Skip to main content

Basics of Health PromotionLaajuus (5 cr)

Code: XX00DP94

Credits

5 op

Objective

Students
- recognize concepts of health and health promotion
- recognize promotive and preventative approaches to health promotion at individual, community and society levels, salotogenesis
- recognize multilevel determinates of health and well-being and the socio-ecological model of health determinates
- recognize national and international strategies and programs of HP
- overview of national and international structure, organizations and actors (settings) of HP health promotion

Content

Health and health promotion concepts (WHO and other approaches). Health determinants (environment, media, regulations, consumer education, behaviour, etc.). Health promoting institutions. National health strategies. International health promotion organizations (WHO, IUHPE, EUHPA etc.), their health policies and strategies. Management, planning and assessment of health promotion activities. Independent work: studying the movement of Estonian and international health promoting institutions.

Assessment criteria, approved/failed

Student
- knows and understands the key concepts of health and health promotion, as well as ethical principles, and is able to apply them
- knows and understands comprehensive and multilevel determinants of health, frameworks and models as socioecological model
- is familiar with the national and international strategies, programmes and agendas of health promotion (e.g. HiAP)
- is aware of HP organizational structures on national and international levels

Enrollment

02.05.2022 - 18.10.2022

Timing

24.10.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 50

Teachers
  • Teija Rautiola
Teacher in charge

Teija Rautiola

Groups
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Objective

Opiskelija
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, promotiivinen ja preventiivinen terveyden edistäminen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, salutogeeninen lähestymistapa terveyden edistämisessä
- tuntee monitasoiset terveyden ja hyvinvoinnin taustatekijät, sosioekologinen malli terveyden determinanteista
- tuntee kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat, toiminnan rakenteet ja tasot, keskeiset organisaatiot ja kontekstit (settings)

Content

Terveyden sekä terveyden edistämisen käsitteet (WHO ja muut määritelmät). Terveyden edistämisen tasot. Terveyden edistäminen kansainvälisesti. Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset rakenteet, strategiat, ohjelmat ja instituutiot (EU, WHO, IUHPE, EUHPA etc..).

Location and time

Syksyn 2.periodi 25.10.2022- 31.12.2022
Virtuaali-/ etätoteutus
Aikataulu- ja sisältösuunnitelma: https://fi.padlet.com/teija_rautiola1/2pc5b8paxww9

Materials

Oppimateriaali ja linkit materiaaliin tarjotaan Moodle-alustalla: Campus Online Syksy 22, Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet yhteiskunnassa

Teaching methods

Virtuaalitoteutus, Moodle alusta: Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet, Campus Online Syksy 22, XX00DP94-3006: https://moodle.metropolia.fi/course/edit.php?id=6024, Blogi (Blogger), kutsun yhteistoiminnalliseen blogiin; https://terveydenedistaminensyksy22.blogspot.com/ saat toteutuksen alussa.
-Etäopetus ja -ohjaus / yksilö- ja ryhmätehtävät (keskustelut Teamsissa).

-Orientaatio ti 25.10 klo 12.30-15.30 ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/63790921336
(nauhoite ladataan myöhemmin Moodle-työtilaan).

International connections

-

Completion alternatives

Sovittava erikseen.

Student workload

5 op: 135 h itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa verkkoperustaista työskentelyä.

Assessment criteria, approved/failed

opinjakson päättyessä opiskelija
- omaa monialaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kuntien, organisaatioiden, yritysten ja kolmannen sektorin kentällä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen
- tunnistaa terveyden edistämistoimet, mahdollisuudet ja haasteet eri toimialoilla (myös digitointivaihtoehdot)
- osoittaa taitoja, joita tarvitaan tehokkaan kumppanuuden kehittämiseen, toteuttamiseen ja ylläpitämiseen.

Content scheduling

Työskentely käsikirjoitus on Moodlessa.

Ajoitus suunnitelma ja sisältö on kuvattu myös padletissa https://padlet.com/teija_rautiola1/2pc5b8paxww9

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet
- toimii terveyden edistämistä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuntee erilaisia terveyskäsityksiä ja sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin eritasoisia taustatekijöitä
- sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset kansalliset ja kansainväliset strategiat, ohjelmat, toiminnan rakenteet, organisaatiot, toimijatahot, kontekstit

Assessment methods and criteria

Hyväksyttävästi suoritetut tehtävät ja osallistuminen verkko-opetukseen ja ohjaukseen.

Assessment criteria, fail (0)

opinjakson päättyessä opiskelija
- omaa monialaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kuntien, organisaatioiden, yritysten ja kolmannen sektorin kentällä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen
- tunnistaa terveyden edistämistoimet, mahdollisuudet ja haasteet eri toimialoilla (myös digitointivaihtoehdot)
- osoittaa taitoja, joita tarvitaan tehokkaan kumppanuuden kehittämiseen, toteuttamiseen ja ylläpitämiseen.