Siirry suoraan sisältöön

Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EC88-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 20.01.2021

Ajoitus

15.03.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jenny West
  • Mirja Järvinen

Vastuuopettaja

Jenny West

Ryhmät

  • SXJ21K2
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelijana sisäistät asiakasymmärryksen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin ja osaat kehittää uudenlaisia työmuotoja ja palveluita. Sisäistät asiakkaan aktiivisen roolin laboratoriopalveluiden käyttäjänä ja kehittäjänä. Osaat ohjata ja neuvoa laboratorion asiakkaita näyttöön perustuvilla menetelmillä digitaalisuutta hyödyntäen. Ymmärrät eri toimijoiden tehtävät ja osaamisen sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä osaat työskennellä yksikkö- ja organisaatiorajat ylittävästi erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa.

Ymmärrät hyvän asiakaspalvelun periaatteet ja toimit asiakaslähtöisesti sekä suomen- että ruotsinkielellä. Ymmärrät ohjauksen ja opetuksen merkityksen, sekä osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen- ja ruotsinkielellä.

Sisältö

Asiakaslähtöiset laboratoriopalvelut sosiaali- ja terveydenhuollossa
Näyttöön perustuvat ohjaus- ja neuvontapalvelut laboratoriotyössä
Moniammatillinen tiimi- ja verkostotyö laboratoriopalveluiden kehittämisessä
Laboratorion asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus suomen- ja ruotsinkielellä
Ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti

Aika ja paikka

Myllypuro

Oppimateriaalit

Annetaan oppimisalustalla.
Opettajien antama materiaali.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Verkko-opetus ja -opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen harjoittelu innovaatiokeskittymässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Asiakaspalvelu ja ohjaus: kirjallisen tehtävien palautus sovitaan opetuksen alussa
Ruotsin tehtävien palautus sovitaan kurssin aikana.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op 2x27t=54t opiskelijan työtä
Ruotsi: 3 op 3x27t=81t opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Asiakaspalvelu ja ohjaus osuus arvioidaan hyväksytty/täydennettävä asteikolla
Ruotsi: arvioidaan suullinen ja kirjallinen kielitaito

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, opiskelija osoittaa suomen kielen taitonsa suomenopettajalle.
Jos opiskelija ei ole opiskellut aiemmin ruotsia, hän suorittaa suomen kielen opinnot ruotsin tilalle.

Jos opiskelijalla on AHOT-päätös Asiakaspalvelusta tai ruotsista, esitää hän sen ennen kurssin alkua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Asiakaspalvelu:
Hyväksytty, hylätty
Arviointikehikko, ks liite.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjalliset tehtävät.

Ruotsi: suulliset ja kirjalliset tehtävät tai tentit

Esitietovaatimukset

Edeltävä osaaminen:
Ruotsin kieli:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Lisätiedot

Jos koulusivistyskielesi ei ole suomi, suoritat opintojaksoon sisältyvän
ruotsin -osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä toteutuksena.