Siirry suoraan sisältöön

Työssä hyvin, kaikki hyvin - TyöhyvinvointiLaajuus (5 op)

Tunnus: XX00CH59

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Sisältö

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Tinja Kaivolahti
Vastuuopettaja

Tinja Kaivolahti

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Sisältö

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Aika ja paikka

Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Opetusmenetelmät

Orientaatio ja ohjeistus Moodlessa. Orintaatio on vapaaentoinen ja järjestetään Moodlessa. tämä ilmoitetaan myöhemmin
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.
Moodle oppimistehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio ohjeistus moodlessa. Zoom-orientaatio on vapaaehtoinen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyt oppimistehtävät ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana.

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.03.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Henna Hertell
Vastuuopettaja

Henna Hertell

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Sisältö

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Aika ja paikka

Orientaatio ti 19.3.24 klo 13.00-14.00 Zoom luento https://metropolia.zoom.us/j/67744528828
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Opetusmenetelmät

Orientaatio ja ohjeistus Moodlessa. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio ti 19.3.24 klo 13.00-14.00 https://metropolia.zoom.us/j/67744528828
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio ohjeistus moodlessa. Zoom-orientaatio on vapaaehtoinen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyt oppimistehtävät ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana 26.05.24 mennessä.

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 15.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Henna Hertell
  • Tinja Kaivolahti
Vastuuopettaja

Henna Hertell

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Sisältö

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Aika ja paikka

23.10.2023 - 7.12.2023
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Opetusmenetelmät

Orientaatio ja ohjeistus Moodlessa. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio 25.10.2023 klo 9.00-10.00
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio ohjeistus moodlessa. Zoom-orientaatio on vapaaehtoinen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyt oppimistehtävät ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana 23.10.2023 - 7.12.2023

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 05.03.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Tinja Kaivolahti
Vastuuopettaja

Tinja Kaivolahti

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Sisältö

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Aika ja paikka

13.3.2023-30.4.2023
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Opetusmenetelmät

Orientaatio ohjeistus Moodlessa viimeistään 13.3.2023. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio 15.3.2023 klo 9.00-10.00
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät (6 kpl)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (6 kpl)

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

1. Megatrendit työssä ja niiden haasteet työhyvinvoinnille 0,5 op
2. Minä työntekijänä ja ajankäytön suunnitelma, toteutus ja arviointi 1 op
3. Turvallinen ja toimiva työympäristö 1 op
4. Haastavat tilanteet työyhteisössä 0,5 op
5. Oma työhyvinvointisuunnitelma 2op

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio ohjeistus moodlessa 13.3.2023 mennessä, Zoom-orientaatio 15.3.2023 klo 9.00-10.00 on vapaaehtoinen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyt oppimistehtävät (6kpl) ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana.

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Tinja Kaivolahti
Vastuuopettaja

Henna Hertell

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.

Sisältö

Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu

Aika ja paikka

24.10. - 1.12.2022
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.

Opetusmenetelmät

Orientaatio ohjeistus Moodlessa viimeistään 24.10.2022. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio 26.10.22 klo 9.00-10.00
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät (6 kpl)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (6 kpl)

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

1. Megatrendit työssä ja niiden haasteet työhyvinvoinnille 0,5 op
2. Minä työntekijänä 0,5 op
3. Ajankäytön suunnitelma, toteutus ja arviointi 0,5 op
4. Turvallinen ja toimiva työympäristö 1 op
5. Haastavat tilanteet työyhteisössä 0,5 op
6. Oma työhyvinvointisuunnitelma 2op

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio ohjeistus moodlessa 24.10.22 mennessä, Zoom-orientaatio 26.10.22 klo 9.00-10.00 on vapaaehtoinen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyt oppimistehtävät 1-6 ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana.