Accessibility Online StudiesLaajuus (5 cr)
Code: SX00EL65
Credits
5 op
Objective
The aim of the course is practical assessment and development skills of environmental accessibility. After the course, the student is able to pay attention to accessibility solutions and make development proposals based on those regulations and recommendations.
Content
o During the course, the student uses and applies the acquired knowledge when evaluating, planning and implementing user-oriented accessibility solutions related to environments and tools.
o The student evaluates environmental solutions that promote human participation and applies his / her skills in the design and development of an accessible operating environment.
o The student understands the importance of accessibility to the client's autonomy and equality.
Enrollment
04.04.2024 - 20.05.2024
Timing
27.05.2024 - 30.09.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
65 - 110
Degree programmes
- Optometry
Teachers
- Kajsa Sten
Teacher in charge
Kajsa Sten
Objective
Opintojaksolla tavoitellaan käytännönläheistä ympäristön esteettömyyden arviointi- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa opintojakson jälkeen kiinnittää huomiota esteettömyysratkaisuihin ja tehdä niihin asetuksiin ja suosituksiin perustuvia kehittämisehdotuksia.
Content
o Opintojakson aikana opiskelija käyttää ja soveltaa hankkimaansa osaamista arvioidessaan, suunnitellessaan ja toteuttaessaan ympäristöihin ja välineisiin liittyviä käyttäjälähtöisiä esteettömyysratkaisuja.
o Opiskelija arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa ja kehittämisessä.
o Opiskelija ymmärtää esteettömyyden merkityksen asiakkaan autonomiaan ja yhdenvertaisuuteen.
Location and time
Verkkotoeutus joustavasti kesälukukauden alussa 27.5. ja opintoja voi suorittaa 30.9.2024 asti. Arvioinnit tapahtuvat heinäkuun, elokuun lopussa ja syyskuun lopussa.
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla opiskleijan oman aikataulutuksen mukaisesti. Suositeltu opiskelurytmi on 1 moduuli/aihe per viikko, jolloin 5 opintopisteen opinnot kestävät yhteensä 6 viikkoa. Halutessa opiskelutahtia voi muokata itselleen sopivaksi ja opinjota voi suorittaa joustavasti 27.5.-30.9.2023 välisenä aikana.
Opintoa voi suorittaa myös sovelletusti 3-5 opintopisteen edestä. Tarkempi kuvaus löytyy Moodlesta opintojen alkaessa.
Materials
Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitusopas: https://www.invalidiliitto.fi/eskeh-kartoituslomakkeet-ja-opas
Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät artikkelit ja tutkimukset
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Verkko-opiskelu
Aktivoivat videoluennot
Luettava lähdekirjallisuus ja artikkelit
Yksilö ja pienryhmätehtävät
Oppimispäiväkirja
Aktivoivat pienkyselyt
Employer connections
Ei harjoittelua
Exam schedules
ei tenttiä
Completion alternatives
Ei
Student workload
Verkkotoeutus joustavasti 27.5.-30.9.2024 välisenä aikana. Arvioinnit tapahtuvat heinä-, elo- ja syyskuun lopussa.
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla opiskleijan oman aikataulutuksen mukaisesti. Suositeltu opiskelurytmi on 1 moduuli/aihe per viikko, jolloin opinnot kestävät yhteensä 6 viikkoa.
Content scheduling
Opiskelu tapahtuu täysin verkossa joustavasti 27.5.-30.9.2024 välisenä aikana. Arvioinnit tapahtuvat Arvioinnit tapahtuvat heinä-, elo- ja syyskuun lopussa.
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla opiskleijan oman aikataulutuksen mukaisesti. Suositeltu opiskelurytmi on 1 moduuli/aihe per viikko, jolloin 5 opintopisteen opinnot kestävät yhteensä 6 viikkoa. Moodlessa on osoitettu ne osat, jotka tulee tehdä, mikäli opiskelija haluaa suorittaa 3 op. tai 5 op.
Opiskelija perehtyy viikottain eri esteettömyyden aiheisiin: Videot, osoitettu kirjallisuus ja artikkelit sekä itsenäisesti hankittu materiaali ja aineisto. Näiden teorialähteiden pohjalta tehdään erilaisia soveltavia oppimistehtäviä.
Opiskelua rytmittää viikoittain annettavat oppimistehtävät eri ESTEETTÖMYYDEN teemoilla, joista tehdään joko monivalinta"kokeita", kirjallisia tehtäviä ja/tai keskustellaan MOODLE -oppimisympäristössä pienryhmissä. Joka viikolla tehdään "uusi sivu" oppimispäiväkirjaan, joka kotaan yhdeksi kokonaisuudeksi viimeisellä viikolla, kun opintojakson on saatu päätökseen
VIIKKOAIKATAULU:
• 1. viikko : Johdanto ja opinnon aloitus
• 2. viikko : Esteettömyys yleisesti ja arvoesteettömyys
• 3. viikko : Liikkumisen esteettömyys ja rakennettu ympäristö
• 4. viikko : Aistit ja toimintaympäristö
• 5. viikko : Nettiesteettömyys eli saavutettavuus
• 6. viikko : Osaamisen syventäminen ja esteettömyysnäkökulmien yhteenvetoa
• 7. viikko : Reflektio ja opintojakson päättyminen sekä palaute
Tehtävien ja opintojakson arviointi tapahtuu: 1. arviointi ajankohta on heinäkuun lopussa, 2. arviointi ajankohta on elokuun lopussa 3. arviointi ajankohta on syyskuun lopussa 2024.
Further information
Mikäli tarvitset opintojakson arvioinnin 31.7.2024 mennessä (Avoin AMK-polkuopiskelija) huolehdi, että kaikki tämän opintokokonaisuuden tehtävät ovat kohdaltasi tehtyinä 28.7.2024 klo.22.00 mennessä. Ole myös asiasta ohjaajiin yhteydessä heti opintojakson alkaessa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi on hyväksytty / hylätty
Hyväksyty arvioinnin perustana on:
• Kaikkien annettujen viikkotehtävien palautus hyväksytysti
• Osoitettuihin Moodlessa käytävien ryhmäkeskusteluihin osallistuminen vähimmäisohjeen mukaisesti
• Koko opintojaksoa koskeva reflektio ja oppimispäiväkirja
• Opintojaksopalautteen antaminen
Enrollment
13.03.2023 - 14.05.2023
Timing
22.05.2023 - 30.09.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
65 - 110
Teachers
- Toni Nisula
- Kajsa Sten
Teacher in charge
Kajsa Sten
Objective
Opintojaksolla tavoitellaan käytännönläheistä ympäristön esteettömyyden arviointi- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa opintojakson jälkeen kiinnittää huomiota esteettömyysratkaisuihin ja tehdä niihin asetuksiin ja suosituksiin perustuvia kehittämisehdotuksia.
Content
o Opintojakson aikana opiskelija käyttää ja soveltaa hankkimaansa osaamista arvioidessaan, suunnitellessaan ja toteuttaessaan ympäristöihin ja välineisiin liittyviä käyttäjälähtöisiä esteettömyysratkaisuja.
o Opiskelija arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa ja kehittämisessä.
o Opiskelija ymmärtää esteettömyyden merkityksen asiakkaan autonomiaan ja yhdenvertaisuuteen.
Location and time
Verkkotoeutus joustavasti kesälukukauden alussa 22.5. ja opintoja voi suorittaa 30.9.2023 asti. Arvioinnit tapahtuvat elokuun lopussa ja syyskuun lopussa.
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla opiskleijan oman aikataulutuksen mukaisesti. Suositeltu opiskelurytmi on 1 moduuli/aihe per viikko, jolloin 5 opintopisteen opinnot kestävät yhteensä 6 viikkoa. Halutessa opiskelutahtia voi muokata itselleen sopivaksi ja opinjota voi suorittaa 22.5.-30.9.2023 välisenä aikana.
Opintoa voi suorittaa myös sovelletusti 3-5 opintopisteen edestä. Tarkempi kuvaus löytyy Moodlesta opintojen alkaessa.
Materials
Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitusopas: https://docs.google.com/document/d/1qShz8CEj-ywSnMHhS4lQ0sRVMU5shzBfRYzMyndnosE/edit?usp=sharing
Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät artikkelit ja tutkimukset
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Verkko-opiskelu
Aktivoivat videoluennot
Luettava lähdekirjallisuus ja artikkelit
Yksilö ja pienryhmätehtävät
Oppimispäiväkirja
Aktivoivat pienkyselyt
Employer connections
Ei harjoittelua
Exam schedules
ei tenttiä
Completion alternatives
Ei
Student workload
Verkkotoeutus joustavasti 22.5.-30.9.2023 välisenä aikana. Arvioinnit tapahtuvat maaliskuun lopussa ja toukokuun lopussa ja elokuun lopussa.
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla opiskleijan oman aikataulutuksen mukaisesti. Suositeltu opiskelurytmi on 1 moduuli/aihe per viikko, jolloin opinnot kestävät yhteensä 6 viikkoa.
Content scheduling
Opiskelu tapahtuu täysin verkossa joustavasti 22.5.-30.9.2023 välisenä aikana. Arvioinnit tapahtuvat maaliskuun lopussa ja toukokuun lopussa ja elokuun lopussa.
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla opiskleijan oman aikataulutuksen mukaisesti. Suositeltu opiskelurytmi on 1 moduuli/aihe per viikko, jolloin 5 opintopisteen opinnot kestävät yhteensä 6 viikkoa. Moodlessa on osoitettu ne osat, jotka tulee tehdä, mikäli opiskelija haluaa suorittaa 3 op. tai 4 op.
Opiskelija perehtyy viikottain eri esteettömyyden aiheisiin: Videot, osoitettu kirjallisuus ja artikkelit sekä itsenäisesti hankittu materiaali ja aineisto. Näiden teorialähteiden pohjalta tehdään erilaisia soveltavia oppimistehtäviä.
Opiskelua rytmittää viikoittain annettavat oppimistehtävät eri ESTEETTÖMYYDEN teemoilla, joista tehdään joko monivalinta"kokeita", kirjallisia tehtäviä ja/tai keskustellaan MOODLE -oppimisympäristössä pienryhmissä. Joka viikolla tehdään "uusi sivu" oppimispäiväkirjaan, joka kotaan yhdeksi kokonaisuudeksi viimeisellä viikolla, kun opintojakson on saatu päätökseen
VIIKKOAIKATAULU:
• 1. viikko : Johdanto ja opinnon aloitus
• 2. viikko : Esteettömyys yleisesti ja arvoesteettömyys
• 3. viikko : Liikkumisen esteettömyys ja rakennettu ympäristö
• 4. viikko : Aistit ja toimintaympäristö
• 5. viikko : Nettiesteettömyys
• 6. viikko : Osaamisen syventäminen ja esteettömyysnäkökulmien yhteenvetoa
• 7. viikko : Reflektio ja opintojakson päättyminen sekä palaute
Tehtävien ja opintojakson arviointi tapahtuu: 1. arviointi ajankohta on maaliskuun lopussa, 2. arviointi ajankohta on toukokuun lopussa 3. arviointi ajankohta on elokuun lopussa 2022 (ja tarvittaessa erillisesti sopien myös heinäkuun lopussa, esim. AVOIN AMK-polkuopiskelija)
Further information
Mikäli tarvitset opintojakson arvioinnin 31.7.2023 mennessä (Avoin AMK-polkuopiskelija) huolehdi, että kaikki tämän opintokokonaisuuden tehtävät ovat kohdaltasi tehtyinä 20.7.2023 klo.22.00 mennessä. Ole myös asiasta ohjaajiin yhteydessä heti opintojakson alkaessa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi on hyväksytty / hylätty
Hyväksyty arvioinnin perustana on:
• Kaikkien annettujen viikkotehtävien palautus hyväksytysti
• Osoitettuihin Moodlessa käytävien ryhmäkeskusteluihin osallistuminen vähimmäisohjeen mukaisesti
• Koko opintojaksoa koskeva reflektio ja oppimispäiväkirja
• Opintojaksopalautteen antaminen
Enrollment
29.11.2021 - 30.01.2022
Timing
01.02.2022 - 31.07.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
65 - 120
Teachers
- Toni Nisula
- Kajsa Sten
Teacher in charge
Kajsa Sten
Objective
Opintojaksolla tavoitellaan käytännönläheistä ympäristön esteettömyyden arviointi- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa opintojakson jälkeen kiinnittää huomiota esteettömyysratkaisuihin ja tehdä niihin asetuksiin ja suosituksiin perustuvia kehittämisehdotuksia.
Content
o Opintojakson aikana opiskelija käyttää ja soveltaa hankkimaansa osaamista arvioidessaan, suunnitellessaan ja toteuttaessaan ympäristöihin ja välineisiin liittyviä käyttäjälähtöisiä esteettömyysratkaisuja.
o Opiskelija arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa ja kehittämisessä.
o Opiskelija ymmärtää esteettömyyden merkityksen asiakkaan autonomiaan ja yhdenvertaisuuteen.
Location and time
Verkkotoeutus joustavasti 1.2.-31.7.2022 välisenä aikana. Arvioinnit tapahtuvat maaliskuun lopussa ja toukokuun lopussa ja elokuun lopussa.
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla opiskleijan oman aikataulutuksen mukaisesti. Suositeltu opiskelurytmi on 1 moduuli/aihe per viikko, jolloin opinnot kestävät yhteensä 6 viikkoa.
Materials
Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitusopas: https://docs.google.com/document/d/1qShz8CEj-ywSnMHhS4lQ0sRVMU5shzBfRYzMyndnosE/edit?usp=sharing
Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät artikkelit ja tutkimukset
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Verkko-opiskelu
Aktivoivat videoluennot
Luettava lähdekirjallisuus ja artikkelit
Yksilö ja pienryhmätehtävät
Oppimispäiväkirja
Aktivoivat pienkyselyt
Employer connections
Ei harjoittelua
Exam schedules
ei tenttiä
Completion alternatives
Ei
Student workload
Verkkotoeutus joustavasti 1.2.-31.7.2022 välisenä aikana. Arvioinnit tapahtuvat maaliskuun lopussa ja toukokuun lopussa ja elokuun lopussa.
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla opiskleijan oman aikataulutuksen mukaisesti. Suositeltu opiskelurytmi on 1 moduuli/aihe per viikko, jolloin opinnot kestävät yhteensä 6 viikkoa.
Content scheduling
Opiskelu tapahtuu täysin verkossa joustavasti 1.2.-31.7.2021 välisenä aikana. Arvioinnit tapahtuvat maaliskuun lopussa ja toukokuun lopussa ja elokuun lopussa.
Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla opiskleijan oman aikataulutuksen mukaisesti. Suositeltu opiskelurytmi on 1 moduuli/aihe per viikko, jolloin opinnot kestävät yhteensä 6 viikkoa.
Opiskelija perehtyy viikottain eri esteettömyyden aiheisiin: Videot, osoitettu kirjallisuus ja artikkelit sekä itsenäisesti hankittu materiaali ja aineisto. Näiden teorialähteiden pohjalta tehdään erilaisia soveltavia oppimistehtäviä.
Opiskelua rytmittää viikoittain annettavat oppimistehtävät eri ESTEETTÖMYYDEN teemoilla, joista tehdään joko monivalinta"kokeita", kirjallisia tehtäviä ja/tai keskustellaan MOODLE -oppimisympäristössä pienryhmissä. Joka viikolla tehdään "uusi sivu" oppimispäiväkirjaan, joka kotaan yhdeksi kokonaisuudeksi viimeisellä viikolla, kun opintojakson on saatu päätökseen
VIIKKOAIKATAULU:
• 1. viikko : Johdanto ja opinnon aloitus
• 2. viikko : Esteettömyys yleisesti ja arvoesteettömyys
• 3. viikko : Liikkumisen esteettömyys ja rakennettu ympäristö
• 4. viikko : Aistit ja toimintaympäristö
• x. viikko : "Hyvää Juhannusta kaikille!" LOMAviikko
• 5. viikko : Nettiesteettömyys
• 6. viikko : Osaamisen syventäminen ja esteettömyysnäkökulmien yhteenvetoa
• 7. viikko : Reflektio ja opintojakson päättyminen sekä palaute
Tehtävien ja opintojakson arviointi tapahtuu: 1. arviointi ajankohta on maaliskuun lopussa, 2. arviointi ajankohta on toukokuun lopussa 3. arviointi ajankohta on elokuun lopussa 2022 (ja tarvittaessa erillisesti sopien myös heinäkuun lopussa, esim. AVOIN AMK-polkuopiskelija)
Further information
Mikäli tarvitset opintojakson arvioinnin 31.7.2022 mennessä (Avoin AMK-polkuopiskelija) huolehdi, että kaikki tämän opintokokonaisuuden tehtävät ovat kohdaltasi tehtyinä 20.7.2021 klo.22.00 mennessä. Ole myös asiasta ohjaajiin yhteydessä heti opintojakson alkaessa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi on hyväksytty / hylätty
Hyväksyty arvioinnin perustana on:
• Kaikkien annettujen viikkotehtävien palautus hyväksytysti
• Osoitettuihin Moodlessa käytävien ryhmäkeskusteluihin osallistuminen vähimmäisohjeen mukaisesti
• Koko opintojaksoa koskeva reflektio ja oppimispäiväkirja
• Opintojaksopalautteen antaminen