Siirry suoraan sisältöön

Psykiatrinen hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CR28-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 14.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 19.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marianne Sipilä
  • Anna O'Sullivan

Vastuuopettaja

Anna O'Sullivan

Ryhmät

  • SXO18K1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO18K1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO18K1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO18K2
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
-syventää osaamistaan kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta yhteistyössä mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheistensä kanssa eri toimintaympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää mielenterveys ja päihdehoitotyötä eri toimintaympäristöissä
- osaa tukea ja ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa
- kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon osana psykiatrista kokonaishoitoa
- osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.

Sisältö

Mielenterveyshoitotyön ja päihdehoitotyön menetelmät
Johtaminen ja itsensä johtaminen psykiatrisessa hoitotyössä
Psykiatrisen hoitotyön erityiskysymykset

Aika ja paikka

Viikot 2-11

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista..
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Hipp K, Kangasniemi M, Vaajoki A, Kuosmanen L. 2016. Kokemusasiantuntijan osallisuus mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Hoitotiede 28 (4), 286 - 297.
Huttunen Matti O. 2017. Lääkkeet mielen hoidossa. Terveyskirjasto. Duodecim. Saatavana sähköisesti.
Oppitunnilla osoitettu ja suositeltu oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen
Teoriaopetus
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Ryhmätyöskentely
Vertaisarviointi
Simulaatiot
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op
1 op vastaa opiskelijalle 27 h työtä (kokonaisuus on 5 x 27 t = 135 t)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen opetuksessa painottuu lasten, nuorten ja aikuisten akuuttipsykiatrinen- ja päihdehoitotyö. Sisältöinä mm. mielialahäiriöiden, psykoosisairauksien, persoonallisuushäiriöiden, neuropsykiatristen häiriöiden, syömishäiriöiden, ahdistuneisuushäiriöiden, dissosiaatiohäiriöiden ja riippuvuuksien hoitotyö sekä hoitosuhdetyöskentely.

Orientaatioon osallistuminen on edellytys jakson suorittamiselle. Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen teoriaopetukseen. Pakollinen läsnäolo 80 % teoriaopetuksesta.
Kaikki seminaarit, laboraatiot ja simulaatiot ovat pakollisia.
Poissaolo lähiopetuksesta (teoria) korvataan tehtävällä.
Opintojaksolle pääsyn kriteerit: Perusopinnot suoritettu ja niihin liittyvät harjoittelut pääosin tehty. Opintopisteitä suoritettu vähintään 150 op.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksella opetuskieli on suomi. Ryhmätehtävä kirjoitetaan ja simulaatiot toteutetaan suomenkielellä.

Tämän toteutuksen yhteydessä pidetään Sairaanhoitajan asiantuntijuuden kehittäminen-harjoittelun tunteihin kuuluvia simulaatioita 1,25 op. Simulaatiota ei voi ahotoida.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu ryhmätehtävän ja yksilötehtävien arviointiin.
Ryhmätehtävän ja yksilötehtävien arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran.
Numeerinen arviointi 0-5.
Itsearviointi ja vertaisarviointi.
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

ARVIOINTIKRITEERIT

Opiskelija
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään