Promotion of Social Welfare of Children, Young People and Families - Work Practices and Development (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DM72-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 19.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 09.06.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Wellbeing
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Master's Degree Programme in Social Services
Opettaja
- Niina Pietilä
- Saila Nevanen
- Eija Raatikainen
Ryhmät
-
S0919S6Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia perheiden, lasten ja nuorten elämään ja arkeen. Hän tuntee monipuolisesti ja syvällisesti sosiaalista hyvinvointia edistävää työtä, palveluja, työkäytäntöjä ja menetelmiä ja osaa arvioida niiden sovellettavuutta ja vaikuttavuutta perheiden, lasten ja nuorten arjessa. Hän osaa kehittää työtä ja palveluja yhteistyössä palvelujen käyttäjien tarpeet huomioiden.
Sisältö
Uudistuvat ja kehittyvät lapsiperhe- ja nuorten palvelut. Lasten, nuorten ja perheiden osallisuus ja sen edistäminen. Varhaiskasvatus. Ehkäisevä ja varhainen tuki. Lapsi – ja perhekohtainen lastensuojelu.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Ristikari Tiina, Törmäkangas Liisa, Lappi Aino, Haapakorva Pasi, Kiilakoski Tomi, Merikukka Marko, Hautakoski Ari, Pekkarinen Elina, Gissler Mika 2016. Suomi nuorten kasvuympäristönä. 25 vuoden seuranta vuonna 1987 Suomessa syntyneistä nuorista aikuisista. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 101. (HUOM! Lukekaa tämä materiaali 27.1. lähiopetustyöskentelyn pohjaksi.)
Palsanen, Kati 2013. Yhteistutkiminen. Opas sosiaalityöhön. Soccan työpapereita 2013:3.
Evidence informed practice model- Sheffield City Councel.https://www.sheffield.gov.uk/caresupport/us/eip/eipmodel.htm
Johansson, Kirsi et al: 2007.Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A:51Turun yliopisto.
Paasio. Petteri 2014. Näyttöön perustuva sosiaalityön käytäntö – järjestelmällinen katsaus vuosina 2010– 2012 julkaistuista tutkimuksista. Ammatillinen lisensiaattityö. Hyvinvointipalveluiden erikoisala. Jyväskylän yliopisto
Innovaatiokylä(www.innovaatiokyla.fi)
Karjalainen, Asko (2002) Mitä Bencmarking –arviointi on? Oulun yliopisto.
Seppänen –Järvelä, Riitta & Karjalainen, Vappu (2006; lisäpainos 2009) Kehittämistyön risteyksiä. Tom Erik Arnkilin ja Robert Arnkilin artikkelit tässä kirjassa.
Hellsten K, Outinen M, Holma T. 2004. Kehittävä vertaiskäynti – työväline laadunhallintaan. Stakes; Aiheita 31/2004
Arnkil Robert, Jokinen Esa, Spangar Timo 2010. Kohti avoimia ja ehjiä vertaisoppimisen tiloja. Kuntaliiton Vertaiset oppimisverkoston tutkimusraportin käsikirjoitus. Julkaistu: OPEN AND INTEGRATED PEER-LEARNING SPACES IN MUNICIPAL DEVELOPMENT.
Robert Arnkil 2009. Siltoja yli kinkkisen virran – voisivatko hyvät käytännöt työyhteisöissä levitä paremmin? Teoksessa: Filander, K., Vanhalakka-Ruoho, M. (2009) Yhteisöllisyys liikkeessä. Aikuiskasvatuksen 48. Vuosikirja. Jyväskylä. Gummerus
Täydentyy jakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtäviä (2), yksilö- tai parityönä.
Kansainvälisyyspäivä, joka toteutetaan yhdessä vierailevan opiskelijaryhmän kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät suoritetaan työelämälähtöisesti yhdessä opiskelijoiden omien tai muiden tarkoituksenmukaisten työyhteisöjen kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Kansainvälisyyspäivä yhdessä hollantilaisten vierailevien master-opiskelijoiden kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h. Lähiopetus 30 h. Itsenäinen opiskelu 105 h.
Sisällön jaksotus
Lähiopetuksen aikataulu
27.01.2020 08.45 - 12.00 MPB4006 Tutkimusklubi: orientaatio (Lukekaa Suomi nuorten kasvuympärisönä -materiaali ennen tätä lähiopetuskertaa.)
28.01.2020 08.45 - 10.15 MPA4008 Tutkimusklubi: orientaatio jakuu / Sisällön analyysi
28.02.2020 12.45 - 16.00 MPA4008 Benchmarking - BM -tehtävän orientaatio
25.3.2020 14.30 -16.00 Summer School valmistelu
03.04.2020 08.45 - 12.00 MPA6011 Tutkimuskubitehtävän purku. Tehtävä palautetaan tähän päivään mennessä.
13.05.2020 08.45 - 12.00 MPA4018 Kansainvälisyyspäivä
19.05.2020 12.45 - 16.00 MPB 5011 BM -tehtävän purku. Tehtävä palautetaan 12.5.2020 mennessä. Työelämäkumppanit ovat tervetulleita seuraamaan tehtävän purkua.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on Sosiaalialan tutkinnon (ylempi AMK) opetussuunnitelmaan sisältyvä opintojakso
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti
- hallitsee valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa erilaisia toimintatapoja soveltaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti.
- hallitsee monipuolisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä joustavasti
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa soveltaen toimintatapoja monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- analysoi kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti eettiset näkökulmat huomioiden
- hallitsee monipuolisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä joustavasti vaativissa ja kompleksisissa tilanteissa
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa soveltaen monipuolisia toimintatapoja ja kehittäen niitä innovatiivisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti
- hallitsee valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa erilaisia toimintatapoja soveltaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ja kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus
KV -päivä. Hyväksytty/Hylätty 20 %
Oppimistehtävä 1- Tutkimusklubi (0)1-5 40 %.
Oppimistehtävä 2 - BM -tehtävä (0) 1-5 40 %.
Arvioinnin perustana on opintojakson osaamistavoitteet: Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia perheiden, lasten ja nuorten elämään ja arkeen. Hän tuntee monipuolisesti ja syvällisesti sosiaalista hyvinvointia edistävää työtä, palveluja, työkäytäntöjä ja menetelmiä ja osaa arvioida niiden sovellettavuutta ja vaikuttavuutta perheiden, lasten ja nuorten arjessa. Hän osaa kehittää työtä ja palveluja yhteistyössä palvelujen käyttäjien tarpeet huomioiden.
Hylätty (0)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä työssään
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• analysoi monialaisesti, moninäkökulmaisesti sekä arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja kykenee soveltamaan niitä joustavasti erilaisissa tilanteissa
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa ja soveltaen vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita monialaisesti ja moninäkökulmaisesti uusinta kansainvälistä ja kotimaista tietoa käyttäen
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja kykenee soveltamaan niitä joustavasti vaativissa ja kompleksisissa tilanteissa
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa ja soveltaen vaihtoehtoisia toimintatapoja sekä uudistaen niitä innovatiivisesti.