Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO94-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
24.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eveliina Korpela
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH21S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Oppimateriaalit
Kielikuraattori-blogi. Eveliina Korpelan blogi kirjoitusviestinnästä. Metropolia AMK.
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Ks. myös
Andersson, Sari & Kylänpää, Esa 2004. Käytännön puheviestintä. Tampere: MacLaser. (Vaikka kirja on vanha ja suunnattu erityisesti kaupallisen alan opiskelijoille, siinä on hyviä vinkkejä myös sosiaalialan opiskelijoille!)
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 44 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 15 h
Verkkosivuston analyysi 10 h
Lähdeluettelotehtävä (ryhmätehtävä) 4 h
Suullinen esitys 10 h
Palaute toisen opiskelijan työstä 9 h
Kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 14 h
YHT. 108 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
SXH21S1A (aakkosten alkupään opiskelijat)
ASIANTUNTIJAVIESTINTÄ
ke 1.9. klo 8.30 – 11.45 Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta
pe 3.9. klo 8.30 – 11.45 Opiskelustrategiat: viitetekniikka, lähdeluettelo -> lähdeluettelotehtävä ryhmissä!
to 9.9. klo 12.45 – 16.00 Kielenhuolto, sotealan tekstit, lähdeluetteloiden tarkistus
ma 13.9. klo 8.30 – 11.45 Viitetekniikka jatkuu, verkkotekstit, katsaus sosiaalipedagogiset silmälasit -tehtävään
to 16.9. klo 8.30–11.45 Selkokielinen kommunikaatio
ke 22.9. klo 8.30–11.45 Kirjoituspaja, oma sosiaalipedagogiset silmälasit -teksti mukaan!
pe 24.9. klo 8.30–11.45 Rästikirjoituspaja niille, jotka eivät päässeet mukaan ke 22.9., muutkin saavat tulla!
ma 27.9. klo 8.30–11.45 Sosiaalialan suullinen viestintä, esityksen kohdentaminen ja jäsentäminen
ma 27.9. klo 12.45–16.00 Tieteellinen kirjoittaminen, tieteellisen kirjoittamisen tekstilajit, referointi ja omat ajatukset
ma 4.10. klo 12.45–16.00 Esiintymisjännitys, suullisia harjoituksia, suullisten esitysten suunnittelua
ma 11.10. klo 8.30–11.45 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa
SXH21S1B (aakkosten loppupään opiskelijat)
ASIANTUNTIJAVIESTINTÄ
ke 1.9. klo 12.45 – 16.00 Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta
to 2.9. klo 12.45 – 16.00 Opiskelustrategiat: viitetekniikka, lähdeluettelo -> lähdeluettelotehtävä ryhmissä!
to 9.9. klo 12.45 – 16.00 Kielenhuolto, sotealan tekstit, lähdeluetteloiden tarkistus
ke 15.9. klo 8.30 –11.45 Viitetekniikka jatkuu, verkkotekstit, katsaus sosiaalipedagogiset silmälasit -tehtävään
to 16.9. klo 8.30–11.45 Selkokielinen kommunikaatio
ke 22.9. klo 8.30–11.45 Kirjoituspaja, oma sosiaalipedagogiset silmälasit -teksti mukaan!
pe 24.9. klo 8.30–11.45 Rästikirjoituspaja niille, jotka eivät päässeet mukaan ke 22.9., muutkin saavat tulla!
ma 27.9. klo 8.30–11.45 Sosiaalialan suullinen viestintä, esityksen kohdentaminen ja jäsentäminen
ke 29.9. klo 12.45–16.00 Tieteellinen kirjoittaminen, tieteellisen kirjoittamisen tekstilajit, referointi ja omat ajatukset
ma 4.10. klo 8.30–11.45 Esiintymisjännitys, suullisia harjoituksia, suullisten esitysten suunnittelua
to 14.10. klo 12.45–16.00 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.