Siirry suoraan sisältöön

Turbiini: Johdanto peliliiketoimintaanLaajuus (5 op)

Tunnus: TX00FJ29

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää pelialan ja peliyrittäjyyden keskeisimmät periaatteet. Hänellä on perusymmärrys asiakaskeskeisestä pelituotannosta, ja hän tunnistaa keskeisimmät liiketoiminnan kehittämisen välineet. Hän ymmärtää alkuvaiheen peliyrityksen kustannusrakenteen ja tärkeimmät rahoitusmekanismit Suomessa. Hän tunnistaa pelinkehitysprojektin vaatimukset startup-yrityksen näkökulmasta. Hän on tehnyt yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman peliyritykselle ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa.

Tämä kurssi on tarkoitettu sekä opiskelijoille että LGIN Incubation Trackin timien jäsenille. Yhteistyöhän näiden ryhmien välillä kannustetaan.

Sisältö

• katsaus pelialan nykytilanteeseen ja tulevaisuudennäkymiin
• strategisen ajattelun perusteet
• pelialan liiketoimintamallit
• tuotestrategia
• lain vaatimuksia
• kustannusrakenteen ymmärtäminen
• pelituotannon rahoitus 101
• tiimi ja roolit
• yrityskulttuuri
• asiakkaiden ymmärtäminen – pelaajaprofiilit ja markkinatutkimus
• testimarkkinointi
• pelitestauksen perusteet
• tuotantofilosofia

Esitietovaatimukset

Perusymmärrys digitaalisten pelien kehittämisestä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillain alueilla vielä kehitettävää. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja tunnistaa sen tärkeimmät vahvuudet ja riskit. Hän ymmärtää hyvin perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja pystyy osallistumaan pelialan startupin kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja pystyy analysoimaan sitä sujuvasti ja perustellusti. Hän ymmärtää kiitettävästi perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja hänellä on hyvät valmiudet osallistua pelialan startupin kehittämiseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Ilmoittautumisaika

18.12.2023 - 10.03.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 12.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Suvi Kiviniemi
Ryhmät
  • TVT21-PE
    Pelisovellukset

Tavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää pelialan ja peliyrittäjyyden keskeisimmät periaatteet. Hänellä on perusymmärrys asiakaskeskeisestä pelituotannosta, ja hän tunnistaa keskeisimmät liiketoiminnan kehittämisen välineet. Hän ymmärtää alkuvaiheen peliyrityksen kustannusrakenteen ja tärkeimmät rahoitusmekanismit Suomessa. Hän tunnistaa pelinkehitysprojektin vaatimukset startup-yrityksen näkökulmasta. Hän on tehnyt yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman peliyritykselle ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa.

Tämä kurssi on tarkoitettu sekä opiskelijoille että LGIN Incubation Trackin timien jäsenille. Yhteistyöhän näiden ryhmien välillä kannustetaan.

Sisältö

• katsaus pelialan nykytilanteeseen ja tulevaisuudennäkymiin
• strategisen ajattelun perusteet
• pelialan liiketoimintamallit
• tuotestrategia
• lain vaatimuksia
• kustannusrakenteen ymmärtäminen
• pelituotannon rahoitus 101
• tiimi ja roolit
• yrityskulttuuri
• asiakkaiden ymmärtäminen – pelaajaprofiilit ja markkinatutkimus
• testimarkkinointi
• pelitestauksen perusteet
• tuotantofilosofia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillain alueilla vielä kehitettävää. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja tunnistaa sen tärkeimmät vahvuudet ja riskit. Hän ymmärtää hyvin perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja pystyy osallistumaan pelialan startupin kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja pystyy analysoimaan sitä sujuvasti ja perustellusti. Hän ymmärtää kiitettävästi perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja hänellä on hyvät valmiudet osallistua pelialan startupin kehittämiseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Esitietovaatimukset

Perusymmärrys digitaalisten pelien kehittämisestä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 15.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Suvi Kiviniemi

Tavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää pelialan ja peliyrittäjyyden keskeisimmät periaatteet. Hänellä on perusymmärrys asiakaskeskeisestä pelituotannosta, ja hän tunnistaa keskeisimmät liiketoiminnan kehittämisen välineet. Hän ymmärtää alkuvaiheen peliyrityksen kustannusrakenteen ja tärkeimmät rahoitusmekanismit Suomessa. Hän tunnistaa pelinkehitysprojektin vaatimukset startup-yrityksen näkökulmasta. Hän on tehnyt yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman peliyritykselle ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa.

Tämä kurssi on tarkoitettu sekä opiskelijoille että LGIN Incubation Trackin timien jäsenille. Yhteistyöhän näiden ryhmien välillä kannustetaan.

Sisältö

• katsaus pelialan nykytilanteeseen ja tulevaisuudennäkymiin
• strategisen ajattelun perusteet
• pelialan liiketoimintamallit
• tuotestrategia
• lain vaatimuksia
• kustannusrakenteen ymmärtäminen
• pelituotannon rahoitus 101
• tiimi ja roolit
• yrityskulttuuri
• asiakkaiden ymmärtäminen – pelaajaprofiilit ja markkinatutkimus
• testimarkkinointi
• pelitestauksen perusteet
• tuotantofilosofia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillain alueilla vielä kehitettävää. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja tunnistaa sen tärkeimmät vahvuudet ja riskit. Hän ymmärtää hyvin perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja pystyy osallistumaan pelialan startupin kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa ja tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja pystyy analysoimaan sitä sujuvasti ja perustellusti. Hän ymmärtää kiitettävästi perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja hänellä on hyvät valmiudet osallistua pelialan startupin kehittämiseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman ja analysoinut olemassa olevan yrityksen toimintaa. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.

Esitietovaatimukset

Perusymmärrys digitaalisten pelien kehittämisestä.