Assessing and enhancing work ability in occupational therapyLaajuus (5 cr)
Code: SX00ER40
Credits
5 op
Objective
The student can name factors related to both worker and work environment that affects work ability. The student understands how these affect wellbeing at work. The student knows different methods and tools for assessing work ability and work environment in occupational therapy and gets experience in using some of them. The student knows how to formulate the collected information by using the model of human occupation. The student is able to make recommendations for enhancing work ability and performance capacity. The student knows the occupational therapy process from the perspective of enhancing work ability and understands the importance of a multifaceted data collection in order to facilitate change.
Content
- Model of human occupation as a base in assessing and enhancing work ability.
- Central concepts and factors in work ability from an occupational therapy perspective
- The occupational therapy process from the perspective of enhancing and supporting work ability
- Methods of collecting data when assessing work ability in occupational therapy
- Enhancing/ supporting work ability
- Environmental dimensions in assessing and enhancing work ability
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student is able to:
- show learning in core content
- use individual professional concepts correctly
- distinguish between non-theoretical and theoretical information
- act in professional situations as instructed
- show learning in professional field
- show achievement in core competence
- follow safety instructions
-define environmental factors and items influencing work performance
- show learning in the ethical principles of professional field
- operate as a member of a student group
Assessment criteria, good (3)
The student is able to:
- show an understanding of concepts and professional knowledge in the field
- assess and limit the amount of information needed
- present environmental factors and items influencing work performance
- operate safely
- act according to professional ethics
- operate in a student group
Assessment criteria, excellent (5)
The student is able to:
- use concepts and knowledge systematically
- assess and use various information sources
- apply professional information in professional assignments
- take safety issues into consideration
- explain how the environment influences work performance
- argue choices on the basis of professional ethics
- participate in activities of a group of students
Assessment criteria, approved/failed
The student is able to:
- show learning in core content
- use individual professional concepts correctly
- distinguish between non-theoretical and theoretical information
- act in professional situations as instructed
- show learning in professional field
- show achievement in core competence
- follow safety instructions
-define environmental factors and items influencing work performance
- show learning in the ethical principles of professional field
- operate as a member of a student group
Enrollment
11.03.2024 - 31.03.2024
Timing
27.05.2024 - 31.08.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
- Occupational Therapy
Teachers
- Janett Halonen
- Jennie Nyman
Teacher in charge
Janett Halonen
Objective
Opiskelija osaa nimetä työntekijään ja työympäristöön liittyviä tekijöitä jotka vaikuttavat työn tekemiseen ja ymmärtää niiden vaikutusta työnhyvinvointiin. Opiskelija tunnistaa erilaisia menetelmiä, joilla voidaan arvioida henkilön työkykyä ja työympäristöä toimintaterapiassa, ja osaa myös käyttää muutamia. Opiskelija osaa jäsentää tietoa hyödyntäen inhimillisen toiminnan mallia. Opiskelija pystyy tekemään suosituksia henkilön työ- ja toimintamahdollisuuksien edistämiseksi. Opiskelija tuntee toimintaterapiaprosessin työkyvyn edistämisen näkökulmasta ja ymmärtää monipuolisen tiedonkeruun merkityksen muutoksen mahdollistamisessa.
Content
- Inhimillisen toiminnan malli työkyvyn arviointia ja toiminnan mahdollistamista jäsentävänä mallina
- Työkykyyn liittyvät keskeiset käsitteet ja tilannetekijät
- Toimintaterapiaprosessi
- Tiedonkeruun tavat työkyvyn arvioinnissa
- Mahdollistamisen keinot työssä
- Työympäristön ulottuvuudet
Location and time
27.5, 28.5, 3.6, 4.6, 10.6, klo 15.00-18.00 ja webinaarit 26.8, 27.8 klo 13-17
zoomissa
Materials
Taylor, R. 2017/2024. Kielhofner's Model of Human Occupation.
Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa.
Teaching methods
Aktivoiva verkkoluento
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät (yksilö ja ryhmä)
Ryhmä- ja parikeskustelut
Webinaari
Employer connections
Oppimistehtävä tehdään aidossa työympäristössä ryhmätyönä. Pienryhmä hankkii yhteistyötahonsa itse.
Exam schedules
webinaarit 26.8, 27.8 klo 13-17
zoomissa
International connections
N/A
Completion alternatives
N/A
Student workload
135t, oppimistehtävä tehdään kesän aikana pienryhmässä sovittuna ajankohtana
Content scheduling
Reaaliaikainen opetus zoomissa: 27.5, 28.5, 3.6, 4.6, 10.6, klo 15.00-18.00
zoomissa
Oppimistehtävän toteutus pienryhmässä aikavälillä 11.6-20.8. Pienryhmä jaksottaa itse työskentelyaikataulunsa.
