Siirry suoraan sisältöön

Ruotsin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: VV00CB69

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitotason A2, saa valmiuksia ja motivoituu osallistumaan ammattikorkeakoulun toisen kotimaisen kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Opiskelija ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja opiskelua koskeva tieto. Opiskelija pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä asioista, ja hän pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Sisältö

Kurssilla käydään läpi ruotsin kielen perussanastoa, arkipäivän kielenkäyttötilanteita ja fraaseja. Myös ruotsin kielen kieliopin perusteet tulevat opiskelijalle tutuksi.

- perussanasto
- arkipäivän kielenkäyttötilanteet ja fraasit
- kieliopin perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi, ja hän pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, ja hän pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurintuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi, ja hän selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat täysin opintojakson sisältöä vastaavalla tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää vain vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Opiskelija osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Hän osaa selvittää opintojakson tason mukaisia tekstejä apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, netti) käyttäen ja pystyy reagoimaan kielellisissä kommunikaatiotilanteissa arvaamalla tai päättelemällä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.

Lisätiedot

Ruotsin perusteet on ruotsin kielen alkeiskurssi niille opiskelijoille, a) jotka ovat saaneet vapautuspäätöksen amk-asetuksen mukaisesta pakollisista ruotsin kielen opinnoista, mutta joiden pitää päätöksen mukaan suorittaa A1-/A2-tasoiset ruotsin kielen opinnot, b) jotka ovat opiskelleet vain vähän ruotsin kieltä ja/tai c) joiden aiemmista ruotsin kielen opinnoista on runsaasti aikaa.

Opintojakso auttaa opiskelijaa valmentautumaan ja motivoitumaan ammattikorkeakoulun vieraan kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 15.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Oppimistoiminta

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Opettaja
  • Lilian Snellman
Vastuuopettaja

Lilian Snellman

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitotason A2, saa valmiuksia ja motivoituu osallistumaan ammattikorkeakoulun toisen kotimaisen kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Opiskelija ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja opiskelua koskeva tieto. Opiskelija pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä asioista, ja hän pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Sisältö

Kurssilla käydään läpi ruotsin kielen perussanastoa, arkipäivän kielenkäyttötilanteita ja fraaseja. Myös ruotsin kielen kieliopin perusteet tulevat opiskelijalle tutuksi.

- perussanasto
- arkipäivän kielenkäyttötilanteet ja fraasit
- kieliopin perusteet

Aika ja paikka

Opetusta Myyrmäen kampuksella maanantaisin 22.1.2024 alkaen 12 kertaa klo 11-14.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan ennen kurssin alkua.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen opetukseen, pari- ja ryhmätyöt, itsenäinen työskentely. Poissaoloja saa olla enintään kaksi. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 15.4.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 tuntia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi, ja hän pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, ja hän pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurintuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi, ja hän selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat täysin opintojakson sisältöä vastaavalla tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää vain vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Opiskelija osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Hän osaa selvittää opintojakson tason mukaisia tekstejä apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, netti) käyttäen ja pystyy reagoimaan kielellisissä kommunikaatiotilanteissa arvaamalla tai päättelemällä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi, ja hän pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, ja hän pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurintuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi, ja hän selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat täysin opintojakson sisältöä vastaavalla tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.

Opintojakson arvosanaan vaikuttaa kirjallisen tentin lisäksi osallistuminen opetukseen sekä kotitehtävien palauttaminen ajallaan. Jos opiskelija ei pysty palauttamaan tehtäviä ennen toteutuksen päättymistä, hänen tulee ilmoittautua opintojakson uudelle toteutukselle.

Lisätiedot

Ruotsin perusteet on ruotsin kielen alkeiskurssi niille opiskelijoille, a) jotka ovat saaneet vapautuspäätöksen amk-asetuksen mukaisesta pakollisista ruotsin kielen opinnoista, mutta joiden pitää päätöksen mukaan suorittaa A1-/A2-tasoiset ruotsin kielen opinnot, b) jotka ovat opiskelleet vain vähän ruotsin kieltä ja/tai c) joiden aiemmista ruotsin kielen opinnoista on runsaasti aikaa.

Opintojakso auttaa opiskelijaa valmentautumaan ja motivoitumaan ammattikorkeakoulun vieraan kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Ilmoittautumisaika

15.07.2023 - 13.08.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 20.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Oppimistoiminta

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Emma Salomaa

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitotason A2, saa valmiuksia ja motivoituu osallistumaan ammattikorkeakoulun toisen kotimaisen kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Opiskelija ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja opiskelua koskeva tieto. Opiskelija pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä asioista, ja hän pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Sisältö

Kurssilla käydään läpi ruotsin kielen perussanastoa, arkipäivän kielenkäyttötilanteita ja fraaseja. Myös ruotsin kielen kieliopin perusteet tulevat opiskelijalle tutuksi.

