Siirry suoraan sisältöön

Lasten nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvoinnin edistäminen - työkäytännöt ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DM72-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 19.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 09.06.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Niina Pietilä
  • Saila Nevanen
  • Eija Raatikainen

Ryhmät

  • S0919S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia perheiden, lasten ja nuorten elämään ja arkeen. Hän tuntee monipuolisesti ja syvällisesti sosiaalista hyvinvointia edistävää työtä, palveluja, työkäytäntöjä ja menetelmiä ja osaa arvioida niiden sovellettavuutta ja vaikuttavuutta perheiden, lasten ja nuorten arjessa. Hän osaa kehittää työtä ja palveluja yhteistyössä palvelujen käyttäjien tarpeet huomioiden.

Sisältö

Uudistuvat ja kehittyvät lapsiperhe- ja nuorten palvelut. Lasten, nuorten ja perheiden osallisuus ja sen edistäminen. Varhaiskasvatus. Ehkäisevä ja varhainen tuki. Lapsi – ja perhekohtainen lastensuojelu.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Ristikari Tiina, Törmäkangas Liisa, Lappi Aino, Haapakorva Pasi, Kiilakoski Tomi, Merikukka Marko, Hautakoski Ari, Pekkarinen Elina, Gissler Mika 2016. Suomi nuorten kasvuympäristönä. 25 vuoden seuranta vuonna 1987 Suomessa syntyneistä nuorista aikuisista. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 101. (HUOM! Lukekaa tämä materiaali 27.1. lähiopetustyöskentelyn pohjaksi.)

Palsanen, Kati 2013. Yhteistutkiminen. Opas sosiaalityöhön. Soccan työpapereita 2013:3.
Evidence informed practice model- Sheffield City Councel.https://www.sheffield.gov.uk/caresupport/us/eip/eipmodel.htm
Johansson, Kirsi et al: 2007.Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A:51Turun yliopisto.
Paasio. Petteri 2014. Näyttöön perustuva sosiaalityön käytäntö – järjestelmällinen katsaus vuosina 2010– 2012 julkaistuista tutkimuksista. Ammatillinen lisensiaattityö. Hyvinvointipalveluiden erikoisala. Jyväskylän yliopisto
Innovaatiokylä(www.innovaatiokyla.fi)
Karjalainen, Asko (2002) Mitä Bencmarking –arviointi on? Oulun yliopisto.
Seppänen –Järvelä, Riitta & Karjalainen, Vappu (2006; lisäpainos 2009) Kehittämistyön risteyksiä. Tom Erik Arnkilin ja Robert Arnkilin artikkelit tässä kirjassa.
Hellsten K, Outinen M, Holma T. 2004. Kehittävä vertaiskäynti – työväline laadunhallintaan. Stakes; Aiheita 31/2004
Arnkil Robert, Jokinen Esa, Spangar Timo 2010. Kohti avoimia ja ehjiä vertaisoppimisen tiloja. Kuntaliiton Vertaiset oppimisverkoston tutkimusraportin käsikirjoitus. Julkaistu: OPEN AND INTEGRATED PEER-LEARNING SPACES IN MUNICIPAL DEVELOPMENT.
Robert Arnkil 2009. Siltoja yli kinkkisen virran – voisivatko hyvät käytännöt työyhteisöissä levitä paremmin? Teoksessa: Filander, K., Vanhalakka-Ruoho, M. (2009) Yhteisöllisyys liikkeessä. Aikuiskasvatuksen 48. Vuosikirja. Jyväskylä. Gummerus
Täydentyy jakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Oppimistehtäviä (2), yksilö- tai parityönä.
Kansainvälisyyspäivä, joka toteutetaan yhdessä vierailevan opiskelijaryhmän kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät suoritetaan työelämälähtöisesti yhdessä opiskelijoiden omien tai muiden tarkoituksenmukaisten työyhteisöjen kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

Kansainvälisyyspäivä yhdessä hollantilaisten vierailevien master-opiskelijoiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h. Lähiopetus 30 h. Itsenäinen opiskelu 105 h.

Sisällön jaksotus

Lähiopetuksen aikataulu
27.01.2020 08.45 - 12.00 MPB4006 Tutkimusklubi: orientaatio (Lukekaa Suomi nuorten kasvuympärisönä -materiaali ennen tätä lähiopetuskertaa.)
28.01.2020 08.45 - 10.15 MPA4008 Tutkimusklubi: orientaatio jakuu / Sisällön analyysi
28.02.2020 12.45 - 16.00 MPA4008 Benchmarking - BM -tehtävän orientaatio
25.3.2020 14.30 -16.00 Summer School valmistelu
03.04.2020 08.45 - 12.00 MPA6011 Tutkimuskubitehtävän purku. Tehtävä palautetaan tähän päivään mennessä.
13.05.2020 08.45 - 12.00 MPA4018 Kansainvälisyyspäivä
19.05.2020 12.45 - 16.00 MPB 5011 BM -tehtävän purku. Tehtävä palautetaan 12.5.2020 mennessä. Työelämäkumppanit ovat tervetulleita seuraamaan tehtävän purkua.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on Sosiaalialan tutkinnon (ylempi AMK) opetussuunnitelmaan sisältyvä opintojakso

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti
- hallitsee valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa erilaisia toimintatapoja soveltaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti.
- hallitsee monipuolisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä joustavasti
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa soveltaen toimintatapoja monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- analysoi kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti eettiset näkökulmat huomioiden
- hallitsee monipuolisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä joustavasti vaativissa ja kompleksisissa tilanteissa
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa soveltaen monipuolisia toimintatapoja ja kehittäen niitä innovatiivisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti
- hallitsee valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa erilaisia toimintatapoja soveltaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ja kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus
KV -päivä. Hyväksytty/Hylätty 20 %
Oppimistehtävä 1- Tutkimusklubi (0)1-5 40 %.
Oppimistehtävä 2 - BM -tehtävä (0) 1-5 40 %.
Arvioinnin perustana on opintojakson osaamistavoitteet: Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia perheiden, lasten ja nuorten elämään ja arkeen. Hän tuntee monipuolisesti ja syvällisesti sosiaalista hyvinvointia edistävää työtä, palveluja, työkäytäntöjä ja menetelmiä ja osaa arvioida niiden sovellettavuutta ja vaikuttavuutta perheiden, lasten ja nuorten arjessa. Hän osaa kehittää työtä ja palveluja yhteistyössä palvelujen käyttäjien tarpeet huomioiden.

Hylätty (0)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä työssään
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• analysoi monialaisesti, moninäkökulmaisesti sekä arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja kykenee soveltamaan niitä joustavasti erilaisissa tilanteissa
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa ja soveltaen vaihtoehtoisia toimintatapoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita monialaisesti ja moninäkökulmaisesti uusinta kansainvälistä ja kotimaista tietoa käyttäen
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja kykenee soveltamaan niitä joustavasti vaativissa ja kompleksisissa tilanteissa
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa ja soveltaen vaihtoehtoisia toimintatapoja sekä uudistaen niitä innovatiivisesti.