Reaaliaikaiset webinaarit zoomissa 26.8, 27.8 klo 13-17
Further information
Tämä opintojakso on suunnattu toimintaterapeuteille ja alan opiskelijoille.
Mukaan hyväksymme:
- Metropolian toimintaterapeutti opiskelijoita joilla on suoritettuna Terapeuttinen toiminta työssä, opiskelussa ja vapaa-ajan toiminnoissa- tai Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 opintojakso. Pidemmällä opinnoissa olevat opiskelijat ovat etusijalla.
- Muiden AMK:iden toimintaterapeuttiopiskelijoita joilla on vähintään 100 op suoritettuna.
- Valmistuneita toimintaterapeutteja.
Työtilana käytämme Metropolian OMA järjestelmää, luento-osuudet toteutuvat zoomissa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
-nimetä työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
-havainnollistaa työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- toimia turvallisesti
-toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-toimia opiskelijaryhmässä
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia turvallisuus huomioiden
-selittää miten työympäristö vaikuttaa työn tekemiseen
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osallistua opiskelijaryhmän toimintaan
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
-nimetä työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Assessment methods and criteria
Raportti 50%
Webinaari
Vertaisarviointi
Osallistuminen luennoille ja webinaareihin
Enrollment
13.03.2023 - 02.04.2023
Timing
22.05.2023 - 29.08.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 25
Teachers
- Janett Halonen
- Jennie Nyman
Teacher in charge
Jennie Nyman
Objective
Opiskelija osaa nimetä työntekijään ja työympäristöön liittyviä tekijöitä jotka vaikuttavat työn tekemiseen ja ymmärtää niiden vaikutusta työnhyvinvointiin. Opiskelija tunnistaa erilaisia menetelmiä, joilla voidaan arvioida henkilön työkykyä ja työympäristöä toimintaterapiassa, ja osaa myös käyttää muutamia. Opiskelija osaa jäsentää tietoa hyödyntäen inhimillisen toiminnan mallia. Opiskelija pystyy tekemään suosituksia henkilön työ- ja toimintamahdollisuuksien edistämiseksi. Opiskelija tuntee toimintaterapiaprosessin työkyvyn edistämisen näkökulmasta ja ymmärtää monipuolisen tiedonkeruun merkityksen muutoksen mahdollistamisessa.
Content
- Inhimillisen toiminnan malli työkyvyn arviointia ja toiminnan mahdollistamista jäsentävänä mallina
- Työkykyyn liittyvät keskeiset käsitteet ja tilannetekijät
- Toimintaterapiaprosessi
- Tiedonkeruun tavat työkyvyn arvioinnissa
- Mahdollistamisen keinot työssä
- Työympäristön ulottuvuudet
Location and time
22.5, 23.5, 29.5, 30.5, 5.6, klo 15.00-18.00 ja webinaarit 28.8, 29.8 klo 13-17
zoomissa
Materials
Taylor, R. 2017. Kielhofner's Model of Human Occupation.
Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa.
Teaching methods
Aktivoiva verkkoluento
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät (yksilö ja ryhmä)
Ryhmä- ja parikeskustelut
Webinaari
Employer connections
Oppimistehtävä tehdään aidossa työympäristössä ryhmätyönä. Pienryhmä hankkii yhteistyötahonsa itse.
Exam schedules
webinaarit 28.8, 29.8 klo 13-17
zoomissa
International connections
N/A
Completion alternatives
N/A
Student workload
135t, oppimistehtävä tehdään kesän aikana pienryhmässä sovittuna ajankohtana
Content scheduling
Reaaliaikainen opetus zoomissa: 22.5, 23.5, 29.5, 30.5, 5.6, klo 15.00-18.00
Oppimistehtävän toteutus pienryhmässä aikavälillä 6.6-25.8. Pienryhmä jaksottaa itse työskentelyaikataulunsa.
Reaaliaikaiset webinaarit zoomissa 28.8, 29.8 klo 13-17
Further information
Tämä opintojakso on suunnattu toimintaterapeuteille ja alan opiskelijoille.
Mukaan hyväksymme:
- Metropolian toimintaterapeutti opiskelijoita joilla on suoritettuna Terapeuttinen toiminta työssä, opiskelussa ja vapaa-ajan toiminnoissa- tai Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 opintojakso. Pidemmällä opinnoissa olevat opiskelijat ovat etusijalla.
- Muiden AMK:iden toimintaterapeuttiopiskelijoita joilla on vähintään 100 op suoritettuna.
- Valmistuneita toimintaterapeutteja.
Työtilana käytämme Metropolian OMA järjestelmää, luento-osuudet toteutuvat zoomissa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
-nimetä työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
-havainnollistaa työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- toimia turvallisesti
-toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-toimia opiskelijaryhmässä
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia turvallisuus huomioiden
-selittää miten työympäristö vaikuttaa työn tekemiseen
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osallistua opiskelijaryhmän toimintaan
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
-nimetä työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Assessment methods and criteria
Raportti 50%
Webinaari
Vertaisarviointi
Osallistuminen luennoille ja webinaareihin
Enrollment
14.03.2022 - 01.04.2022
Timing
23.05.2022 - 30.09.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
- Occupational Therapy
Teachers
- Janett Halonen
- Jennie Nyman
Objective
Opiskelija osaa nimetä työntekijään ja työympäristöön liittyviä tekijöitä jotka vaikuttavat työn tekemiseen ja ymmärtää niiden vaikutusta työnhyvinvointiin. Opiskelija tunnistaa erilaisia menetelmiä, joilla voidaan arvioida henkilön työkykyä ja työympäristöä toimintaterapiassa, ja osaa myös käyttää muutamia. Opiskelija osaa jäsentää tietoa hyödyntäen inhimillisen toiminnan mallia. Opiskelija pystyy tekemään suosituksia henkilön työ- ja toimintamahdollisuuksien edistämiseksi. Opiskelija tuntee toimintaterapiaprosessin työkyvyn edistämisen näkökulmasta ja ymmärtää monipuolisen tiedonkeruun merkityksen muutoksen mahdollistamisessa.
Content
- Inhimillisen toiminnan malli työkyvyn arviointia ja toiminnan mahdollistamista jäsentävänä mallina
- Työkykyyn liittyvät keskeiset käsitteet ja tilannetekijät
- Toimintaterapiaprosessi
- Tiedonkeruun tavat työkyvyn arvioinnissa
- Mahdollistamisen keinot työssä
- Työympäristön ulottuvuudet
Location and time
23.5, 24.5, 30.5, 31.5, 6.6, klo 15.00-18.00 ja webinaarit 29.8, 30.8 klo 13-17
zoomissa
Materials
Taylor, R. 2017. Kielhofner's Model of Human Occupation.
Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa.
Teaching methods
Aktivoiva verkkoluento
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät (yksilö ja ryhmä)
Ryhmä- ja parikeskustelut
Webinaari
Employer connections
Oppimistehtävä tehdään aidossa työympäristössä ryhmätyönä. Pienryhmä hankkii yhteistyötahonsa itse.
Exam schedules
webinaarit 29.8, 30.8 klo 13-17
zoomissa
International connections
N/A
Completion alternatives
N/A
Student workload
135t, oppimistehtävä tehdään kesän aikana pienryhmässä sovittuna ajankohtana
Content scheduling
Reaaliaikainen opetus zoomissa: 23.5, 24.5, 30.5, 31.5, 6.6, klo 15.00-18.00
Oppimistehtävän toteutus pienryhmässä 7.6-26.8.
Reaaliaikaiset webinaarit zoomissa 29.8, 30.8 klo 13-17
Further information
Tämä opintojakso on suunnattu toimintaterapeuteille ja alan opiskelijoille.
Mukaan hyväksymme:
- Metropolian toimintaterapeutti opiskelijoita joilla on suoritettuna Terapeuttinen toiminta työssä, opiskelussa ja vapaa-ajan toiminnoissa- opintojaksoa. Pidemmällä opinnoissa olevat opiskelijat ovat etusijalla.
- Muiden AMK:iden toimintaterapeuttiopiskelijoita joilla on vähintään 100 op suoritettuna.
- Valmistuneita toimintaterapeutteja.
Työtilana käytämme teamsiä, luento-osuudet toteutuvat zoomissa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
-nimetä työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
-havainnollistaa työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- toimia turvallisesti
-toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-toimia opiskelijaryhmässä
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia turvallisuus huomioiden
-selittää miten työympäristö vaikuttaa työn tekemiseen
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osallistua opiskelijaryhmän toimintaan
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
-nimetä työympäristön ulottuvuuksia ja tekemiseen vaikuttavia tekijöitä
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Assessment methods and criteria
Raportti 50%
Webinaari
Vertaisarviointi
Osallistuminen luennoille ja webinaareihin