- perussanasto
- arkipäivän kielenkäyttötilanteet ja fraasit
- kieliopin perusteet

Aika ja paikka

Opetus keskiviikkoisin ja perjantaisin 30.8..-29.9.2023 klo 12.30-15.00.

Oppitunnit järjestetään Myllypuron kampuksella.

Oppimateriaalit

Oppikirja Lycka till! (Kaija Turpeinen) sekä opettajan jakama muu materiaali. Oppikirjan voi ostaa omaksi tai lainata Metropolian tai Helmet -kirjastoista. Samasta kirjasta löytyvät tekstit, tehtävät, kielioppi ja sanastot, mutta halutessasi voit hyödyntää myös erillisiä kielioppi- ja sanakirjoja.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sekä itsenäiset tehtävät. Opintojakson suorittamiseen vaaditaan tentin suorittaminen hyväksytysti ja opetukseen osallistuminen. Poissaoloja voi olla enintään kaksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti opintojakson lopussa 2.-6.10. akvaariotenttinä (opiskelijat varaavat itselleen sopivan ajan EXAM-järjestelmässä kampuksen aukioloaikojen puitteissa). Uusinnoista (max. 2) sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suoritustavoista informoidaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsin perusteet on ruotsin kielen alkeiskurssi niille opiskelijoille, a) jotka ovat saaneet vapautuspäätöksen amk-asetuksen mukaisesta pakollisista ruotsin kielen opinnoista, mutta joiden pitää päätöksen mukaan suorittaa A1-/A2-tasoiset ruotsin kielen opinnot, b) jotka ovat opiskelleet vain vähän ruotsin kieltä ja/tai c) joiden aiemmista ruotsin kielen opinnoista on runsaasti aikaa. Opintojakso auttaa opiskelijaa valmentautumaan ja motivoitumaan ammattikorkeakoulun vieraan kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi, ja hän pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, ja hän pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurintuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi, ja hän selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat täysin opintojakson sisältöä vastaavalla tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää vain vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Opiskelija osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Hän osaa selvittää opintojakson tason mukaisia tekstejä apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, netti) käyttäen ja pystyy reagoimaan kielellisissä kommunikaatiotilanteissa arvaamalla tai päättelemällä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä (1) & Hyväksytty

Opiskelija pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.

Hyvä (3)

Opiskelija pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä.

Kiitettävä (5)

Opiskelija selviää monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.
Hylätty (0)

Opiskelija ymmärtää vain vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Opiskelija osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Hän osaa selvittää opintojakson tason mukaisia tekstejä apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, netti) käyttäen ja pystyy reagoimaan kielellisissä kommunikaatiotilanteissa arvaamalla tai päättelemällä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.

Lisätiedot

Ruotsin perusteet on ruotsin kielen alkeiskurssi niille opiskelijoille, a) jotka ovat saaneet vapautuspäätöksen amk-asetuksen mukaisesta pakollisista ruotsin kielen opinnoista, mutta joiden pitää päätöksen mukaan suorittaa A1-/A2-tasoiset ruotsin kielen opinnot, b) jotka ovat opiskelleet vain vähän ruotsin kieltä ja/tai c) joiden aiemmista ruotsin kielen opinnoista on runsaasti aikaa.

Opintojakso auttaa opiskelijaa valmentautumaan ja motivoitumaan ammattikorkeakoulun vieraan kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

14.04.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Oppimistoiminta

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Emma Salomaa
Vastuuopettaja

Emma Salomaa

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitotason A2, saa valmiuksia ja motivoituu osallistumaan ammattikorkeakoulun toisen kotimaisen kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Opiskelija ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja opiskelua koskeva tieto. Opiskelija pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä asioista, ja hän pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Sisältö

Kurssilla käydään läpi ruotsin kielen perussanastoa, arkipäivän kielenkäyttötilanteita ja fraaseja. Myös ruotsin kielen kieliopin perusteet tulevat opiskelijalle tutuksi.

- perussanasto
- arkipäivän kielenkäyttötilanteet ja fraasit
- kieliopin perusteet

Aika ja paikka

Opetus tiistaisin ja perjantaisin 14.4.-19.5.2023 klo 12.30-15.00, poikkeuksena 12.5. ei ole opetusta.

Oppitunnit järjestetään etäyhteydellä seuraavina päivinä: 18.4., 21.4., 25.4. ja 2.5.. Muina päivinä lähiopetusta Myllypuron kampuksella.

Oppimateriaalit

Oppikirja Lycka till! (Kaija Turpeinen) sekä opettajan jakama muu materiaali. Oppikirjan voi ostaa omaksi tai lainata Metropolian tai Helmet -kirjastoista. Samasta kirjasta löytyvät tekstit, tehtävät, kielioppi ja sanastot, mutta halutessasi voit hyödyntää myös erillisiä kielioppi- ja sanakirjoja.

