Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen ja ohjaaminen fysioterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI33-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

07.01.2020 - 24.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ulla Härkönen
  • Irma Gerstenmaier

Vastuuopettaja

Mikko Harju

Ryhmät

  • SXB19K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa
terveytensä hallintaa. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan elämäntapamuutokseen liittyvän ohjauksellisen tarpeen ja ohjata asiakasta hänen voimavarojaan ja osallistumistaan vahvistavalla
tavalla. Opiskelija pystyy arvioimaan toteuttamaansa elämäntapaohjausta kehittääkseen omaa toimintaansa. Opiskelija tietää ravitsemuksen merkityksen asiakkaan toiminta- ja suorituskykyä sekä kuntoutumista edistävänä tekijänä.

Sisältö

Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset, sitoumukset ja asiankirjat
Terveyden edistämisen prosessi ja mallit yksilö- ja yhteisötasolla
Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma
Motivoiva haastattelu elämäntapaohjauksen lähtökohtana
Elämäntapaohjauksen periaatteet
Ravitsemuksen perusteet

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALI:
Autonomiaa tukien aktiivisemmaksi? Itsemääräämisen teoria lasten ja nuorten liikunnan edistämisessä. Sini-Tuuli Hynynen, Nelli Hankonen. Kasvatus 65/2015. (15 s.)
Kohti muutosta – Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. 2008 (toim.) Koski-Jännes,A., Riittinen,L. & Saarnio,P. Tammi. (192 s.)
Turku, R. (2007) Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. Edita Publishing Oy (132 s)

RAVITSEMUKSEN PERUSTEET 1 op
Materiaali osoitettu erillisessä tehtäväksiannossa.

Opetusmenetelmät

Luennot
Työpaja
Oppimistehtävät
Asiakkaan kanssa työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Lisätietoja opiskelijoille

Ravitsemuksen perusteet,1 op. Itsenäinen reflektio -yksilötehtävä, joka pohjautuu videoluentoihin. Tehtävän palautus 15.4.2020.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii
sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii
sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen
Oppimimistehtävä
Tentti