun perusteita.
Liiketoimintasuunnitelma.
Monimuotoinen johtaminen.
Yritystoiminnan vakuutukset.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus yritystoiminnassa.
Kumppanuusverkostot

Location and time

Myllypuron kampus, C2010 luokkatila, Myllypurontie 1, 00920 Helsinki.

Opintojakso toteutuu 18.1. - 28.3.2024 välillä.
Lähitunnit:
to 18.1. klo 9.00 - 12.00
ti 23.1. klo 9.00 - 12.00
to 25.1. klo 9.00 - 12.00
ti 30.1. klo 9.00 - 12.00
to 1.2. klo 9.00 - 12.00
to 8.2. klo 9.00 - 12.00
to 15.2. klo 9.00 - 12.00
to 29.2. klo 9.00 - 12.00
to 7.3. klo 9.00 - 12.00
to 14.3. klo 9.00 - 12.00
ti 19.3. klo 9.00 - 12.00
to 21.3. klo 9.00 - 12.00
ke 27.3. klo 15.00 - 18.00

Materials

Jaetaan aloituksessa ja Moodle oppimisympäristössä.

Teaching methods

Teorialuento
Itsenäinen työskentely Moodlessa
Pienryhmätyöskentely
Vierailevia luennoitsijoita
Oppimistehtäviä
Kirjallinen oppimistehtävä omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Suullinen esitys omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Yksilöllinen ohjaus pienryhmissä

Employer connections

Opiskelija käy haastattelemassa työelämänedustajaa ja laajentaa yhteistyöverkostoaan.

Yritysluennoitsijat ovat pääsääntöisesti Metropolian alumneja, jotka tulevat kertomaan omasta yrityspolustaan.

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

10 op vastaa 270 tuntia opiskelijan työskentelyä. Opinnoissa voi tehdä oppimistehtäviä yksin, pareina tai pienryhmissä. Ennakkotehtävän ja liiketoimintasuunnitelman jokainen palauttaa yksilötyönä. Määräaikaan mennessä palautetut oppimistehtävät voidaan palauttaa kerran täydennettäväksi.

Content scheduling

Opinnot toteutuvat 1.ja 2.peridodin aikana

Further information

Toteutuksen tarkempi sisältö ja tehtävät esitellään orientaatiopäivänä. Opiskelijalta odotetaan vähintään 50% osallistumista lähipäiviin.

Opiskelijat valitaan huomioiden opiskelijan opintopisteet, ilmoittautumisjärjestys ja koulutusala.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa kirjalliseen liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja tehnyt ne hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut realistisen liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja tehnyt ne hyväksytysti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja on kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatinut laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja tehnyt ne hyväksytysti.

Assessment methods and criteria

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

07.09.2023 - 23.11.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

50 % Contact teaching, 50 % Distance learning

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Jari-Pekka Mustonen
  • Hannes Jesar
  • Mirka Peththahandi
  • Juha Havukumpu
  • Mikko Raikaa
  • Ulla Vehkaperä
Teacher in charge

Mirka Peththahandi

Objective

Opiskelija tuntee oman toimialansa järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia. Opiskelija pystyy kehittämään asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja tuotteita. Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja. Opiskelija pystyy tekemään laskelmia oman yritystoiminnan kannattavuudesta. Opiskelija on selvillä yritysrahoituksen eri muodoista. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeän liiketoimintasuunnitelman omalle yritysidealleen. Opiskelija osaa rakentaa yritystoiminnan kannalta olennaisia verkostoja.

Content

Opiskelijan oman tai ryhmän yritysidean kehittäminen.
Yritysmuodon valinta toiminnan mukaisesti.
Yritystoiminnan toimintaympäristöt.
Tulevaisuusajattelu.
Yritystoimintaa säätelevä ja ohjaava lainsäädäntö, luvat, ilmoitukset ja valvonta.
Yrityksen liiketoimintalaskelmat ja hinnoittelu.
Liiketoimintamalli (bisnes canvas model).
Markkinointi, asiakaslähtöinen tuotteistaminen, palvelumuotoilun perusteita.
Liiketoimintasuunnitelma.
Monimuotoinen johtaminen.
Yritystoiminnan vakuutukset.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus yritystoiminnassa.
Kumppanuusverkostot

Location and time

Myllypuron kampus, Myllypurontie 1, 00920 Helsinki. Kampuksen C-talon 2.kerros 2010 luokka.

Opintojakso toteutuu 7.9. - 23.11.2023 välillä.
Lähitunnit:
to 7.9. klo 9-12
ti 12.9. klo 9-12
to 14.9. klo 9-12
to 21.9. klo 9-12
to 28.9. klo 9-12
to 5.10. klo 9-12
to 12.10. klo 9-12
(to 19.10. Vko 42 lomaviikko – ei opetusta)
to 26.10. klo 9-12
to 2.11. klo 9-12
to 9.11. klo 9-12
ti 14.11. klo 9-12
to 16.11. klo 9-12
to 23.11. Finaali klo 15–18

Materials

Jaetaan aloituksessa ja Moodle oppimisympäristössä.

Teaching methods

Teorialuento
Itsenäinen työskentely Moodlessa
Pienryhmätyöskentely
Vierailevia luennoitsijoita
Oppimistehtäviä
Kirjallinen oppimistehtävä omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Suullinen esitys omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Yksilöllinen ohjaus pienryhmissä

Employer connections

Opiskelija käy haastattelemassa työelämänedustajaa ja laajentaa yhteistyöverkostoaan.

Yritysluennoitsijat ovat pääsääntöisesti Metropolian alumneja, jotka tulevat kertomaan omasta yrityspolustaan.

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

10 op vastaa 270 tuntia opiskelijan työskentelyä. Opinnoissa voi tehdä oppimistehtäviä yksin, pareina tai pienryhmissä. Ennakkotehtävän ja liiketoimintasuunnitelman jokainen palauttaa yksilötyönä. Määräaikaan mennessä palautetut oppimistehtävät voidaan palauttaa kerran täydennettäväksi.

Content scheduling

Opinnot toteutuvat 1.ja 2.peridodin aikana

Further information

Toteutuksen tarkempi sisältö ja tehtävät esitellään orientaatiopäivänä. Opiskelijalta odotetaan vähintään 50% osallistumista lähipäiviin.

Ennen opintojaksolle hyväksymistä ilmoittautuneet saavat sähköpostitse e-lomakkeella esitietokyselyn, jonka perusteella osallistujat valitaan. Lomakkeella kysytään kiinnostusta yrittäjyydestä, mahdollista yritysideaa ja ennakoitua yrityksen perustamisajankohtaa. E-lomake lähetetään ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa kirjalliseen liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja tehnyt ne hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut realistisen liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja tehnyt ne hyväksytysti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja on kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatinut laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja tehnyt ne hyväksytysti.

Assessment methods and criteria

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.