Opetusmenetelmät

Opetus (etäopetus Zoomin välityksellä ja/tai lähiopetus kampuksella) sekä itsenäiset tehtävät. Opintojakson lopussa järjestetään kirjallinen tentti. Opintojakson suorittamiseen vaaditaan tentin suorittaminen hyväksytysti ja opetukseen osallistuminen. Poissaoloja voi olla enintään kaksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti opintojakson lopussa. Uusinnoista (max. 2) sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suoritustavoista informoidaan tarkemmin ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsin perusteet on ruotsin kielen alkeiskurssi niille opiskelijoille, a) jotka ovat saaneet vapautuspäätöksen amk-asetuksen mukaisesta pakollisista ruotsin kielen opinnoista, mutta joiden pitää päätöksen mukaan suorittaa A1-/A2-tasoiset ruotsin kielen opinnot, b) jotka ovat opiskelleet vain vähän ruotsin kieltä ja/tai c) joiden aiemmista ruotsin kielen opinnoista on runsaasti aikaa. Opintojakso auttaa opiskelijaa valmentautumaan ja motivoitumaan ammattikorkeakoulun vieraan kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi, ja hän pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, ja hän pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurintuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi, ja hän selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat täysin opintojakson sisältöä vastaavalla tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää vain vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Opiskelija osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Hän osaa selvittää opintojakson tason mukaisia tekstejä apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, netti) käyttäen ja pystyy reagoimaan kielellisissä kommunikaatiotilanteissa arvaamalla tai päättelemällä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä (1) & Hyväksytty

Opiskelija pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.

Hyvä (3)

Opiskelija pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä.

Kiitettävä (5)

Opiskelija selviää monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.
Hylätty (0)

Opiskelija ymmärtää vain vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Opiskelija osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Hän osaa selvittää opintojakson tason mukaisia tekstejä apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, netti) käyttäen ja pystyy reagoimaan kielellisissä kommunikaatiotilanteissa arvaamalla tai päättelemällä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.

Lisätiedot

Ruotsin perusteet on ruotsin kielen alkeiskurssi niille opiskelijoille, a) jotka ovat saaneet vapautuspäätöksen amk-asetuksen mukaisesta pakollisista ruotsin kielen opinnoista, mutta joiden pitää päätöksen mukaan suorittaa A1-/A2-tasoiset ruotsin kielen opinnot, b) jotka ovat opiskelleet vain vähän ruotsin kieltä ja/tai c) joiden aiemmista ruotsin kielen opinnoista on runsaasti aikaa.

Opintojakso auttaa opiskelijaa valmentautumaan ja motivoitumaan ammattikorkeakoulun vieraan kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

14.09.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
  • Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma
  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma
  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anu Luoma
Vastuuopettaja

Anu Luoma

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitotason A2, saa valmiuksia ja motivoituu osallistumaan ammattikorkeakoulun toisen kotimaisen kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.

Opiskelija ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja opiskelua koskeva tieto. Opiskelija pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä asioista, ja hän pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Sisältö

Kurssilla käydään läpi ruotsin kielen perussanastoa, arkipäivän kielenkäyttötilanteita ja fraaseja. Myös ruotsin kielen kieliopin perusteet tulevat opiskelijalle tutuksi.

- perussanasto
- arkipäivän kielenkäyttötilanteet ja fraasit
- kieliopin perusteet

Aika ja paikka

Keskiviikkoisin 14.9.-30.11. 2022 klo 16.30-19. Zoom ja/tai kampus, sovitaan opintojakson alussa.

Oppimateriaalit

Opettajan materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (Zoom ja/tai kampus) sekä itsenäiset tehtävät. Opintojakson lopussa kirjallinen tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti opintojakson lopussa, ke 30.11.2022. Uusinnoista (max. 2) sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suoritustavoista informoidaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi, ja hän pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, ja hän pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurintuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi, ja hän selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat täysin opintojakson sisältöä vastaavalla tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää vain vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Opiskelija osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Hän osaa selvittää opintojakson tason mukaisia tekstejä apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, netti) käyttäen ja pystyy reagoimaan kielellisissä kommunikaatiotilanteissa arvaamalla tai päättelemällä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen tentti.

Lisätiedot

Ruotsin perusteet on ruotsin kielen alkeiskurssi niille opiskelijoille, a) jotka ovat saaneet vapautuspäätöksen amk-asetuksen mukaisesta pakollisista ruotsin kielen opinnoista, mutta joiden pitää päätöksen mukaan suorittaa A1-/A2-tasoiset ruotsin kielen opinnot, b) jotka ovat opiskelleet vain vähän ruotsin kieltä ja/tai c) joiden aiemmista ruotsin kielen opinnoista on runsaasti aikaa.

Opintojakso auttaa opiskelijaa valmentautumaan ja motivoitumaan ammattikorkeakoulun vieraan kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.