Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO94-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

24.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eveliina Korpela
  • Jukka Törnroos

Ryhmät

  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Sisältö

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Oppimateriaalit

Kielikuraattori-blogi. Eveliina Korpelan blogi kirjoitusviestinnästä. Metropolia AMK. Viitattu 7.12.2020.

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020. . Viitattu 7.12.2020.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Luettu 7.12.2020.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. . Viitattu 17.1.2020.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 17.12.2020.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Ks. myös
Andersson, Sari & Kylänpää, Esa 2004. Käytännön puheviestintä. Tampere: MacLaser. (Vaikka kirja on vanha ja suunnattu erityisesti kaupallisen alan opiskelijoille, siinä on hyviä vinkkejä myös sosiaalialan opiskelijoille!)

Opetusmenetelmät

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 44 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 15 h
Verkkosivuston analyysi 10 h
Lähdeluettelotehtävä (ryhmätehtävä) 4 h
Suullinen esitys 10 h
Palaute toisen opiskelijan työstä 9 h
Kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 14 h
YHT. 108 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

SXH21S1A (aakkosten alkupään opiskelijat)

ASIANTUNTIJAVIESTINTÄ
ke 1.9. klo 8.30 – 11.45 Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta
pe 3.9. klo 8.30 – 11.45 Opiskelustrategiat: viitetekniikka, lähdeluettelo -> lähdeluettelotehtävä ryhmissä!
to 9.9. klo 12.45 – 16.00 Kielenhuolto, sotealan tekstit, lähdeluetteloiden tarkistus
ma 13.9. klo 8.30 – 11.45 Viitetekniikka jatkuu, verkkotekstit, katsaus sosiaalipedagogiset silmälasit -tehtävään
to 16.9. klo 8.30–11.45 Selkokielinen kommunikaatio
ke 22.9. klo 8.30–11.45 Kirjoituspaja, oma sosiaalipedagogiset silmälasit -teksti mukaan!
pe 24.9. klo 8.30–11.45 Rästikirjoituspaja niille, jotka eivät päässeet mukaan ke 22.9., muutkin saavat tulla!
ma 27.9. klo 8.30–11.45 Sosiaalialan suullinen viestintä, esityksen kohdentaminen ja jäsentäminen
ma 27.9. klo 12.45–16.00 Tieteellinen kirjoittaminen, tieteellisen kirjoittamisen tekstilajit, referointi ja omat ajatukset
ma 4.10. klo 12.45–16.00 Esiintymisjännitys, suullisia harjoituksia, suullisten esitysten suunnittelua
ma 11.10. klo 8.30–11.45 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa


SXH21S1B (aakkosten loppupään opiskelijat)

ASIANTUNTIJAVIESTINTÄ
ke 1.9. klo 12.45 – 16.00 Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta
to 2.9. klo 12.45 – 16.00 Opiskelustrategiat: viitetekniikka, lähdeluettelo -> lähdeluettelotehtävä ryhmissä!
to 9.9. klo 12.45 – 16.00 Kielenhuolto, sotealan tekstit, lähdeluetteloiden tarkistus
ke 15.9. klo 8.30 –11.45 Viitetekniikka jatkuu, verkkotekstit, katsaus sosiaalipedagogiset silmälasit -tehtävään
to 16.9. klo 8.30–11.45 Selkokielinen kommunikaatio
ke 22.9. klo 8.30–11.45 Kirjoituspaja, oma sosiaalipedagogiset silmälasit -teksti mukaan!
pe 24.9. klo 8.30–11.45 Rästikirjoituspaja niille, jotka eivät päässeet mukaan ke 22.9., muutkin saavat tulla!
ma 27.9. klo 8.30–11.45 Sosiaalialan suullinen viestintä, esityksen kohdentaminen ja jäsentäminen
ke 29.9. klo 12.45–16.00 Tieteellinen kirjoittaminen, tieteellisen kirjoittamisen tekstilajit, referointi ja omat ajatukset
ma 4.10. klo 8.30–11.45 Esiintymisjännitys, suullisia harjoituksia, suullisten esitysten suunnittelua
to 14.10. klo 12.45–16.00 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Esitietovaatimukset

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.