Psychiatric Nursing (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CR28-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 14.01.2021
Ajoitus
11.01.2021 - 19.03.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Health Care
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Nursing (in Finnish)
Opettaja
- Marianne Sipilä
- Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja
Anna O'Sullivan
Ryhmät
-
SXO18K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO18K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO18K1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
-
SXO18K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
-syventää osaamistaan kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta yhteistyössä mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheistensä kanssa eri toimintaympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää mielenterveys ja päihdehoitotyötä eri toimintaympäristöissä
- osaa tukea ja ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa
- kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon osana psykiatrista kokonaishoitoa
- osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
Sisältö
Mielenterveyshoitotyön ja päihdehoitotyön menetelmät
Johtaminen ja itsensä johtaminen psykiatrisessa hoitotyössä
Psykiatrisen hoitotyön erityiskysymykset
Aika ja paikka
Viikot 2-11
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista..
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Hipp K, Kangasniemi M, Vaajoki A, Kuosmanen L. 2016. Kokemusasiantuntijan osallisuus mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Hoitotiede 28 (4), 286 - 297.
Huttunen Matti O. 2017. Lääkkeet mielen hoidossa. Terveyskirjasto. Duodecim. Saatavana sähköisesti.
Oppitunnilla osoitettu ja suositeltu oppimateriaali.
Opetusmenetelmät
Käänteinen oppiminen
Teoriaopetus
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Ryhmätyöskentely
Vertaisarviointi
Simulaatiot
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op
1 op vastaa opiskelijalle 27 h työtä (kokonaisuus on 5 x 27 t = 135 t)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen opetuksessa painottuu lasten, nuorten ja aikuisten akuuttipsykiatrinen- ja päihdehoitotyö. Sisältöinä mm. mielialahäiriöiden, psykoosisairauksien, persoonallisuushäiriöiden, neuropsykiatristen häiriöiden, syömishäiriöiden, ahdistuneisuushäiriöiden, dissosiaatiohäiriöiden ja riippuvuuksien hoitotyö sekä hoitosuhdetyöskentely.
Orientaatioon osallistuminen on edellytys jakson suorittamiselle. Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen teoriaopetukseen. Pakollinen läsnäolo 80 % teoriaopetuksesta.
Kaikki seminaarit, laboraatiot ja simulaatiot ovat pakollisia.
Poissaolo lähiopetuksesta (teoria) korvataan tehtävällä.
Opintojaksolle pääsyn kriteerit: Perusopinnot suoritettu ja niihin liittyvät harjoittelut pääosin tehty. Opintopisteitä suoritettu vähintään 150 op.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Toteutuksella opetuskieli on suomi. Ryhmätehtävä kirjoitetaan ja simulaatiot toteutetaan suomenkielellä.
Tämän toteutuksen yhteydessä pidetään Sairaanhoitajan asiantuntijuuden kehittäminen-harjoittelun tunteihin kuuluvia simulaatioita 1,25 op. Simulaatiota ei voi ahotoida.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu ryhmätehtävän ja yksilötehtävien arviointiin.
Ryhmätehtävän ja yksilötehtävien arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran.
Numeerinen arviointi 0-5.
Itsearviointi ja vertaisarviointi.
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.
ARVIOINTIKRITEERIT
Opiskelija
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään