Skip to main content

Activating methods in community workLaajuus (5 cr)

Code: SX00FM88

Credits

5 op

Objective

• Students are able to understand and apply key trends and forms of community work to socio-pedagogical activities.
• Students will understand the relationship between the local community (micro level) and the larger society (macro level).
• Students will understand the importance of working in an emancipatory and inclusive manner.
• Students will learn to use activating methods in creating community networks.
• Students will practice promoting active citizenship in and with urban neighborhoods and community groups.

Content

1. Theories, concepts and methods:
• Socio-pedagogical community work theory and trends
This course gives students an approach to the concepts of community and community work. Intrinsic and cultural structures, layers and historical phases of community and subcultures. Examination of reality and starting social changes through participatory approaches as well as participatory action research methods. neighborhood work, networking and community work.
• Participatory action research methods in community work
Students will experiment with different participatory methods to look at subcultures, community structures, geographic/historical and virtual communities. They will also explore the role of tacit knowledge (silent knowledge), placemaking and how to make these visible and integrated in town planning and community work.
We look at the ways that the well-being of communities can be boosted by active citizenship and collaboration with public sector, local organizations, schools and independent cultural groups. What is the role of the social-pedagogical facilitator in such a process?
• This course will focus on a particular current phenomenon of interest as identified by the local community.

Enrollment

27.11.2023 - 15.02.2024

Timing

01.01.2024 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Social Services (in English)
  • Social Services
Teachers
  • LeighAnne Rauhala
  • Jouni Piekkari
Groups
  • SXG21S1
    Degree Programme in Social Services päivä
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

• Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa yhteisötyön keskeisiä suuntauksia ja muotoja sosiaalipedagogisessa toiminnassa.
• Opiskelija ymmärtää paikallisyhteisön (mikrotaso) ja laajemman yhteiskunnan (makrotaso) välisiä suhteita.
• Opiskelija ymmärtää emansipatorisen ja osallistavan työskentelyn luonteen.
• Opiskelija oppii käyttämään aktivoivia menetelmiä yhteisöverkostojen luomisessa.
• Opiskelija harjoittelee aktiivisen kansalaisuuden edistämistä kaupunkien lähiöissä ja yhteisöissä.

Content

1. Teoriat, käsitteet ja menetelmät:
• Sosiopedagoginen yhteisötyön teoria ja suuntaukset
Yhteisö- ja aluetyön käsitteet ja suuntaukset. Yhteisön ja alakulttuurien sisäiset ja kulttuuriset rakenteet, kerrokset ja historialliset vaiheet. Todellisuuden tutkiminen ja yhteiskunnallisten muutosten käynnistäminen osallistavien lähestymistapojen sekä osallistavan toimintatutkimuksen menetelmien avulla. Lähityö, verkostojen rakentaminen ja yhteisötyö.
• Osallistavan toimintatutkimuksen menetelmät yhteisötyössä
Opiskelijat kokeilevat erilaisia osallistavia menetelmiä tarkastellakseen alakulttuureja, yhteisörakenteita, maantieteellisiä/historiallisia ja virtuaalisia yhteisöjä. He myös tutkivat hiljaisen tiedon ja paikallistiedon roolia ja paikan ja tilan merkitystä ja kuinka ne saadaan näkyväksi ja integroitua kaupunkisuunnitteluun ja yhteisötyöhön.
Tarkastelemme tapoja, joilla yhteisöjen hyvinvointia voidaan edistää yhteistyöllä julkisen sektorin, paikallisten järjestöjen, koulujen ja itsenäisten kulttuuriryhmien kanssa. Mikä on sosiaalipedagogisen fasilitaattorin rooli tällaisessa prosessissa?
• Tämä opintojakso keskittyy paikallisen yhteisön tunnistamaan tiettyyn ajankohtaiseen kiinnostavaan ilmiöön.

Materials

Olo

Evaluation scale

0-5