Skip to main content

Turbiini: Introduction to Game BusinessLaajuus (5 cr)

Code: TX00FJ29

Credits

5 op

Objective

On completion of the course the student will understand the basic principles of game industry and game entrepreneurship. They will have a core understanding of customer-centred development and recognise the central tools for driving business. They understand the expense structure of a game startup, and the funding mechanisms available for Finnish game companies in their early stage. They recognise the requirements of a game development project for a game startup. They have made a simple game company business plan and analysed an existing business.

This course is meant for both for students and members of LGIN Incubation Track teams. Collaboration between the two is encouraged.

Content

• industry overview and some future predictions
• basics of strategic thinking
• game industry business models
• product strategy
• legal requirements
• understanding expenses
• funding games 101
• team and roles
• company culture
• understanding customers – player personas and market research
• test marketing
• basics of playtesting
• production philosophy

Prerequisites

Basic understanding of the development of digital games.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student has made a game company business plan and analysed an existing business. The student understands the core principles of game business, game entrepreneurship, and developing a product as a game startup.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. Student has made a game company business plan and analysed an existing business, and is able to identify their core risks and strengths. The student understands the core principles of game business, game entrepreneurship, and developing a product as a game startup well, and is able to participate in the development of a game startup.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. Student has analysed an existing business and made a game company business plan, and is able to make a justified and fluent analysis on the validity of one. The student understands the core principles of game business, game entrepreneurship, and developing a product as a game startup excellently, and is well prepared to participate in the development of a game startup.

Assessment criteria, approved/failed

The student has achieved the course objectives fairly. The student has made a game company business plan and analysed an existing business. The student understands the core principles of game business, game entrepreneurship, and developing a product as a game startup.

Enrollment

06.05.2024 - 13.10.2024

Timing

21.10.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Information and Communication Technology
Teachers
  • Suvi Kiviniemi
Teacher in charge

Suvi Kiviniemi

Objective

Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää pelialan ja peliyrittäjyyden keskeisimmät periaatteet. Hänellä on perusymmärrys asiakaskeskeisestä pelituotannosta, ja hän tunnistaa keskeisimmät liiketoiminnan kehittämisen välineet. Hän ymmärtää alkuvaiheen peliyrityksen kustannusrakenteen ja tärkeimmät rahoitusmekanismit Suomessa. Hän tunnistaa pelinkehitysprojektin vaatimukset startup-yrityksen näkökulmasta. Hän on tehnyt yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman peliyritykselle ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa.

Tämä kurssi on tarkoitettu sekä opiskelijoille että LGIN Incubation Trackin timien jäsenille. Yhteistyöhän näiden ryhmien välillä kannustetaan.

Content

• katsaus pelialan nykytilanteeseen ja tulevaisuudennäkymiin
• strategisen ajattelun perusteet
• pelialan liiketoimintamallit
• tuotestrategia
• lain vaatimuksia
• kustannusrakenteen ymmärtäminen
• pelituotannon rahoitus 101
• tiimi ja roolit
• yrityskulttuuri
• asiakkaiden ymmärtäminen – pelaajaprofiilit ja markkinatutkimus
• testimarkkinointi
• pelitestauksen perusteet
• tuotantofilosofia

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillain alueilla vielä kehitettävää. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja tunnistaa sen tärkeimmät vahvuudet ja riskit. Hän ymmärtää hyvin perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja pystyy osallistumaan pelialan startupin kehittämiseen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja pystyy analysoimaan sitä sujuvasti ja perustellusti. Hän ymmärtää kiitettävästi perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja hänellä on hyvät valmiudet osallistua pelialan startupin kehittämiseen.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Prerequisites

Perusymmärrys digitaalisten pelien kehittämisestä.

Enrollment

18.12.2023 - 10.03.2024

Timing

18.03.2024 - 12.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • English
Seats

15 - 35

Degree programmes
  • Information and Communication Technology
Teachers
  • Suvi Kiviniemi
Groups
  • TVT21-PE
    Pelisovellukset

Objective

Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää pelialan ja peliyrittäjyyden keskeisimmät periaatteet. Hänellä on perusymmärrys asiakaskeskeisestä pelituotannosta, ja hän tunnistaa keskeisimmät liiketoiminnan kehittämisen välineet. Hän ymmärtää alkuvaiheen peliyrityksen kustannusrakenteen ja tärkeimmät rahoitusmekanismit Suomessa. Hän tunnistaa pelinkehitysprojektin vaatimukset startup-yrityksen näkökulmasta. Hän on tehnyt yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman peliyritykselle ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa.

Tämä kurssi on tarkoitettu sekä opiskelijoille että LGIN Incubation Trackin timien jäsenille. Yhteistyöhän näiden ryhmien välillä kannustetaan.

Content

• katsaus pelialan nykytilanteeseen ja tulevaisuudennäkymiin
• strategisen ajattelun perusteet
• pelialan liiketoimintamallit
• tuotestrategia
• lain vaatimuksia
• kustannusrakenteen ymmärtäminen
• pelituotannon rahoitus 101
• tiimi ja roolit
• yrityskulttuuri
• asiakkaiden ymmärtäminen – pelaajaprofiilit ja markkinatutkimus
• testimarkkinointi
• pelitestauksen perusteet
• tuotantofilosofia

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillain alueilla vielä kehitettävää. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja tunnistaa sen tärkeimmät vahvuudet ja riskit. Hän ymmärtää hyvin perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja pystyy osallistumaan pelialan startupin kehittämiseen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja pystyy analysoimaan sitä sujuvasti ja perustellusti. Hän ymmärtää kiitettävästi perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja hänellä on hyvät valmiudet osallistua pelialan startupin kehittämiseen.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Prerequisites

Perusymmärrys digitaalisten pelien kehittämisestä.

Enrollment

02.05.2023 - 15.10.2023

Timing

23.10.2023 - 17.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Information and Communication Technology
Teachers
  • Suvi Kiviniemi

Objective

Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää pelialan ja peliyrittäjyyden keskeisimmät periaatteet. Hänellä on perusymmärrys asiakaskeskeisestä pelituotannosta, ja hän tunnistaa keskeisimmät liiketoiminnan kehittämisen välineet. Hän ymmärtää alkuvaiheen peliyrityksen kustannusrakenteen ja tärkeimmät rahoitusmekanismit Suomessa. Hän tunnistaa pelinkehitysprojektin vaatimukset startup-yrityksen näkökulmasta. Hän on tehnyt yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman peliyritykselle ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa.

Tämä kurssi on tarkoitettu sekä opiskelijoille että LGIN Incubation Trackin timien jäsenille. Yhteistyöhän näiden ryhmien välillä kannustetaan.

Content

• katsaus pelialan nykytilanteeseen ja tulevaisuudennäkymiin
• strategisen ajattelun perusteet
• pelialan liiketoimintamallit
• tuotestrategia
• lain vaatimuksia
• kustannusrakenteen ymmärtäminen
• pelituotannon rahoitus 101
• tiimi ja roolit
• yrityskulttuuri
• asiakkaiden ymmärtäminen – pelaajaprofiilit ja markkinatutkimus
• testimarkkinointi
• pelitestauksen perusteet
• tuotantofilosofia

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillain alueilla vielä kehitettävää. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja tunnistaa sen tärkeimmät vahvuudet ja riskit. Hän ymmärtää hyvin perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja pystyy osallistumaan pelialan startupin kehittämiseen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja pystyy analysoimaan sitä sujuvasti ja perustellusti. Hän ymmärtää kiitettävästi perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja hänellä on hyvät valmiudet osallistua pelialan startupin kehittämiseen.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Prerequisites

Perusymmärrys digitaalisten pelien kehittämisestä.