Promotion and guidance of health in physiotherapy (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BI33-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
07.01.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Rehabilitation and Examination
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Physiotherapy
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Irma Gerstenmaier
Vastuuopettaja
Mikko Harju
Ryhmät
-
SXB19K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa
terveytensä hallintaa. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan elämäntapamuutokseen liittyvän ohjauksellisen tarpeen ja ohjata asiakasta hänen voimavarojaan ja osallistumistaan vahvistavalla
tavalla. Opiskelija pystyy arvioimaan toteuttamaansa elämäntapaohjausta kehittääkseen omaa toimintaansa. Opiskelija tietää ravitsemuksen merkityksen asiakkaan toiminta- ja suorituskykyä sekä kuntoutumista edistävänä tekijänä.
Sisältö
Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset, sitoumukset ja asiankirjat
Terveyden edistämisen prosessi ja mallit yksilö- ja yhteisötasolla
Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma
Motivoiva haastattelu elämäntapaohjauksen lähtökohtana
Elämäntapaohjauksen periaatteet
Ravitsemuksen perusteet
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALI:
Autonomiaa tukien aktiivisemmaksi? Itsemääräämisen teoria lasten ja nuorten liikunnan edistämisessä. Sini-Tuuli Hynynen, Nelli Hankonen. Kasvatus 65/2015. (15 s.)
Kohti muutosta – Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. 2008 (toim.) Koski-Jännes,A., Riittinen,L. & Saarnio,P. Tammi. (192 s.)
Turku, R. (2007) Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. Edita Publishing Oy (132 s)
RAVITSEMUKSEN PERUSTEET 1 op
Materiaali osoitettu erillisessä tehtäväksiannossa.
Opetusmenetelmät
Luennot
Työpaja
Oppimistehtävät
Asiakkaan kanssa työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Ravitsemuksen perusteet,1 op. Itsenäinen reflektio -yksilötehtävä, joka pohjautuu videoluentoihin. Tehtävän palautus 15.4.2020.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii
sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii
sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen
Oppimimistehtävä
Tentti