Työssä hyvin, kaikki hyvin - TyöhyvinvointiLaajuus (5 op)
Tunnus: XX00CH59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.
Sisältö
Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Tinja Kaivolahti
Vastuuopettaja
Tinja Kaivolahti
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.
Sisältö
Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu
Aika ja paikka
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.
Opetusmenetelmät
Orientaatio ja ohjeistus Moodlessa. Orintaatio on vapaaentoinen ja järjestetään Moodlessa. tämä ilmoitetaan myöhemmin
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.
Moodle oppimistehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.
Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia = 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio ohjeistus moodlessa. Zoom-orientaatio on vapaaehtoinen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyt oppimistehtävät ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana.
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.03.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Henna Hertell
Vastuuopettaja
Henna Hertell
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.
Sisältö
Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu
Aika ja paikka
Orientaatio ti 19.3.24 klo 13.00-14.00 Zoom luento https://metropolia.zoom.us/j/67744528828
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.
Opetusmenetelmät
Orientaatio ja ohjeistus Moodlessa. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio ti 19.3.24 klo 13.00-14.00 https://metropolia.zoom.us/j/67744528828
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.
Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia = 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio ohjeistus moodlessa. Zoom-orientaatio on vapaaehtoinen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyt oppimistehtävät ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana 26.05.24 mennessä.
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 15.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Henna Hertell
- Tinja Kaivolahti
Vastuuopettaja
Henna Hertell
Ryhmät
-
VOKMetropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.
Sisältö
Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu
Aika ja paikka
23.10.2023 - 7.12.2023
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.
Opetusmenetelmät
Orientaatio ja ohjeistus Moodlessa. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio 25.10.2023 klo 9.00-10.00
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.
Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia = 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio ohjeistus moodlessa. Zoom-orientaatio on vapaaehtoinen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyt oppimistehtävät ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana 23.10.2023 - 7.12.2023
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 05.03.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Tinja Kaivolahti
Vastuuopettaja
Tinja Kaivolahti
Ryhmät
-
VOKMetropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.
Sisältö
Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu
Aika ja paikka
13.3.2023-30.4.2023
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.
Opetusmenetelmät
Orientaatio ohjeistus Moodlessa viimeistään 13.3.2023. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio 15.3.2023 klo 9.00-10.00
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät (6 kpl)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (6 kpl)
Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
1. Megatrendit työssä ja niiden haasteet työhyvinvoinnille 0,5 op
2. Minä työntekijänä ja ajankäytön suunnitelma, toteutus ja arviointi 1 op
3. Turvallinen ja toimiva työympäristö 1 op
4. Haastavat tilanteet työyhteisössä 0,5 op
5. Oma työhyvinvointisuunnitelma 2op
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio ohjeistus moodlessa 13.3.2023 mennessä, Zoom-orientaatio 15.3.2023 klo 9.00-10.00 on vapaaehtoinen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyt oppimistehtävät (6kpl) ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana.
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Tinja Kaivolahti
Vastuuopettaja
Henna Hertell
Ryhmät
-
VOKMetropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille. Hän ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.. Opiskelija osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista. Hän osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.
Sisältö
Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu
Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi?
Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan?
Näin huollat aivojasi.
Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi
Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla
Liikettä työpäivään – vähemmän istumista
Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ
Lepo ja palautuminen
Työhyvinvointisuunnitelma
Työsuojelu
Aika ja paikka
24.10. - 1.12.2022
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.
Opetusmenetelmät
Orientaatio ohjeistus Moodlessa viimeistään 24.10.2022. Vapaaehtoinen Zoom-orientaatio 26.10.22 klo 9.00-10.00
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät (6 kpl)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (6 kpl)
Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
1. Megatrendit työssä ja niiden haasteet työhyvinvoinnille 0,5 op
2. Minä työntekijänä 0,5 op
3. Ajankäytön suunnitelma, toteutus ja arviointi 0,5 op
4. Turvallinen ja toimiva työympäristö 1 op
5. Haastavat tilanteet työyhteisössä 0,5 op
6. Oma työhyvinvointisuunnitelma 2op
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio ohjeistus moodlessa 24.10.22 mennessä, Zoom-orientaatio 26.10.22 klo 9.00-10.00 on vapaaehtoinen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyt oppimistehtävät 1-6 ja tehtävien kommentointi opintojakson toteutuksen aikana.