Skip to main content

Workplace wellbeingLaajuus (5 cr)

Code: XX00CH59

Credits

5 op

Objective

The student is able to evaluate the influence of work, work community and one’s own actions on workplace wellbeing. The student understands the factors influencing wellbeing at work and how to function as a member of a work community. The student is able to produce new ideas and methods for promoting wellbeing at work and contributes to the developing of his/her own and the wellbeing of the work community. The student can search for and evaluate evidence-based research information relevant to personal and work community wellbeing. The student is able to construct his/her own workplace wellbeing plan.

Content

Positive emotional and motivational state at work – Work engagement
What can I do as a member of the work community to achieve work engagement?
Environments in which creativity can flourish
Training your brain
Workplace as the arena of health promotion
Promoting working ability and health lifestyle in the workplace
Sit less – move more during the work day
Tools for managing the changing and diverse working life – Remote work, eWork, mobile work and multi-seat work
Rest and recovery
Work wellbeing plan
Workplace health and safety

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student is able to:
- demonstrate familiarization with the knowledge base of the field
- distinguish everyday knowledge from scientific knowledge
- use the concepts of the field appropriately
- evaluate personal strengths and development needs
- demonstrate having reached the goals set for the core competence

Assessment criteria, good (3)

The student is able to:
- search for evidence-based knowledge diversely
- use concepts of the field extensively
- use rational justification for their actions
- focus on their work and develop it

Assessment criteria, excellent (5)

Students can:
- use and evaluate evidence-based knowledge critically
- apply the concepts of their field extensively
- evaluate and apply alternative solutions to their decision-making
- work in a goal-oriented way and develop themselves

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to:
- demonstrate familiarization with the knowledge base of the field
- distinguish everyday knowledge from scientific knowledge
- use the concepts of the field appropriately
- evaluate personal strengths and development needs
- demonstrate having reached the goals set for the core competence

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

21.10.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 100

Teachers
  • Tinja Kaivolahti
Teacher in charge

Tinja Kaivolahti

Objective

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Content

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Location and time

Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.

Materials

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Teaching methods

Orientaatio ja ohjeistus Moodlessa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.
Moodle oppimistehtävät.

Exam schedules

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Further information

Orientaatio ohjeistus moodlessa.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment methods and criteria

Hyväksytyt oppimistehtävät ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana.

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Enrollment

27.11.2023 - 03.03.2024

Timing

18.03.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 100

Teachers
  • Henna Hertell
Teacher in charge

Henna Hertell

Objective

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Content

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Location and time

Orientaatio ti 19.3.24 klo 13.00-14.00 Zoom luento https://metropolia.zoom.us/j/67744528828
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.

Materials

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Teaching methods

Orientaatio ja ohjeistus Moodlessa. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio ti 19.3.24 klo 13.00-14.00 https://metropolia.zoom.us/j/67744528828
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät

Employer connections

-

Exam schedules

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Further information

Orientaatio ohjeistus moodlessa. Zoom-orientaatio on vapaaehtoinen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment methods and criteria

Hyväksytyt oppimistehtävät ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana 26.05.24 mennessä.

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Enrollment

02.05.2023 - 15.10.2023

Timing

23.10.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 100

Teachers
  • Henna Hertell
  • Tinja Kaivolahti
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Objective

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Content

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Location and time

23.10.2023 - 7.12.2023
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.

Materials

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Teaching methods

Orientaatio ja ohjeistus Moodlessa. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio 25.10.2023 klo 9.00-10.00
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät

Employer connections

-

Exam schedules

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Further information

Orientaatio ohjeistus moodlessa. Zoom-orientaatio on vapaaehtoinen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment methods and criteria

Hyväksytyt oppimistehtävät ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana 23.10.2023 - 7.12.2023

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Enrollment

28.11.2022 - 05.03.2023

Timing

13.03.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 100

Teachers
  • Tinja Kaivolahti
Teacher in charge

Tinja Kaivolahti

Groups
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Objective

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Content

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Location and time

13.3.2023-30.4.2023
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.

Materials

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Teaching methods

Orientaatio ohjeistus Moodlessa viimeistään 13.3.2023. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio 15.3.2023 klo 9.00-10.00
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät (6 kpl)

Employer connections

-

Exam schedules

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (6 kpl)

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Content scheduling

1. Megatrendit työssä ja niiden haasteet työhyvinvoinnille 0,5 op
2. Minä työntekijänä ja ajankäytön suunnitelma, toteutus ja arviointi 1 op
3. Turvallinen ja toimiva työympäristö 1 op
4. Haastavat tilanteet työyhteisössä 0,5 op
5. Oma työhyvinvointisuunnitelma 2op

Further information

Orientaatio ohjeistus moodlessa 13.3.2023 mennessä, Zoom-orientaatio 15.3.2023 klo 9.00-10.00 on vapaaehtoinen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment methods and criteria

Hyväksytyt oppimistehtävät (6kpl) ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana.

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

24.10.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 100

Teachers
  • Tinja Kaivolahti
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Objective

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Content

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Location and time

24.10. - 1.12.2022
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla

Materials

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Teaching methods

Orientaatio ohjeistus Moodlessa viimeistään 24.10.2022. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio 26.10.22 klo 9.00-10.00
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät (6 kpl)

Employer connections

-

Exam schedules

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (6 kpl)

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Content scheduling

1. Megatrendit työssä ja niiden haasteet työhyvinvoinnille 0,5 op
2. Minä työntekijänä 0,5 op
3. Ajankäytön suunnitelma, toteutus ja arviointi 0,5 op
4. Turvallinen ja toimiva työympäristö 1 op
5. Haastavat tilanteet työyhteisössä 0,5 op
6. Oma työhyvinvointisuunnitelma 2op

Further information

Orientaatio ohjeistus moodlessa 24.10.22 mennessä, Zoom-orientaatio 26.10.22 klo 9.00-10.00 on vapaaehtoinen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Assessment methods and criteria

Hyväksytyt oppimistehtävät 1-6 ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana.